Už vám někdy někdo zavolal s fantastickou nabídkou, jak přes noc a bez práce vyděláte na akciovém trhu čtvrt milionu? Mně ano. Naposledy asi před týdnem se mě sebevědomý hlas na druhé straně telefonu ptal, jestli bych měl zájem vydělat za den asi dvě stě tisíc. Když jsem mu řekl, že ne, byl citelně překvapen. Nedomluvili jsme se. Máte problémy na takové telefonáty reagovat? Předkládám několik argumentů, které vám s tím pomohou.

Na burze se s vlastními penězi pohybuji už patnáct let a podobné nabídky inkasuji poměrně často. Jejich obsah má většinou dva hlavní hrdiny. V prvním případě je to nová společnost, která bude právě uvedena na burzu, v druhém pak blížící se ohlášení hospodářský výsledků nějaké všeobecně známé a na burze obchodované společnosti. Pojďme se na obě tyto situace podívat podrobněji.

IPO je příležitost!

Uvedení známé společnosti na burzu je událost! Její první krůčky na parket mají na starosti zpravidla mezinárodní investiční banky honosných názvů, které ku příležitosti uvedení akcií na burzu přidávají také poutavý investiční příběh. Ten je občas také o tom, kterak společnost, jež dosud nevydělala ani dolar, vydělá svým budoucím akcionářům pořádný balík. Příležitosti a příběhu se okamžitě chopí hejno tržních roztleskávaček a pak se vás najednou v telefonu někdo ptá: „Máte Facebook? Co si o něm myslíte? Super, že? A víte, že tato skvělá firma právě vstupuje na burzu?“ Tak nějak začal před lety jeden z mých hovorů nabízející zbohatnutí během jediného dne.

Proces uvedení firmy na burzu se nazývá IPO. Tato zkratka znamená Initial Public Offering a následující tabulka ukazuje, jak si vedla IPO známých firem a také největší IPO letošního a uplynulého roku.

Obrázek1

Z tabulky lze učinit hned několik závěrů. Prvním z nich je, že se přes noc milionářem zřejmě nestanete. A nebude to ani za týden a s největší pravděpodobností ani za měsíc. Pokud vám akcie po uvedení na trh přinesou zajímavé výnosy, pak to bude zřejmě na dlouhodobějším horizontu a je velice pravděpodobné, že poté, co odezní horečka kolem IPO, pořídíte akcii do portfolia citelně levněji. Snad i proto překládají zlí jazykové zkratku IPO spíše jako Initially Probably Overpriced. Na prvním typu nabídky přes noc pravděpodobně nezbohatnete.

Naše firma má tajnou informaci

Druhou nabízenou možností je blížící se zveřejnění výsledků některé známé společnosti. Ty oznamují své hospodářské výsledky čtyřikrát ročně, a tak se můžete každý kvartál setkat s takovým telefonátem: „Taky používáte Twitter? To je skvělá věc, miliony lidí na celém světě používají Twitter. A představte si, že pozítří bude Twitter oznamovat kolik v uplynulém čtvrtletí vydělal. Můžu vám říct, že velké banky očekávají mimořádná čísla. Bude to velké překvapení a akcionáři vydělají za noc balík. A proto vám volám…“

Tady je situace jednoduchá. Jestli někdo něco očekává a ví to i ten pán, který vám volá, pak to zcela jistě nebude překvapení a na cenu to nebude mít žádný mimořádný vliv. Negativního hrdinu filmu Wall Street Gordona Gekka ztělesněného Michaelem Douglasem nemusíte mít rádi, pro tyto situace měl ovšem vynikající otázku: „Mladej, řekni mi to, co nevím!“ Informace o tom, co trh neví a co ještě není obsaženo v ceně, však zřejmě na druhé straně telefonu nezískáte.

Neříkám, že na růstu cen akcií nebo komodit nelze vydělat solidní peníze. To samozřejmě lze, nicméně tyto peníze se nevydělávají sázkami na skvělé jednodenní „příležitosti“. Cestu za nadprůměrným zhodnocením peněz na akciových a komoditních burzách lze přirovnat spíše k maratónu než ke sprintu na sto metrů, který je nám těmito skvělými nabídkami předkládán. Bez vlastní práce, vytrvalosti, přijímání nezdarů a získávání zkušeností se „na druhou stranu“ jen těžko dostanete.

Autor je investičním analytikem společnosti Broker Trust

1 komentář
  1. Jiří Vařečka 5 měsíci

    Souhlasím s tímto článkem.
    Bohužel vlivem nedostatečné finanční gramotnosti v ČR mnoho lídí do podobných věcí a akcí vstupuje.
    V praxi to je ale běh na dlouhou trať a kdo chce rychle zbohatnout, ten zpravidla získá opak.

    2

    0

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account