Prázdninová cyklistická sezona vrcholí. Obzvlášť nyní, když jsou cesty plné cyklistů, je pár věcí, které by si měl člověk před tím, než šlápne do pedálů, uvědomit. A to nejen kvůli zdraví svému a ostatních, ale třeba i kvůli vysokým částkám, které mohou cyklisté v případě nehody platit.

Kola jsou oblíbeným způsobem, jak si zpestřit dovolenou, zároveň se na nich v České republice stane každoročně značné množství úrazů včetně závažných dopravních nehod. Jen loni zavinili v tuzemsku řidiči nemotorových vozidel, tedy nejčastěji právě cyklisté, podle policejních statistik 2678 nehod, při kterých zahynulo 33 osob. Odhlédneme-li od zdravotních následků, může se každá nehoda zásadním způsobem prodražit.

Zaviní-li nehodu řidič, jsou škody hrazeny z jeho povinného ručení, cyklista ale s tímto počítat nemůže. V případě, že způsobí dopravní nehodu, musí vedle pokuty platit i všechny vzniklé škody. Kvůli novému občanskému zákoníku navíc může být odškodnění několikanásobně vyšší, než jaké bývalo v předchozích letech. Viníci platí nejen za hmotné škody a léčbu poškozených, ale často také hradí ušlý zisk za období pracovní neschopnosti,“ varuje Martin Kýjonka, pojistný analytik společnosti Broker Trust.

Řešením, jak se zbavit pocitu, že každou škodu, kterou člověk na kole způsobí, bude muset hradit z vlastní kapsy, je pojištění odpovědnosti. To se vztahuje i na rekreační sporty, a zahrnuje tak pod sebe i cyklistiku.

Alkohol a pojištění nejdou dohromady

Pojištění odpovědnosti je pro cyklisty účinným způsobem, jak si zajistit krytí pro případ dopravní nehody nebo jiné škody, kterou eventuálně zaviní. Nabízí je většina tuzemskách pojišťoven. Zároveň musejí ale pamatovat na skutečnost, že pojišťovny mohou uplatňovat výluky, kdy pojistné plnění krátí, nebo vůbec nevyplatí. Typickým případem je situace, kdy jede cyklista na kole pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek,“ říká Martin Kýjonka.

Přítomnost alkoholu pak hraje obdobnou roli i při plnění v situaci, kdy cyklista na kole zraní sám sebe a má sjednané úrazové pojištění. A není to jediná situace, kdy pojišťovna může vyplatit méně peněz.

Dospělí cyklisté nemusejí mít v České republice během jízdy nasazenou přilbu. Pokud se ale cyklista zraní a během pojistného šetření se ukáže, že by přilba zmírnila rozsah zranění, pojišťovny mohou krátit plnění,“ dodává Martin Kýjonka. Pojišťovny také krátí plnění ve chvíli, kdy se prokáže, že si člověk způsobil úraz úmyslně.

Pokud vyrazí cyklisté na kole do zahraničí, mělo by jim stačit běžné cestovní pojištění. Záleží ale na tom, kde chtějí jezdit.

Jízdy po vyznačených stezkách, ať už v terénu nebo po silnicích, jsou kryty v rámci běžného pojištění. Více rizikové aktivity je nutné připojistit a některé jsou i nepojistitelné, například jízda na kolech ve vysokohorském terénu mimo vyznačené stezky,“ uvádí Martin Kýjonka s tím, že sportovní náročnosti je vhodné přizpůsobit přímo úměrně i výši pojistných limitů.

Pojistit lze i proti odcizení či poškození samotného kola. Jedním ze způsobů je pojištění celé domácnosti, ve které je kolo uskladněno. Také v těchto případech je ale nutné dodržet určitá opatření, aby majitelé kola nebyli nepříjemně překvapení v případě, kdy má dojít na vypořádání s pojišťovnou. Velmi často se například opakuje situaci, kdy dojde ke krádeži kola ze společných prostor v bytovém domě.

V ustanovení pojistných podmínek bývá v některých případech uvedeno, že pojištění domácnosti se vztahuje na kolo jen v případě, že se je uskladněno přímo v pojištěném bytě či domku nebo v prostorách obvyklých, ke kterým má přístup jen pojištěný,“ vypočítává Martin Kýjonka. Po krádeži kola ze společné kolárny tak pojištěný nemusí dostat vůbec nic.

Kola je u některých pojišťoven možné pojistit také individuálně, a to proti krádeži, živelní pohromě, nebo dokonce i proti poškození při nehodě. Nabídka je logicky zajímavá především pro majitele kol s vyšší pořizovací cenou. I v těchto případech je ale potřeba dodržovat několik zásad, aby byly splněny podmínky pojistky a pojišťovna poškozenému vyplatila peníze.

Pojištění v noci neplatí

Pro případ krádeže venku nebývají kola například pojištěna v nočních hodinách, zpravidla mezi 22. a 6. hodinou. Kolo musí být také v době krádeže připoutáno bezpečnostním zámkem k pevnému bodu, navíc na místě „k tomu určenému“ nebo obvyklému. Aby člověk dokázal, že kolo na takovém místě zabezpečil, je dobré si ho venku vyfotit třeba na mobilní telefon – usnadní to případná jednání s pojišťovnou.

Slevu na pojištění mohou u jednotlivých pojišťoven získat ti, kdo využívají identifikační značení kol pro případ krádeže, například systém Datatag.

„Klienti by si měli při sjednávání pojistky dát pozor také na to, zda pojištění platí i v zahraničí, nebo pouze na území ČR. Důležité je také znát míru spoluúčasti, která se mezi pojišťovnami liší, může dosahovat 1000 Kč či 10 procent i 20 procent z ceny kola. Na českém trhu ale působí i pojišťovna, která v případě krádeže vyplatí poškozenému pouze 50 procent z hodnoty kola,“ dodává Martin Kýjonka z Broker Trustu.

Zdroj: Broker Trust

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account