Obyvatelé České republiky se učí lépe hospodařit se svými penězi. Vyplývá to alespoň ze statistik nesplácených úvěrů: například největší klientský registr SOLUS hlásí zlepšení platební morálky občanů již dvě čtvrtletí po sobě. Zlepšující se trend je však měřitelný pouze u poskytovatelů půjček, kteří ověřují schopnost klienta splácet své závazky důkladně, tedy přes registr.

Nabídky půjček bez ověření platební morálky v registrech klientských informací jsou stále velmi časté. „Reklamy těchto poskytovatelů půjček jsou dokonce často cílené přímo na klienty, kteří již jinde mají závazky po splatnosti a nabádají je k dalšímu zadlužení,“ říká Zdeněk Soudný, tiskový mluvčí projektu Navigátor bezpečného úvěru. Navigátor bezpečného úvěru proto upozorňuje a varuje, že jakákoli půjčka, která byla poskytnuta bez využití registru, je riziková a společnosti, které principy ochrany spotřebitelů skrze registry obcházejí, jednají nezodpovědně a ve svém důsledku rizikově pro spotřebitele.

Podobné půjčky jsou pro klienty velmi rizikové: je vždy v zájmu klienta, aby poskytovatel půjčky důkladně ověřil schopnost klienta danou půjčku splácet. Také proto připravuje aktuálně Ministerstvo financí licencování poskytovatelů půjček, které ochranu spotřebitele významně zvýší. „K odpovědnému prověření platební morálky klienta patří bezpochyby i ověření informace, zda klient nemá jiné neuhrazené závazky, ať už jde o splátky půjček, úhrady faktur za telekomunikační služby či úhradu energií,“ dodává Soudný.

V případě, že si klient vezme půjčku u společnosti, která registrů nevyužívá, velmi často sám sebe vystavuje riziku, že spadne do dluhové spirály, ze které se bude dostávat velmi obtížně a draze. „Bohužel registry obcházejí většinou ti spotřebitelé, kteří již mají nějaký problém a věří, že nová půjčka jim pomůže vyřešit staré resty. Opak je ale pravdou, takoví spotřebitelé se naopak předluží a dostanou se do ještě větších problémů, které budou řešit s neseriózními společnostmi, jednajícími mnohdy na hraně zákona,“ varuje Soudný. Stejně tak společnosti, které takové půjčky nabízí tak jednají ve většině případů právě s předpokladem, že takto problémový klient jim „spadne do sítí“ a oni na něm pak vydělají nejen díky drahému úvěru, ale především díky vysokým sankcím.

Prověření platební morálky klienta proto doporučuje ve svých studiích také Světová banka či OECD. Ze statistik těchto organizací vyplývá, jaké závazky nesplácí klienti jako první, pokud se dostanou do finančních potíží:

  • Dobírky a jiné objednávky zboží
  • Účty za mobilní telefon a jiné telekomunikační služby
  • Splátky za čerpané úvěry z kreditních karet
  • Další spotřebitelské úvěry, leasingy a půjčky na automobily
  • Hypotéky a jiné úvěry na bydlení

Světová banka i OECD hovoří v této souvislosti o užitečnosti informací z více ekonomických sektorů. V případě čistě bankovních registrů totiž problémy se splácením závazků vyplynou napovrch daleko později, než u vícesektorových registrů klientských informací.

Studie Navigátor bezpečného úvěru 2014

V roce 2014 přinesla Studie přísnější kritéria celkem pro 64 hodnocených subjektů. Celkovým vítězem se stala Komerční banka, uspěly ale i banky nové, které jsou vyzyvatelé tradičních bankovních domů, a také značkové nebankovní společnosti. Ukazuje se také, že se ceny v segmentu bezpečných poskytovatelů úvěru sbližují.

Na pomyslném vrcholu žebříčku letošního hodnocení se umístila Komerční banka, která v celkovém pořadí obsadila první místo, následována mBank, Home Creditem a Air Bank, za nimiž byly v těsném závěsu Equa Bank a Cetelem. V kategorii půjčky 30 tisíc korun si nejlépe vedly Air Bank a Home Credit. Další místa obsadily Komerční banka , mBank a Cetelem. V případě úvěru na 100 tisíc korun nabízí nejlepší podmínky Komerční banka, dále mBank, Equa bank, Zuno, Cetelem a Home Credit.

navigator

Celou Studii i s komentáři si můžete prohlédnout či stáhnout zde.

 

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account