Trend, který trvá už několik let. Češi preferují vlastní bydlení před podnájmem. Má to samozřejmě přímou souvislost s nízkými úrokovými sazbami, které se drží již od roku 2014. Poptávka po nových bytech roste a prodávající mají žně, cena nemovitostí průměrně meziročně vzrostla o téměř 19 procent.

Levné hypotéční úvěry jsou motivací pro pořízení bydlení i pro ty, kteří by na ně dříve nepomýšleli. Jejich zájem neoslabilo ani omezení 100procentních hypoték. Naopak možné další regulace ze strany České národní banky ještě více motivovaly kupující k aktivitám. Ti, kteří uvažují o prodeji nemovitosti, mají teď jedinečnou příležitost využít příznivé situace na trhu. Podle dat Českého statistického úřadu totiž meziroční růst nabídkových cen nemovitostí dosáhl v letošním druhém čtvrtletí 9,5 procenta. Nemovitosti zdražovaly hlavně v Praze. Také ceny starších bytů zrychlily svůj růst poměrně výrazně, v celé ČR se meziročně zvýšily o 18,7 procenta a v Praze o 18 procent.

„Zájem je v podstatě dvojí. Jednak ze strany těch, kteří shánějí vlastní bydlení, ale i těch, kteří si pořizují nemovitost jako investici. V rámci realitních služeb od Broker Consulting je poměr šesti ku čtyřem,“ uvádí Jan Lener, manažer realitních projektu Broker Consulting, a dodává: „Díky příznivým podmínkám na trhu a netradičnímu způsobu prodeje momentálně evidujeme zvýšený zájem prodávajících o naše služby.“

Prodej nemovitosti „nesfouknete“ za týden

Prodej bytu, domu či pozemku vždy vyžaduje čas, prodávající i kupující by měli počítat s týdny až několika měsíci. Důvodem jsou různé administrativní úkony – příprava smluv, změny na katastru a případně i vyřízení úvěru na bydlení.

„Využitím profesionálních realitních služeb při prodeji nemovitosti předejdou obě strany komplikacím, které se mohou vléct třeba i po realizaci obchodu, pokud se podcení právní či vlastnická stránka transakce,“ varuje Lener.

Prodej se dá rozdělit do tří fází: příprava prodeje, smluvní část a samotná realizace

  1. V přípravné fázi je třeba se zaměřit na informace o nemovitosti. Zahrnuje její vizuální prezentaci, ideálně profesionální fotografie včetně přípravy domu či bytu, podrobný popis nemovitosti, stanovení tržní ceny, informace o vlastnických a zástavních právech či věcném břemenu. V drtivé většině případů by měl mít prodávající v této fázi připravený také energetický štítek. Seznam vlastníků nemovitosti zjistíte jednoduchým pohledem do katastru. V případě spoluvlastnictví musí s prodejem souhlasit všechny zúčastněné strany. Velmi důležité je zjistit i to, zda nemovitost či sousedící pozemky nejsou zatíženy věcným břemenem, například příjezdová cesta atd. Tyto informace se také dozvíte z katastru. Profesionální realitní společnost by měla prodávajícímu se vším výše uvedeným poradit a stanovit nejlepší prodejní strategii. „Je důležité zvážit, zda prodej nabídnete exkluzivně jedné realitní společnosti, či využijete služeb několika. Trendem poslední doby je ale spolupracovat s jednou realitkou. V případě, že prodávající mají velmi omezené časové možnosti a nemohou být k prohlídkám k dispozici kdykoli, jednoznačně je pro ně výhodnější spolupráce s jedním subjektem. Časový harmonogram mají vždy po kontrolou,“ vyzdvihuje Jan Lener.
  2. Poté, co se objeví vážný a seriózní zájemce, následuje příprava jednotlivých smluv obsahující podmínky prodeje. V této fázi je téměř vždy nutné se obrátit na odborníky, pokud nejsou jednotlivé strany z oboru právního či finančního. Manažer realitního projektu Broker Consulting vysvětluje: „Většinou se jedná o dvě až tři smlouvy – rezervační, kupní a případně i o hypotéčním úvěru. Poslední jmenovanou sice řeší kupec, ale prodávající by měl být vždy seznámen s podmínkami čerpání úvěru a jeho termínech. V této fázi je také důležité se domluvit o úschově peněz do doby změny vlastnických práv na katastru nemovitostí.“ Se všemi těmito náležitostmi by opět měla pomoci realitní společnost, a to včetně úschovy a výplaty peněz.
  3. Po podpisu kupní smlouvy přichází samotný prodej. K nabytí nemovitosti totiž nestačí jen podepsaná kupní smlouva, ale obě strany musí učinit kroky, které jsou k převodu nemovitosti nezbytné. Především se jedná o návrhy na změnu vlastnictví v katastru nemovitostí. Lhůta na vyřízení se pohybuje od 3 do 6 týdnů dle místa, kde probíhá. Logicky čím větší město, tím delší termín vyřízení. Změna pak platí zpětně ke dni podání návrhu. „I tento krok za prodávajícího hlídá realitní kancelář. Buď ho sama realizuje a hradí i poplatek s ním spojený, nebo pro prodávajícího sleduje aktuální změny. Poctivý realitní specialista pak ukončí prodej ne zápisem do katastru nemovitostí, ale pomůže i s předáním objektu,“ uzavírá Jan Lener.

Zdroj: tisková zpráva Broker Consulting

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account