Po několikaletém klesání cen energií pro domácnosti dochází k obratu. Dle vývoje na velkoobchodním trhu, kde se meziročně ceny zvedly téměř o třetinu, se změny v cenách pravděpodobně promítnou i do maloobchodního segmentu. Během následujícího týdne, ve kterém mají obchodníci zveřejnit své nové ceníky, bude už vše jasné. Jak ale sami obchodníci naznačují, pokud budou ceny navyšovat, zvolí pozvolný nárůst nebo upraví způsob účtování.

Energetický regulační úřad (ERÚ) uvedl, že pro domácnosti zvedne podíl ceny, který na elektřině určuje, asi o 2,5 %. U plynu regulované ceny vzrostou asi o 2,8 %, ale protože podíl regulované složky není tak vysoký, bude podle ERÚ dopad na výslednou cenu menší než u elektřiny. Další část ceny určují dodavatelé. Analytici očekávají, že díky meziročnímu růstu cen poroste i cena této položky. Spotřebitelé mohou zvýšení plateb předejít změnou dodavatele.

Všichni odběratelé v Česku mohou volně přecházet od jednoho dodavatele energií k jinému, a tuto možnost i využívají. V roce 2016 převedli lidé a firmy k jiným dodavatelům 360 000 odběrných míst elektřiny a 204 000 míst odběrných míst plynu. Odchod zákazníků zaznamenali hlavně dva největší dodavatelé, ČEZ a innogy. Velkou část odběratelů jim sebrali noví dodavatelé, kteří se na trh dostali až po jeho liberalizaci. Právě přechod k jinému dodavateli je mnohdy nejefektnější možnost úspory. Podle průzkumu nezávislého sdružení spotřebitelů Licit, vycházejícího z tisícovky vyúčtování svých členů, se ukázalo, že běžní spotřebitelé, ale i malé a střední podniky, kteří jsou členy sdružení Licit, v roce 2017 nejčastěji přecházeli kvůli nevýhodným podmínkám od ČEZ, v těsném závěsu s E.ON energií. V případě zemního plynu pak spotřebitelé nejčastěji opouštěli inoggy Energie a poté ČEZ. Zcela logicky tak nejvíce lidí přecházelo od největších poskytovatelů. Zvyšování cen navíc dává lidem možnost ukončit i dlouholeté smlouvy.

V případě, že dodavatel navyšuje původně dohodnutou cenu, je povinen toto vždy klientovi oznámit. Klient se změnou ceníku nemusí souhlasit a má právo dle všeobecných obchodních podmínek dodavatele od smlouvy odstoupit. Podmínky je každý dodavatel povinen uveřejnit na svých internetových stránkách. Zvyšování cen čeká klienty, kteří mají smlouvy na dobu neurčitou a nemají smluvně fixovanou – garantovanou cenu na rok 2018,“ upozorňuje Zdeněk Svoboda, odborník na realizaci aukcí spolupracující se sdružením Licit.

Spotřebitelé, kteří nechtějí sami řešit změny energií, si můžou nechat pomoci. Právě sdružení spotřebitelů získává v aukcích různých komodit lepší ceny pro své členy a řeší za ně veškeré administrativně právní úkony spojené s přechodem k jinému dodavateli. „Sdružení nezávislých spotřebitelů Licit zajistilo pro své členy elektrickou energii a plyn levnější o 300 Kč za MWh. Spotřebitelé, kteří původně platili v průměru 870 Kč za 1 MWh plynu, nyní platí v průměru 570 Kč. Průměrnou cenu 1 300 Kč za elektrickou energii, se podařilo snížit na něco kolem 1000 Kč. Pro rodinu žijící v rodinném domě to může znamenat úspory v řádech i deseti tisíc korun ročně,“ říká Vítězslav Grygar partner nezávislé komunity spotřebitelů Licit.

Pokud by všichni spotřebitelé, tj. domácnosti, veřejné a komerční subjekty zůstali u svých původních dodavatelů, pak by podle Licitu za jedenáct měsíců roku 2017 zaplatili asi 82 000 000 Kč za plyn. Tím, že využili Licit, byl prozatímní výdaj kolem 53 000 000 Kč.  Cena elektřiny u původních dodavatelů by dosáhla výše asi 49 000 000 Kč. Licit cena za elektrickou energii prozatím dělá asi 38 00 000. Dohromady sdružení svým členům zatím ušetřilo necelých 40 000 000 korun jen během roku 2017.

Zdroj: LICIT

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account