V poslední době jsme dostávali tiskové zprávy pojišťoven, které se chlubily vysokým zhodnocením svých produktů za rok 2009. Nakonec, proč ne. Znáte to: když se sám nepochválíš, nikdo to za tebe neudělá… Ale všechno by mělo mít své meze. A finanční poradce musí vidět věci také v jiných souvislostech.

Příklad citace z tiskové zprávy

„Loňský rok opět potvrdil, že životní pojištění představuje finanční jistotu i v těžších ekonomických dobách. Klientům, kteří u ní mají životní pojištění sjednané, připíše pojišťovna XYZ za rok 2009 zhodnocení až 5,1 procenta. I přes nepříznivou situaci na světových i domácích finančních trzích jsme našim klientům obezřetnou investiční politikou zajistili výnos, který předčí naprostou většinu jiných běžných možností investic.“

Jak to tedy vlastně je?

Nevšímejme si tentokrát v souvislosti s výnosem kouzelného slovíčka „“, které se do normálního jazyka překládá jako „zcela výjimečně„, „jen v jednom jediném případě“ a podobně. Pojďme se rovnou podívat, jak „nepříznivá“ byla situace na trzích v roce 2009. Zde jsou namátkou výnosy některých běžně dostupných nástrojů, které reprezentují 4 základní segmenty trhů (peněžní trh, dluhopisy – státní i korporátní, akcie a komodity).

Krizí zasažený a nejrozšířenější fond peněžního trhu v ČR (Sporoinvest) vydělal v roce 2009 3,56 %. Ovšem tento krátkodobý fond nemá ambice konkurovat dlouhodobému životnímu pojištění. Ale i přesto zdatně konkuruje ostatním pojistkám „s výnosem až 5,1 %“, které zmíněná tisková zpráva uváděla. ESPA fond státních dluhopisů vynesl ve stejném období 6,91 %, Fond korporátních dluhopisů ČP INVEST zhodnotil o 39,32 %(!). A akcie? Pioneer akciový fond přinesl v roce 2009 24,65 %. A konečně komodity: výnos ČSOB komoditního fondu byl 12,11 %.

Jeden by pak mohl při pohledu na tato čísla některé pojišťovny až podezírat, že jim větší část výnosu zůstala „za nehty“ nebo že se jejich portfolio manažerům navzdory tiskovým zprávám až zas tak dobře nedařilo…

Závěr?

Pojištění je pojištění a není radno ho prodávat přes výnos. Může to totiž vypadat docela úsměvně. Ale fakt je, že jen pro malou a možná nevýznamnou část populace. Možná jen pro samotné zaměstnance pojišťoven a čtenáře tohoto webu. Ale je pravda, že i výnos zmíněného pojištění spolehlivě překonal výnos vkladních knížek, termínovaných vkladů a sporožir. Takže i prodejem životních pojistek ke spořícím účelům můžete konat dobrý skutek. Nebo snad ne?

Jak se díváte na prodej životního pojištění „přes výnos“? A je prodej životního pojištění v tomto případě dobrým skutkem?


0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account