Jen 53 % procent klientů smlouvy před samotným podpisem pečlivě prostuduje. Ukázal to lednový průzkum veřejného mínění realizovaný společností Ipsos pro Českou asociaci pojišťoven u příležitosti vzdělávací kampaně Únor – měsíc pojištění zaměřenou na pojištění rodiny.

Smutná fakta:

  •  9 % z těch, kteří smlouvy nečtou detailně, uvádí jako důvod nedostatek času
  • 23 % zájemců o pojištění se domnívá, že všechny smlouvy jsou standardizované
  • Pouze 27 % klientů pojišťoven své smlouvy aktualizuje

Smlouvy nečteme vůbec nebo povrchně

Průzkum ukázal, že 44 % klientů se při podpisu pojistné smlouvy soustředí pouze na pár klíčových bodů, 3 % se pak přiznala, že pojistné smlouvy před podpisem vůbec nečte. 13 % těch, kteří smlouvy nečtou, dokonce rezignovaně prozradilo, že smlouvám stejně nerozumí, a proto by jim jejich čtení nebylo nic platné.

S pojistnou smlouvou a pojistnými podmínkami i jejich dodatky by se měl každý ve svém vlastním zájmu detailně seznámit ještě před podpisem. „V pojistných podmínkách je nutné ověřit primárně rozsah pojištění a výši pojistného plnění, výši spoluúčasti i limitů pojistného plnění a ujistit se, že všemu, co podepisuji, rozumím a sjednané podmínky odpovídají mým představám a očekáváním,“ radí manažerka komunikace ČAP Marcela Kotyrová a doplňuje: „Každý má právo si smlouvu před jejím podpisem doma v klidu prostudovat. Pojistné podmínky je možné zhlédnout i online. Ke stažení jsou zpravidla na všech internetových stránkách pojišťoven.“ Je však nutné vědět, že v rámci jednotlivých pojišťoven nejsou pojistné podmínky stejné, liší se rozsahem pojistného krytí i poskytovanými doplňkovými službami, různé mohou být i výluky z pojištění.

Na co se v pojistné smlouvě soustředit?

Orientovat se v pojmech, jakými jsou například pojistné riziko, pojistná částka, indexace, spoluúčast, výluka z pojištění nebo znát rozdíl mezi pojistníkem a pojištěným, se vyplatí nejen při sjednávání pojištění, ale také při aktualizaci smlouvy. Aktualizaci pojistné smlouvy je v případě životního a úrazového pojištění vhodné provádět v návaznosti na životní cykly a potřeby zajištění konkrétních rizik, ale také při zásadní změně rodinných příjmů, ztrátě či změně zaměstnání, aktivním výkonu rizikových sportů atd. V majetkovém pojištění je aktualizace doporučována v tříletých intervalech, pokud nedojde k výrazným změnám. Těmi může být například výrazné rozšíření majetku, rozvod či úmrtí pojistníka, kdy je nutné zjistit, zda pojistná smlouva trvá a přechází na právní nástupce, či skončila datem úmrtí.

Češi pojistné smlouvy neaktualizují

Většina klientů se bohužel o pojistnou smlouvu v průběhu jejího trvání moc nezajímá. Průzkum ukázal, že 35 % klientů aktualizuje pojistnou smlouvu jen výjimečné, 16 % ji nikdy neaktualizovalo a celých 21 % dotázaných není vůbec seznámeno se skutečností, že by pojistnou smlouvu mohlo nebo dokonce muselo z nějakých důvodů aktualizovat,“ doplňuje Marcela Kotyrová.

Jak správně sjednat pojištění, za jakých okolností aktualizovat smlouvu a spoustu dalších užitečných informací o pojištění rodiny, jejího majetku i rizik ohrožujících život a stabilitu rodiny najdete na internetovém portálu www.jaksepojistit.cz, který vytvořila Česká asociace pojišťoven v rámci informační kampaně Únor – měsíc pojištění. Na aktuální stránce k problematice „pojištění rodiny“ si mohou návštěvníci vedle načerpání informací také zasoutěžit, a získat tak jednu z deseti lákavých cen.

Výzkum byl realizován společností Ipsos pro Českou asociaci pojišťoven v lednu 2012 na reprezentativním vzorku o velikosti 1000 respondentů ve věku od 18 do 65 let (podle regionu, velikosti, místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání). Výzkum byl proveden metodou on-line dotazování.

Kampaň Únor – měsíc pojištění podpořili mediální partneři Peníze.cz, Finančnínoviny.cz, oPojištění.cz, poradci-sobě.cz, Našepeníze.cz a Pojistný obzor.

 

komentářů 8
  1. Má zkušenost je taková že těch co nečtou je mnohem více. Ale třeba si to někteří přečtou aspoň doma v klidu.

    2

    0
  2. Dneska mi zrovna jeden klient podepsal smlouvu(bez přečtení) a pak řekl: To je hrozné, jak ti lidé vždycky něco podepíšou a ani si to nezkontrolují :)

    6

    1
  3. Potvrzuji zde psané, já se za svou karieru setkal se dvěma klienty, kteří si přečetli VPP před podpisem smlouvy. Zato to byl zase zážitek, protože jsme u toho strávili snad tři hodiny nekonečným zodpovídánim dotazů na zřejmé věci.

    1

    0
  4. Jakmile si klient vybere produkt, seznámím ho s pojistnými podmínkami a zároveň mu, do příští schůzky kde přicházím se smlouvou, nechávám pojistné podmínky a doporučím mu, aby si je přečetl. Za poslední 3 měsíce si takto přečetlo podmínky celkem 6 osob a vždy se ptali. (každopádně to pro ně bylo nezáživné čtení, ale zpravidla to byly případy, kdy se jednalo o opravdové nastavení dle potřeb)

    0

    0

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account