Nepřihlášen


Přihlásit se

Registrace Zapomenuté heslo


Vtip dne

„Pane řediteli, kolik ve vašem podniku pracuje lidí?” „Troufám si tvrdit, že dobrých 50 %.” ..

Zobrazit celý vtip



Sponzoři



Chcete zde mít své logo?

duel

Pro a proti: Představují brokerpooly pro klienty vyšší riziko?

Redakce  | 18. srpna 2014 | Pro a proti

Jedna kontroverzní otázka, dva protichůdné názory z praxe. Kdo má jaké argumenty? Kde je pravda? Čtěte první článek z nové sekce „Pro a proti“, ve které se budou setkávat a gentlemensky diskutovat vždy dva zástupci rozdílných názorových proudů. Tentokrát se diskuse účastní Radoslav Černý (Bonnet) a poradce z MLM společnosti, který si prozatím přál zůstat v anonymitě.

Radoslav Černý: „Brokerpooly představují pro klienty nižší riziko“

radoslav_cerny

Radoslav Černý (30)

  • Praxe: 10 let
  • Profese: jednatel společnosti Veritas finance, s.r.o. Spolupracuji se společností Bonnet.cz. Dále jsem autor projektu Milionová praxe, www.milionovapraxe.cz
  • Společnosti, ve kterých jsem působil: OVB (3 roky), Partners (4 roky), Veritas (3 roky)
  • Osobnosti mého profesního života: Společníci ve Veritas, Pavel Fara, David Kirš
  • Profesně nejtěžší část života: První rok ve financích, kdy jsem se jako student druhého ročníku na VŠ protloukal, jak to šlo. A ono to moc nešlo:)
  • Profesní sen: Vybudovat stabilní prostředí pro finanční poradce, kteří se chtějí postavit na vlastní nohy, chtějí budovat své vlastní podnikání založené na následných provizích a být svobodní.

Bonnet_Logo_150x44

Toto sdělení jsem poprvé četl zhruba před 3 měsíci. Hned mě napadlo, že je to docela zajímavá úvaha a do tématu jsem se ponořil hlouběji. V čem má tkvět ta zmíněná nebezpečnost? Podle mého názoru je to spíš naopak. Brokerpooly představují pro klienty nižší riziko. Z vlastní zkušenosti vám popíšu, proč si to myslím.

Nejsou minimální limity produkce

Poradci v brokerpoolech nemají minimální výkony produkce, které musí každý měsíc plnit. Nejsou tlačeni do toho, za každou cenu uzavřít s klienty novou smlouvu, aby splnili limity a neponížili je na nižší provizní úroveň. V MLM systémech je velký tlak na produkci investičního životního pojištění, protože je nejlépe hodnoceným produktem a snadno se díky němu limity plní. Ale je to taky výhodný produkt pro klienty? Ve většině případů není. Ještě když se používá na spoření. To už je vyloženě nebezpečný. V brokerpoolech má poradce násobné provize oproti MLM, není tudíž nucen používat toto investiční pojištění jako „spořicí produkt“ takže riziko se pro klienty taktéž snižuje. Nezapomínejme, že stále existují MLM firmy a je jich většina, jejichž celý business model stojí na prodeji investičního životního pojištění.

Zkušení poradci, ne nováčci

Do brokerpoolu odcházejí většinou poradci z MLM sítí, které nebavilo náborování dalších finančních poradců. V brokerpoolech jsou zkušení lidé, kteří už mají za sebou těžké začátky a ví, že se chtějí věnovat klientské práci a to dlouhodobě. A  navíc, v  brokerpoolech je menší fluktuace poradců, protože tam nechodí úplní nováčci v oboru, ale zkušení poradci. To vám samo o sobě nezaručí, že služba bude automaticky kvalitní, ale je zde určitě větší pravděpodobnost, že klient dostane lepší službu než u nováčka v oboru. Fluktuace je totiž problém, o kterém se v MLM moc nemluví, ale skutečně tam existuje a neustálý příchod nových a nových poradců, kdy cca 90% z nich do půl roku skončí, způsobí, že o jejich klienty se nemá kdo starat. V lepším případě jsou stále předáváni novým a novým poradcům, což taktéž není zrovna nešťastnějším řešením a sám jsem to byl svědkem.

Filozofie farmáře

Když jsem začínal v tomto oboru, tak mi bylo 20 let. Přiznávám, že jedním z velkých motivů začít, byla vidina snadného zbohatnutí. Jenže takto nelze uvažovat a současně myslet na dobro klienta. Je reálné vydělávat jako finanční poradce velké peníze, ale ne ze dne na den. Je třeba pracovat filozofií farmáře, který se pečlivě stará o svůj kmen klientů a díky tomu si tvoří stabilní následný příjem. Jak se tedy takovýto poradce bude stavět ke klientovi? Bude se snažit na něm jednorázově vydělat? Nebude, protože chce budovat dlouhodobý vztah a ještě za to dostat následné provize. Je tedy v jeho zájmu, aby byl klient spokojen a poradce dostával pravidelně zaplaceno ve formě pečovatelských provizí. V MLM je tlak na náborování dalších poradců, klient je až na druhém místě. To je v brokerpoolu naopak a opět je pro klienta bezpečnější mít poradce z brokerpoolu. Zjednodušeně by se dalo říci, (přesto že celá věc není černobílá), že v brokerpoolu je na prvním místě klient a až na druhém nábor, v MLM je to naopak.

Anonymní Autor: „Brokerpooly mohou být pro klienty nebezpečné“

Anonymní Autor

Autor tohoto příspěvku si nepřál být jmenován.

 

Otázku v titulku článku („Brokerpooly představují pro klienty vyšší riziko“) jsem neformuloval a nevidím osobně „spor“ MLM vs. pool až tak vyhroceně, jak se ho snaží někteří prezentovat. Oba systémy mají své místo na trhu, já jsem se osobně v MLM systému našel. Brokerpoolové společnosti se ve svých marketingových kampaních nicméně velmi často vymezují proti MLM společnostem. Jak už to ale v konkurenčním boji bohužel často bývá, nezní vždy jen férová argumentace. MLM systému bývá nasazována psí hlava organizace, která klientům nemůže už z principu poskytnout kvalitní službu a která pro klienta musí být nutně automaticky dokonce nebezpečná. Nezapomeňme ale, že poradenský business je zejména o lidech. I poradce z brokerpoolu umí pochopitelně napáchat na klientech mnoho škod. Svět není černobílý…. Takže se na věc podívejme také z druhé strany. Proč mohou být brokerpooly pro klienty nebezpečné?

Hledáme další duelanty!

  • Máte zájem prezentovat veřejně Váš názor na zajímavá diskusní témata formou duelu „Pro a proti“?
  • Nebo máte námět na zajímavé kontroverzní téma? Napište nám!

Provize nade vše

Brokerpooly často ve své propagaci mezi poradci komunikují vyšší provize pro koncové poradce. Procentní vyjádření výše provize může být opravdu u poolů vyšší, ovšem – jak ukazují statistiky – absolutně si stejně poradce v MLM vydělá celkově víc. Pro klienta ale může brokerpool představovat zvýšené riziko právě díky vyšší procentní provizi (provizní sazbě). Právě brokerpool bude totiž magicky přitahovat ty poradce, kteří mají zájem natlačit klientovi co nejvíc do IŽP a pobrat za to co nejvyšší provizi.

Když chybí systém a vedení

Poolové organizace postrádají centrální řízení a centralizovanou poradenskou metodiku. Centrála poolu prostě poskytuje poradcům holé produktové zázemí, avšak do samotné praxe jim „nekecá“. Samozřejmě, tato skutečnost je dalším zdrojem rizik pro klienta. Zejména v souvislosti s předchozím bodem „Provize“. Pooly navíc paradoxně mnohdy servisují další malé MLM poradenské společnosti, často pouze s regionální působností,  bez silné značky, s poradci na minimální úvazek a hlavně bez metodické podpory centrály.

Výkon poradenské praxe je také samozřejmě regulatorně náročný. Právě menší společnosti (servisované pooly) mohou mít s dodržováním formalit problémy. Přeci jen, zejména velké MLM firmy si na tyto věci budou dávat větší pozor.

„Bezznačkoví“ poradci

Brokerpoolové organizace obvykle záměrně upozaďují svou vlastní značku. Jejich poradci obvykle před klientem nevystupují pod značkou poolové organizace. Významné MLM organizace svou značku naopak pracně budují a investují do své značky a do ochrany vlastního jména nemalé prostředky. Každý exces u klienta pak společnost bolí – firmy si problémy nemohou dovolit. Potlačování vlastní značky u brokerpoolů proto vidím jako zvýšené riziko pro klienta. Mediálně se z klientského problému bude brokerpool těžko zpovídat. Chyba bude přehozena na koncového poradce.

Ke kterému názoru se přikláníte vy a proč? Umíte ocenit názor protivníka?


    Doporučená diskusní vlákna


    komentářů 13

      Profile photo of Jiří Vařečka Jiří V. říká:

      Tak se přiznám, že mi cosi na tomto článku vadí.
      Minimálně toto:

      1. název tohoto článku.
      Navrhoval bych třeba:
      Představují brokerpooly pro klienty riziko?
      .. rozhodně jsem proti dát negaci do názvu,
      proto bych ani neuvítal název:
      Jaká všechna rizika představuje MLM pro klienty.
      (proč např. byly pokuty od ČNB, jaká „pověst“ těch nejznámějších a jaká životnost jejich „poradců – studentů“ a následná bezprizornost klientů).

      2. Zcela jednostranný pohled.
      Tím myslím pohled dnes bezejmnenného pána z MLM, který všechny brokerpooly „hodil“ do jednoho pytle. Je mi ale jasné, že v případě pohledu na MLM tam toto příznivci pyramid také najdou.
      Opravdu, hlavně ta negace v názvu, ta mi vadí. Již předem, bohužel, čtenáře směřuje určitým směrem.
      J. Vařečka

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 9 Thumb down 1

      Profile photo of Martin Viktora Martin V. říká:

      Máte pravdu, nadpis poupraven. Děkuji.

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 1 Thumb down 1

      Mě se líbí ten anonym, který prokázal své hrdinství, že ani neřekne své jméno :-)

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 10 Thumb down 4

      Dobrý den, na rovinu přiznám, že jsem z řad BP a chci jen uvést pár postřehů:
      1) MLM bylo, je a bude prodejní systém. Logika věci říká, že pyramida je skvělá v tom, že tlačí ty dole k co největším výkonům. Ale kvalita a kvantita byla je a bude vždy rozdíl.
      2) I laik pochopí, že když má někdo tlaky shora, aby něco plnil, tak musí jet jak fretka, aby to splnil, někdy i hlava nehlava a pro splnění plánu se musí někdy jít i za etické či jiné hranice. To funguje v zaměstnání a bohužel i v podnikání.
      3) Pozastavil jsem se nad větou „Procentní vyjádření výše provize může být opravdu u poolů vyšší, ovšem – jak ukazují statistiky – absolutně si stejně poradce v MLM vydělá celkově víc.“ Nemám doktorát z matematiky, ale selské myšlení mne dosud neopustilo. Pokud dostanu provizi jen já a nebo se o ni podělím s několika dalšími lidmi nade mnou, tak v prvním případě si přece vydělám víc, ne? V tom je to, co píše anonym… větší provize. Ne v horších produktech, nebo nákladovějších. Je to v tom, s kým se o to podělím a jestli si to ti dotyční zaslouží a jestli jich má být tolik.
      4) I když… možná tím anonym myslel, že víc si ovce v MLM vydělá právě proto, že je bičována manažery shora. Pak ano, beru. To ale není pro mě. Pokud dostanu bez bičování za práci cca 5 dní v týdnu 8 hodin denně stejnou provizi jako kolega z MLM pod bičem, který pracuje 7 dní v týdnu 15 hodin denně, tak beru raději první možnost.
      5) Opět jsem se pozastavil, tentokrát nad větou „Právě brokerpool bude totiž magicky přitahovat ty poradce, kteří mají zájem natlačit klientovi co nejvíc do IŽP a pobrat za to co nejvyšší provizi“. Můj názor jeopačný – že právě poradci, kteří jsou na nižších provizních třídách (konzultanti a SC, kde se provize pohybuje pod 50%, neboli 5 Euro za bankovní jednotku aj) by si bez Investiček ani nevydělali. Poradce, který je dobře zaplacen, si vydělá i na povinkách, majetku a investicích. Kdyby zákon zakázal provize z IŽP, MLM poradenské firmy by skončily, protože by se pyramidy neudržely.
      6) Opět komentář, tektokrát k větě „Poolové organizace postrádají centrální řízení a centralizovanou poradenskou metodiku“ … toto může říct jen člověk, který si to nevyzkoušel. Znám pooly, kde je to přesně, jak anonym píše. Znám ovšem Broker-pool, který metodikou, zázemím, analytiky, které osobně znám, předčí leckterou MLM poradenskou firmu. Viděl jsem u klientů portfolia všech MLM firem, a u většiny portfolií nebylo vidět, že by bylo nějak kvalitní vedení poradců. Tedy pokud mluvíme o několika pojistkách na jednoho klienta, bez invalidity, se spořením, exkluzivní běžné účty, které klient ani nevyužívá, atd.
      7) ad „Bezznačkoví poradci“ – toho, že pod Broker-poolem má každý svou značku, byste si měl vážit. Schovat se za velkou MLM značku není těžké. Mít svou, to je teprve ta hodnota. Nemyslete si… v MLM chybu poradce také nezaplatí firma, pokud v MLM chybujete, odskáčete si to. Snad si nemyslíte, že ředitelé a manažeři budou rádi vracet meziprovizi. Viděl jsem to ještě za dob působení v minulé společnosti a vždy to odnesl poradce, který chyboval.

      Jinak vám přeju hodně štěstí.

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 21 Thumb down 1

      Myslím, že tyto duely jsou trochu zbytečné a nemají vypovídací hodnotu. Opět se zde řeší jestli „se šípkovou“ nebo „se zelím“. Potažmo, když pan Černý ochutnal oboje a vybral si, zatímco pán z MLM je předpokládám zatím jen „u šípkové“ a argumentuje proti něčemu, co ještě nezkusil.

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 8 Thumb down 2

      Profile photo of Roman Kolář Roman K. říká:

      Mě trochu vadí, že se v takovém duelu objevuje anonymita. Na toto téma jsem toho napsal opravdu hodně a to pod svým jménem a lehce dohledatelnou identitou. Za to jsem nejednou sklidil dost nelichotivých ohodnocení svojí osoby, jako daň za svůj názor. Podle mě anonymita ubírá na hodnověrnosti, neboť říká, že se právě za svůj názor nedokážu svojí identitou postavit.
      A jak již bylo řečeno, ať si každý zkusí oboje, zhodnotí pro i proti a pak se rozhodne pro svůj model. Pokud ovšem model začíná konkurenční doložkou a neúměrnými sankcemi, tak něco smrdí od hlavy a je mi jedno, jestli je to MLM nebo pool. Ten model totiž říká „Zkus, ale my už Ti nedovolíme odejít“
      Položme si na začátku pár důležitých otázek… proč to chci dělat, jaký je můj cíl, v jakém systému chci pracovat, co ke své práci budu potřebovat, aby mohla být kvalitní a jak funguje systém odměňování a co pro mě přináší nyní a do budoucna. Co se stane, když budu chtít změnit styl práce, kde skončí klientský kmen, který jsem vybudoval?…. a to všechno a některé další věci bych měl zvážit s chladnou hlavou, ne s myšlenkami na šéfovské křeslo a BMW v kůži ;-)

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 14 Thumb down 0

        Profile photo of Vašek Kott Vašek K. říká:

        Co je špatného na šéfovském křesle a BMW v kůži?
        Všichni pracujeme pro to, abychom vydělali peníze a abychom se měli dobře. To jestli „dobře“ znamená BMW a šéfovské křeslo je přeci každého věc.
        Když jsem po škole nastupoval do zaměstnání, věděl jsem, že v té práci chci něco dokázat, mít respekt a být za to patřičně ohodnocen. A na tom se za to více než desetiletí nic nezměnilo. Je to špatně? Za to, že lidi mají ambice, by neměli být haněni.
        Mimochodem, šéfem se stává ten, kdo jim chce být…
        PS: mám BMW v kůži(protože jsem jej vždycky chtěl mít) :-)

        Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 3 Thumb down 5

          Profile photo of Roman Kolář Roman K. říká:

          Na šéfovském křesle a bavoráku v kůži není obecně špatného nic. Špatné je to, pokud je to hlavní stimul, proč chcete dělat v této branži, aniž byste měl dostatek informací o tom, co ta práce obnáší. Je to klasický náborový prvek u některých MLM organizací. Adept je náborován na vidinu rychle nabytého bohatství a 95% procent zbylých informací vůbec netuší.
          Jestli jste do Vaší práce nastupoval proto, že jste tu práci chtěl dělat a věděl jste co budete dělat a v té práci chtěl něco dokázat, tak je to ok. Jestli jste do ní ale šel s tím, že je jedno, co je to za práci, hlavně když to bude sypat a nezajímalo Vás, čím se firma „živí“, tak je něco špatně. Přečtěte si ještě jednou, o čem jsem psal v těch posledních větách. Rozhodovat se na základě dostatečných informací a s chladnou hlavou. Tedy po zvážení všech argumentů. Jestli je to práce pro mě vhodná, jestli mě bude naplňovat, jestli se jí chci věnovat i když nebudu mít za pár měsíců bavoráka, jestli mi ta práce působí radost, jestli vím přesně, čím se firma zabývá, z čeho jí plynou příjmy, jestli se mnou někdo nemá snahu manipulovat, jestli je vzájemný vztah skutečně vyvážený, jestli někoho v té firmě zajímá, co chci skutečně dělat a asi dalších sto záležitostí. Záleží jen na Vás, jak jste k tomu dospěl a co jsou Vaše priority.
          P.S. Užijte si ho, já Vám to přeju ;-)

          Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 3 Thumb down 0

      Profile photo of Tomáš Nábělek Tomáš N. říká:

      Domnívám se, že klientům hrozí riziko poskytnutí neprofesionální služby zejména ve firmách, kde chybí pomyslný „vstupní filtr“ před vstupem poradce do dané společnosti a průběžná kontrola práce dotyčného. Většina společností (MLM i POOL) bere do spolupráce kde koho.

      Souhlas nebo nesouhlas? Thumb up 0 Thumb down 6

    Kalendář akcí

    << Květen 2017 >>
    PÚSČPSN
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31 1 2 3 4

    Anketa

    Kauza forexových robotů WSM

    Nahrávání ... Nahrávání ...