Tesla má armádu fanoušků, kteří se za její perspektivu budou rvát do krve. Elon Musk je jimi považován za největšího technologického vizionáře. Najdou se však i tací, kteří si nejsou jistí tím, že Tesla je v současné době dobrou akciovou investicí. Mezi tyto „skeptiky“ se řadím i já. Důvodem mého skepticizmu není expertní znalost automobilového průmyslu, ale pohled na čísla ve finančních výkazech.

Tržby

Tesla sice své tržby od konce roku 2013 téměř zčtyřnásobila. Ovšem pořád jsou její tržby proti hlavním automobilovým hráčům směšně malé. Automobilka BMW, která je až na 10. místě žebříčku automobilek s největším obratem, má tržby přes 105 miliard dolarů za posledních 12 měsíců. Za stejné období dosáhla Tesla tržeb 8,5 miliardy dolarů. Můžete si říct, že Tesla má dobré roky teprve před sebou. A že tedy není fér srovnávat její tržby se zavedenými automobilkami. Ano, kdyby Tesla nebyla na burze, tak bych souhlasil. Nicméně tržní hodnota Tesly je větší než například Hondy, General Motors nebo Fordu. Tyto automobilky možná nejsou tak cool, nicméně například Honda měla za posledních 12 měsíců tržby 129 miliard dolarů, General Motors dokonce 170 miliard. Ford 153 miliard dolarů. Když to převedeme na násobky tržeb, tak tržní hodnota automobilek je u všech velkých automobilek menší než hodnota 1. Nejlépe je na tom z velkých hráčů Toyota s hodnotou 0,69. Z o něco menších hráčů pak nejlepších hodnot dosahuje Subaru s hodnotou 0,89. A Tesla? Ta se obchoduje za těžko obhajitelný 5,8 násobek svých tržeb. Můžeme to porovnat například s Volkswagen, General Motors a Peugeot, jejich násobek je nejmenší (0,3 všechny tři společnosti). Dojdeme tedy k závěru, že za 1 dolar tržeb je tržní hodnota Tesly 19x větší než v případě těchto firem. U nejcennější automobilky světa Toyoty je to „jen“ 8,4x.

Tesla nedávno přišla se zprávou, že první vozidlo Tesla Model 3 opustilo továrnu. Výroba ovšem neproběhne zas tak masově. Do léta se má vyrobit přibližně 100 těchto vozů a od září má začít výroba tempem přibližně 1500 vozidel měsíčně. Na konci roku si Tesla věří na tempo 5000 vozů za měsíc. Údajně má přibližně 400 tisíc rezervací. Je otázkou, kolik lidí bude ochotno na svoje auto tak dlouho čekat. Když vezmeme v potaz, že Tesla by se mohla dostat na produkci okolo 60 tisíc vozů tohoto modelu za rok a prodávala ho okolo deklarovaných 35 tisíc USD za kus, tak tak to dělá v tržbě přibližně 2 miliardy dolarů za rok. Takže od Model 3 v tuto chvíli těžko můžeme čekat zdesetinásobení tržeb v krátkém horizontu.

Nepříliš dobrou zprávou pro Teslu je rovněž deklarace společnosti Volvo, která oznámila, že primární energii věnuje elektromobilům a hybridním vozidlům. Není ovšem jedinou konkurencí. Svoje elektro plány realizují a chystají automobilky Mercedes, BMW, Porsche nebo například Audi.  Ty chtějí konkurovat v rámci vyšších cenových kategorií. Útok na cenově dostupný elektromobil pak chystá General Motors se svým Chevrolet Bolt.

K tržbám Tesly je třeba dodat ještě jednu věc. Tesla se pohybuje v podporovaném segmentu. Majitelé elektromobilů mají v řadě států výhody proti běžným motoristům. Do značném míry se dá tak říct, že je otázkou, jestli za růstem tržeb Tesly stála pouze její obchodní úspěch. To nedávno naznačil článek Petera Levringa, který ukázal, že po ukončení daňového zvýhodnění v Dánsku se objem prodeje elektromobilů meziročně propadl o 60%. Tato politická rozhodnutí se zdají být dosti důležitá pro úspěch Tesly.

Zisk

Ačkoliv obrat Tesly stoupl téměř 4násobně od roku 2013, tak je firma stále ve ztrátě. A ne úplně malé. Na 7 miliard USD tržeb v roce 2016 měla přímý náklad tržeb 5,4 miliardy USD. To znamená, že hrubá marže byla nějakých 1,6 miliardy USD. To je 22%. Ovšem dalších 1,42 miliardy spolkly nepřímé náklady, jako je podpora prodeje, marketing, administrativa a další. A dalších 834 milionů USD náklady na výzkum a vývoj. Čímž se firma dostala do ztráty 667 milionů USD. Zajímavé je srovnání s rokem 2015. V tomto roce automobilka prodala o 3 miliardy USD méně, ovšem celková bilance byla podobná (ztráta 716 miliard USD). A to jsme na úrovni EBIT, kde nemáme započtené nákladové úroky.

Výzkum a vývoj

Jedním z hlavních argumentů pro Teslu je technologický náskok proti ostatním automobilkám. Těžko říct z pohledu finančníka, v čem náskok spočívá. Ovšem při pohledu na rozpočty oddělení Research & Development u jednotlivých automobilek nemůžeme dojít k závěru, že by vývojové oddělení Tesla mělo být to nejlepší. Srovnejme si například automobilky Daimler (vlastník značky Mercedes) a Teslu. Vidíme doslova propastný rozdíl v objemu investovaných prostředků do výzkumu a vývoje. Přestože Tesla směřuje okolo 10% tržeb tímto směrem, tak je to pořád více než 6x méně než Daimler. Kdybychom sečetli, kolik Daimler investoval tímto směrem za posledních 10 let, tak dojdeme k částce 31 miliard USD. V případě Tesly jsou to necelé 3 miliardy USD. Jak říkám, nejsem odborník na automobily, ale příliš nemám důvěru v to, že někdo s 10x menším rozpočtem si vypracuje neotřesitelný technologický náskok.

Autor je ředitelem společnosti Comsense analytics

komentářů 6
  1. Štěpán Průcha 4 měsíci

    Ondřeji, zřejmě mezi fanoušky elektroaut nepatříte, jinak byste nemohl napsat takto rouhačský článek. Fanouškovská základna Tesly byla v minulosti dobrá tím, že věřila svému vizionáři a kupovala akcie, o analýzách natož o jejich prodeji zřejmě neuvažují. Otázkou pak je jejich věrnost do budoucna, až třeba budou prodávat skuteční investoři.
    Musíme ale uznat, že
    – Musk vytvořil fungující vertikální firmu, chybí mu snad jen těžba
    – Tesla má věrné a navzdory nedokonalostem aut i spokojené zákazníky
    – Musk vymýšlí vše od píky, jde mu o fyzikální limity
    – Musk má vizi a hlavním cílem má být kolonizace Marsu, což je chválihodné a člověk mu pak leccos odpustí :-)

    0

    0
  2. Jan Maňák 4 měsíci

    Já bych si dovolil striktně odlišovat výrobek, firmu a investici do jejích akcií.

    Tesla určitě přinesla do mnoha trhů něco nového, ale jestli to finančně ustojí v dlouhém horizontu je jiná věc.

    Dobrá firma nemusí nutně znamenat dobrou investici a aniž bych její akcie pitval tak detailně jako Ondřej, myslím si, že to je holub na hooodně vysoké střeše.

    I přes respekt k tomu, co Elon Musk dokázal, se na akcie Tesly nedokážu dívat pozitivně z čistě finančního a investičního hlediska.

    1

    0
    • Author
      Ondřej Záruba 4 měsíci

      Přesně tak. Jedna věc je kvalita výrobku. A druhá je rentabilita jeho výroby a valuace firmy, která ho vyrábí. Máme zde celou řadu úspěšných firem, jejich akcie byly či jsou výrazně nadhodnocené, ačkoliv jsou jinak úspěšné. Tesla zatím je spíš víc cool než úspěšná firma, ovšem její úspěch může přijít. Na druhou stranu její cena již dnes převyšuje cenu velice úspěšných firem, které mají třeba 20x větší tržby (o ziscích nemluvě). Já jsem přesvědčen, že akcie Tesla mají před sebou prudký propad. A třeba se jednoho dne mohou stát dobrou příležitostí k investování. Teď však určitě ne.

      0

      0
  3. Author
    Ondřej Záruba 4 měsíci

    Jinak celý článek se nachází tady

    http://bit.ly/Tesla_bublina

    0

    0
  4. Podle mého názoru tento článek podporuje nutnost zvýšené obezřetnosti, přesně tak, jak naznačil Ondřej.
    Já to říkám celá léta, že to s tou ekologií nemají soudruzi domyšlené.
    No, konečně to i někdo důvěryhodný dokázal vypočítat.
    https://www.auto.cz/tesla-model-s-produkuje-vice-oxidu-uhliciteho-nez-benzinova-auta-111148?utm_source=facebook&utm_medium=dave

    0

    0
  5. Jan Maňák 5 dny

    Popravdě také nevím, jestli je planeta schopná unést třeba miliardu kusů velkokapacitních Li-On baterií. A jestli je pro ně možné vytěžit dostatek vzácných kovů jako europeum a pod.

    Osobně věřím na kombinaci elektromotoru a vodíkových článků. Výroba vodíku by mohla absorbovat přebytek energie z obnovitelných zdrojů (když moc fouká či svítí). Spalování vodíku je zcela čísté.

    Náklady na infrastrukturu jsou obrovské. Neexistují auta, protože neexistují pumpy a naopak.

    Problém slepice a vejde dobře vyřešili v Německu, které nabídlo dotaci na prvních 400 vodíkových pump. Rozvoj infrastruktury by mohl podpořit rozvoj vodíkové mobility.

    V Hamburku je prý 1200 městských autobusů na vodík.

    Velká výhoda vodíku oproti bateriím je rychlost „natankování“. U vodiků porovnatelná s benzínem nebo naftou …

    1

    0

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account