Ačkoliv se lidé scházejí a seznamují odnepaměti, v posledních letech se stal z takzvaného networkingu velmi populární způsob, jak najít nové zaměstnance či zákazníky. Jak se ale seznamovat efektivně, aby si příště vzpomněli lidé se zakázkou nebo nabídkou právě na vás? Přečtěte si našich pět osvědčených tipů a rad.

Tip č. 1 – Nejde jen o byznys

Podle nedávného průzkumu sítě LinkedIN je networking stále nejefektivnější nástroj pro obsazování volných pozic. Díky nejrůznějším akcím a sítím známých si údajně našlo stávající pozici až 85 procent respondentů. Zároveň by ale nebylo dobré brát networking za každou cenu pouze jako nástroj, jak nabídnout své dovednosti či produkty co nejvíce lidem. Proto je dobré chodit na networkingové akce bez očekávání a být otevření novým věcem. Možná sice nepotkáte nikoho, kdo by zrovna poptával vaši specializaci, na druhou stranu ale můžete najít nového parťáka na tenis nebo vášnivého včelaře, který vás bude zásobovat kvalitním domácím medem. Když navíc přestanete myslet jen na obchod, pravděpodobně objevíte ono skryté kouzlo networkingu a užijete si zajímavé konverzace na mnohdy zcela nová témata.

Tip č. 2 – Hledejte společné poslání či hodnoty

Networkingových akcí a klubů je dnes nepřeberné množství a je tak často těžké se zorientovat v tom, který může mít přínos právě pro nás. Nejlepší je proto vybírat setkání lidí, kteří mají společné poslání, hodnoty či pohled na svět. „V takových případech jsou účastníci naladění na stejnou vlnu a od počátku mají řadu společných témat,“ potvrzuje Jiří Jemelka, spoluzakladatel neformálního sdružení křesťanských podnikatelů KOMPAS, které každého čtvrt roku pořádá setkání pro obchodníky, manažery a živnostníky, jež spojuje křesťanská víra. Účastníci zde tudíž snadno navážou a upevní dosavadní pracovní vztahy, navíc s kolegy, kteří zastávají podobný světonázor.

Tip č. 3 – Propojujte ostatní

Osvědčená rada zkušených networkerů zní: „Přemýšlejte, co můžete udělat pro druhé.“ Většina těch, kteří se jdou seznamovat jen s myšlenkami na vlastní prospěch, proto příliš úspěšná není. Daleko lepší dojem udělají ti, kteří naslouchají, umí poradit nebo vás případně propojit s člověkem, jenž umí nebo zná něco, co se vám momentálně hodí. A až přijde na věc, nebudete mít problém takového člověka na oplátku doporučit. Pokud ale někdo vpadne do konverzace, rozdává vizitky na všechny strany a mluví jen o sobě, málokdy odchází ze setkání s vytouženým výsledkem. Propojujte proto ostatní a oni začnou propojovat vás.

Tip č. 4 – Připravte se předem

Ačkoliv byste měli chodit na akce s otevřenou myslí a nekalkulovat dopředu, vyplatí se připravit. Takzvaný elevator pitch, tedy výstižné shrnutí toho, kdo jste a co děláte, se vám bude hodit vždycky. „Na první dojem má člověk jen několik vteřin. Když je promarní zdlouhavým popisem, většinu posluchačů ztratí. Rozhodně tedy není na škodu se dopředu zamyslet nad tím, jak se dá zajímavě, a především krátce charakterizovat vlastní podnikání,“ doplňuje Jiří Jemelka. Pokud navíc dokážete přidat i nějaký vtip či donutíte lidi k zamyšlení, otázky na to, co děláte, se už nebudete muset bát.

Tip č. 5 – Budujte kvalitní vztahy

Síla networkingu spočívá v autentičnosti. Lidé začínají být unaveni neadresnými e-mailovými nabídkami nebo žádostmi o propojení od lidí, které nikdy ani neviděli. Dejte si proto pozor, abyste návyky ze sociálních sítí nepřenášeli do prostředí osobních setkání. Nejde o to poznat všechny a přidat si je druhý den do přátel. Mnohem efektivnější je navázat během akce hlubší konverzaci s jedním či dvěma lidmi, s nimiž zůstanete opravdu v kontaktu a jednou za čas se potkáte například na kávě.

Zdroj: Kompas

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account