Nepřihlášen
Přihlásit se | Registrace                                         

Přihlásit se

Registrace Zapomenuté heslo


Vtip dne

Co se stane, až u nás vymřou všichni ekonomové? Policajti zase budou ti nejhloupější. ..

Zobrazit celý vtip

Kapitálové trhy v roce 2010. S čím můžete počítat?

Kapitálové trhy v roce 2010. S čím můžete počítat?

Redakce  | 7. Leden 2010 | Investice

Nervy drásající rok 2009 je pryč. Investoři na něj budou nahlížet jako na jeden z nejpodivnějších a zároveň nejvýnosnějších. Rok 2010 by mohl být klidnější, ale méně výnosný. Co se bude pravděpodobně dít? S jakými scénáři vývoje můžete počítat? Jak jsou tyto scénáře pravděpodobně?

Milan Tomášek – hlavní investiční stratég ČP INVEST a vedoucí investiční poradny zde na Poradci-sobě.cz – napsal pro Peníze.cz článek „Kapitálové trhy v roce 2010. Co můžeme očekávat?„. Vybíráme z něj momenty, které by každý finanční poradce měl znát. Před klienty se můžete ukázat jako opradoví experti!:-)

Základní výhled:

  • s rychlým oživením vyspělých ekonomik nepočítejme (nízká poptávka spotřebitelů díky vysoké nezaměstnanosti)
  • jiný příběh jsou země BRIC ((Brazílie, Rusko, Indie, Čína) – tyto země budou hlavním tahounem světového růstu
  • problémem bude stav státních financí. Mimo Řecka a Irska se můžeme potíží dočkat i v zemích jako je Španělsko, Itálie, Japonsko, Velká Británie nebo i USA
  • úroky mohou jít proto nahoru (špatné pro státní dluhopisy)
  • mohou začít doznívat vládní podpůrné stimuly, což může investory znervozňovat, nicméně očekávání významných stratégů je pozitivní: v průměru 10% růst akcií – nejlepší bude právě situace v rozvíjejících se ekonomikách (např. zmiňovaný BRIC)

Detailnější popis nejpravděpodobnějších scénářů najdete v originálním článku (pro opravdové investiční fajnšmekry).

Tuto tabulku by si měl ale přečíst každý. Vše klíčové na jednom místě (ale pozor na přílišné zjednodušování!):

tabulka_tomasek

Co si o vývoji kapitálových trhů myslíte vy? Kterým trhům věříte? Budete investice po zkušenosti s krizí dále nabízet? Využijte Poradnu pro poradce, sekce Ptejte se porfolio manažera!


    Další doporučené články:

    1. Trendy na trhu: rizikové pojištění v roce 2010
    2. Pojišťovny v roce 2010 úspěšně bojovaly s podvodníky
    3. Komentář Hypoteční banky k výsledkům trhu v roce 2010
    4. Stuktura produkce členů USF v 1. kvartále 2010


    Doporučená diskusní vlákna


    Komentáře: 9

      BRICu nevěřím.Kam všechno to zboží a komodity bude vyvážet,když západní Evropa a USA to nebudou kupovat?Kupovat to nebudou,protože dle mého názoru budeme právě v roce 2010 svědky pádu několika významných korporací,ovšem tentokrát nejen z finančního sektoru.

      Investovat doporučuji aktivně.Myslím,že správná doba je vyhýbat se akciovým i komoditním indexům.Je třeba vybírat.Dobrý výběr bude klíčový.Myslím,že se ukáže,kdo je dobrý správce a kdo ne.

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 0 Thumb down 0

      Avatar of Jan Maňák Jan Maňák říká:

      S vyjímkou „R“ si může BRIC nechat hodně zboží doma, při jejich rostoucí a bohatnoucí populaci. A komodity, které nejen Evropa dováží z Ruska asi bude brát anyway, nebo budete tuto zimu topit dřevem?

      Nicméně, v případě Číny jsem také opatrný, vždyť účetnictví centrálně plánované ekonomiky známe až moc dobře. Co bude, až dokončí všechny mega projekty a zjistí, kolik jich vlastně nepotřebují, to je ve hvězdách.

      Souhlasím, že stock i bond picking bude klíčový. Ohledně komoditních indexů, nepovažuju se za experta a nedokážu Váš absolutní výrok posoudit.

      Řekl bych, že nedoceněné jsou konvertibilní a high yield dluhopisy, výrazně zlepšují risk / return profil portfolia a jen málo snižují jeho očekávaný výnos.

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 0 Thumb down 0

        Pánové, já si pro méně ukušené kolegy dovolím přeložit některé zde použité výrazy do češtiny.:-)

        A začnu slovem „anyway“ – Zde bych to přeložil jako „tak jako tak“.

        BRIC – vysvětleno v článku výše.

        Stock (analogicky bond) picking – investiční strategie spočívající v pečlivém výběru jednotlivých akcií (stocks) nebo dluhopisů (bonds). Opakem této strategie je nákup celého trhu (indexu) bez snahy zabývat se výběrem jednotlivých titulů.

        High Yield (vysoký výnos) dluhopisy (nebo také tzv. junk – prašivé – nebo „spekulativní“ dluhopisy). Jde o dluhopisy, které jsou považovány mezinárodními ratingovými agenturami za „dluhopisy mimo investiční stupeň“, dluhopisy s ratingem horším než BBB-. Tyto dluhopisy jsou pochopitelně „riskantnější“, nabízejí však vyšší výnosy než dluhopisy v investičním stupni. Například v době nejhlubší krize minulý rok byly tyto dluhopisy extrémně atraktivní příležtostí – viz extrémní výkonnost některých fondů korporátních dluhopisů.

        Konvertibilní dluhopisy – hybridní cenný papír, kdy si investor (věřitel) může vybrat, zda získá při splatnosti nominální hodnotu dluhopisu nebo akcie dlužníka.

        Risk/return profil portfolia: poměr mezi rizikem a výnosem portfolia

        Pánové, jestli jsem někde nepřesný, uvítám uvítání na pravou míru.:-)

        Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 0 Thumb down 0

        Podíváme se třeba Forbes Global 2000 ok?

        Brazílie:ropa a zemní plyn,materiály,bankovnictví,utilities, tvoří převážnou část významných veřejně obchodovatelných firem.

        Čína:prakticky to samé,co Brazílie doplněné o stavebnictví

        Indie:viz Brazílie + telekomunikace

        Rusko:Ropa a zemní plyn,materiály,bankovnictví

        Tak a teď co z toho plyne?

        Všechny tyto země v hojné míře vyvážejí průmyslové komodity.A vzhledem k tomu,že jejich „průmysl“ ani zdaleka nemá spotřebu materiálů takovou,tak je prostě vyvézt musí.Navíc to tempo růstu bohatství je odvislé právě od toho exportu a úvěrové expanze jejich celosvětově poměrně významného bankovnictví.Čína je největším exportérem a nedávno předstihla Německo.Rusko zdaleka nevyváží jen ropu a zemní plyn.Velmi důležité jsou pro Rusko kovy.Všude na světě klesá objem výroby.Největší strojní průmysl automobilismus zaznamenává dvojciferné poklesy výroby,takže nevím nevím.Čína s centrálně plánovanou ekonomikou nemá mnoho společného.Pokud je mi známo,tak výroční zprávy čínských public corporation jsou na obdobné úrovni jako jsme zvyklí u amerických či evropských společností.Nejhůře dostupné jsou z mého pohledu informace z Ruského trhu,jelikož ruštinou nevládnu a hodně ruských firem má vše rusky.Naposledy mě takhle zklamal AvtoVaz.

        Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 0 Thumb down 0

      Avatar of Jan Maňák Jan Maňák říká:

      Fantastický překlad, Martine. Díky moc.

      Příště se pokusím tě vytěžovat méně :))

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 0 Thumb down 0

      Avatar of Jan Maňák Jan Maňák říká:

      Ohledně Ruska a Brazílie s Vámi souhlasím. To jsou skutečně komoditní velmoci, i když v případě Brazílie je podíl komodit na ekonomice podstatně nižší, než je jejich podíl na kapitálových trzích. Komoditní společnosti tvoří 45% tržní kapitalizace země, ale jen 15% HDP. Čína je také velkým hráčem, ale v oblasti spotřeby komodit. V devadesátých letech Čína ztratila soběstačnost v energiích a v posledních letech se enormně snaží navázat kontakty s africkými zeměmi, stejně jako získat přístup k ruským zdrojům energií.

      Mnohé komoditně bohaté země raději prodávají Číně než USA/ Eurozoně, protože Čína je poslední, která by kazila vysokou úroveň vzájemných vztahů prkotinami, jako jsou lidská práva.

      V některých komoditách Čína představuje polovinu světové spotřeby a dramatické navýšení nákupů Číny počátkem loňského roku zastavilo propady cen těchto komodit, například průmyslových kovů nebo zemědělských surovin, jak se můžete dočíst na mém vedlejším blogu (agrokomodity) . také jsem před rokem čekal delší pokles cen průmyslových kovů, ale pak začala Čína budovat své strategické zásoby a ceny posunula zpět podstatně k předkrizovým úrovním. To je v přímém rozporu s Vaším tvrzením.

      Ale nechci se tu přít o jednotlivostech, názor našeho emerging market týmu favorizuje BRIC právě kvůli jeho robusní domácí poptávce (s vyjímkou Ruska), zatímco další 4 největší ekonomiky EM (Mexiko, Turecko, Jižní Korea a Jižní Afrika) jsou mnohem víc závislé na exportech. Přitom BRIC tvoří 80% EM a tato další čtyřka tvoří polovinu zbytku, tedy cca 10% tržní kapitalizace rozvíjejících se trhů.

      Více o názoru BNPP IP na téma BRIC nebo Globální rozvíjející se země najdete v článku z poloviny listopadu 09 na http://www.investicniweb.cz/trhy/regiony/2009/11/16/clanky/bric-nebo-globalni-rozvijejici-se-trhy/?strana=1

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 0 Thumb down 0

        Tady je deset největších firem dle kapitalizace v BRIC a jejich P/E
        Petroleo 24
        Petrochina 16
        China Mobile 12
        Vale 150
        CHLI 44
        Itaú Unibanco 20
        CNOOC 18
        China Pet and Chem corp. 10
        Banco Bradesco 16
        AMBEV 1383

        V poměru P/E nevidím moc prostor k růstu.Zbývá tedy růst zisku.A ten se mi nezdá pravděpodobný.

        Tyhle firmy udělali v USD za rok až na China Mobile od 44% do 144% + na akciových trzích.A to vzhledem k tomu,že k tomu nebyl žádný rozumný důvod,není málo pane Maňáku.

        Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 0 Thumb down 0

      Avatar of Jan Maňák Jan Maňák říká:

      Máte pravdu, komodity tvoří spolu s bankami okolo 60% rozvíjejících se trhů. Přesto tvrdím, že velkou část jejich produkce spotřebovávají samotné rozvíjející se trhy.

      Souhlasím, že P/E BRICu se vrátil na dlouhodobé úrovně (re-rating) a narozdíl od Vás očekáváme nárůst jejich ziskovosti, což by mělo být dalším zdrojem růstu jejich cen.

      Nevylučuju korekci, což by zlepšilo i vaši statistiku P/E, ve středním a dlouhém horizontu (který asi poradenskou komunitu zajímá nejvíce) se o akcie BRICu nebojím.

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 0 Thumb down 0

    Anketa

    Bude MUDr. David Rath souzen a odsouzen?

    Loading ... Loading ...