Social distancing, tedy povinný odstup od ostatních lidí na veřejnosti, jako jedno z opatření zavedených vládou v rámci prevence v boji s koronavirem se výrazně promítlo mimo jiné i do oblasti životního pojištění. Bezkontaktní sjednávání pojištění je obecně v plenkách. Ale jaká je situace v životním pojištění? Svůj pohled na tuto problematiku v panelové diskusi FINfest.online komentovali Kateřina Lhotská, Libor Šimek a Adam Bouška. Diskusi moderoval Ivan Špirakus.
Z obsahu videa
Kateřina Lhotská: Creasoft usilovně pracuje na srovnávači životního pojištění. Měl by pokrýt kompletní proces od analýzy potřeb přes srovnání produktů až po sjednání pojištění ve formě návrhu. Porovnání by mělo být poměrně detailní. Nabídky by měly být i víceproduktové. Creasoft akcentuje i compliance část celého procesu. Termín, kdy produkt spustíme ovlivňují částečně pojišťovny. My plánujeme začátek příštího roku.
Ivan Špirakus: Lídrem digitálního pojišťování býval vždy Aegon, který je dnes součástí NN. Jak NN využila, co bylo k dispozici?
Libor Šimek: Aegon, potažmo dnes NN se snaží vše dělat pro klienty co nejjednodušší. Bohužel vše komplikuje legislativa. Před zhruba 2,5 roky jsme nabídli vznik životního pojištění zaplacením. NN plánuje spustit nový produkt na základu produktů Aegon. NN přitom použilo technologii 2D podpisu.
Ivan Špirakus: Hlavním krédem při vzniku tedy byla digitalizace? Probíhá v aplikaci i zdravotní předocenění?
Libor Šimek: Ano, s tím, že pojišťovna garantuje, že do 24 hodin dá zpětnou vazbu k hodnocení klienta vzhledem k jeho aktuálnímu zdravotnímu stavu.
Ivan Špirakus: Jak Flexi a digitalizace?
Adam Bouška: Děláme vše, abychom udrželi náskok, který dlouho máme. Po fúzi Pojišťovny České spořitelny s Kooperativou máme více možností bezpapírového sjednání. Stávající 3D podpis budeme převádět na 2D podpis, aby bylo možné se obejít bez signpadu vč. sjednání na dálku.
Ivan Špirakus: Vnímáte podobně jako já, že životní pojištění je velmi komplexní produkt. Existuje množství variant. To znamená velkou výzvu v celém procesu digitalizace. Osobně považuji za nejnáročnější zdravotní stav klienta. Jak si s tím plánujete poradit?
Kateřina Lhotská: Musíme se dohodnout s pojišťovnami, abychom naplnili jejich požadavky. Jak se budou návrhy potvrzovat. Jak se budou akceptovat jednotlivé dokumenty. Jak zajistit soulad.
Libor Šimek: Vyplnit stávající formu zdravotního dotazníku a vše řešit elektronicky je použitelné řešení. V současné době řešíme 2D podpis tak, aby jej distančně mohli ověřit všichni pojištění (více pojištěných dospělých osob se pojišťuje na jedné smlouvě v 25 až 30 procentech případů). V současné době řešíme inteligentní elektronický zdravotní dotazník s okamžitou zpětnou vazbou.
Adam Bouška: Kritická místa procesu sjednání životního pojištění spatřuji v tom, že digitalizace stávajícího produktu je mnohem složitější než u nově vytvářených produktů. Spustili jsme Flexi risk sjednatelný online a s tím bylo spojeno ohromné množství problémů. Snažíme se přitom klientovi poskytnout zpětnou vazbu co nejrychleji.
Ivan Špirakus: Kateřino, vy už jste to naznačila: Jak na záznam a identifikaci pro potřeby AML v digitálním prostředí?
Kateřina Lhotská: Co se týká sjednání digitální formou, je zásadním problémem to, že nemáme dořešené vztahy sjednání v digitálním prostředí a ověření identity klienta. Náš sjednavač je modelován pro situaci, kdy vedle sebe sedí klient a zprostředkovatel, Až převáží online sjednávání, bude nutné, aby se vyjádřili regulátoři trhu. Technické prostředky máme, ale nechceme vymýšlet procesy, když není legislativní rámec.
Libor Šimek: Máme připraveny podmínky pro interní síť, která řeší digitální sjednání. Máme nastavena pravidla pro videohovor poradce s klientem, který mj. nahraje doklad, který ověří jeho identitu. Případně dodá sken dvou dokladů a bankovního výpisu a pošle nám jednu korunu, čímž si ho můžeme ověřit. Penny payment může být cestou k ověření.
Ivan Špirakus: Penny payment může fungovat pro interní síť. Velmi dobře může fungovat vznik pojištění zaplacením prvního pojistného. Pokud budu mít tento proces zdokumentován, mělo by to fungovat. Adame, máte něco podobného k dispozici pro externí zprostředkovatele?
Adam Bouška: Nemáme, ale samozřejmě o těchto možnostech pro sjednání na dálku uvažujeme. Další cestou k ověření by mohlo být Bank ID.
Ivan Špirakus: Předpokládám, že na tomto pracujete i v rámci vašeho partnerství s Českou spořitelnou?
Adam Bouška: Ano, je to tak. Chceme testovat toto řešení a následně je využít i u klientů jiných bank.
Ivan Špirakus: Bude zásadní, jaké ceny banky za proces ověřování nastaví…
Kateřina Lhotská: Využití Bank ID při identifikaci klienta podle všeho budou pojišťovny akceptovat. Tím pádem bychom jej mohli využívat i my. Oproti ostatním nástrojům, které se objevily, považujeme právě Bank ID za nejserióznější.
Ivan Špirakus: Zeptám se ještě Adama: Máte nějaké informace o tom, jaké banky zvažují podmínky?
Adam Bouška: Cena se bude odvíjet od poptávky. Vycházíme z toho, jak tento způsob ověřování identity funguje ve vztahu k hazardu.
Ivan Špirakus: Důležité je, že v tomto případě ověřování podporuje legislativa.
Ivan Špirakus: Urychlilo se online sjednávání díky koronaviru?
Adam Bouška: Poměrně zásadně – spousta věcí, která se neřešila se řešit začala. A to v mnoha ohledech… Změnila se také prioritizace věcí, které musíme rozvíjet. Díky koronaviru se zlepšila diskuse napříč firmami.
Libor Šimek: Pro digitalizaci firem byla a je korona velmi významná. My jsme měli výhodu v tom, že jsme měli mnohé nástroje k dispozici. Platí však, že největší vliv je na straně legal a compliance. Pokud máte kvalitního člověka na této straně, máte vyhráno.
Kateřina Lhotská
Manažer rozvoje ve společnosti Creasoft s.r.o.
Kateřina Lhotská působí od roku 2016 ve společnosti Creasoft s.r.o., kde odpovídá za byznysový rozvoj technologických nástrojů. Svoji dráhu ve finančnictví zahájila v roce 2002 v Komerční pojišťovně jako vedoucí IT analýzy a vývoje. V roce 2007 zamířila do společnosti Logos (později Ness), kde opustila pozice zaměřené technologicky a přeorientovala se na svět finančních služeb jako Insurance Competence Expert. Od roku 2013 pak působila ve společnosti EY jako Insurance Industry Expert. Po řadu let se věnuje publikační činnosti a jako host přednáší na VŠE.
Libor Šimek
Chief Change Officer NN ČR
Libor Šimek pracuje v NN ČR na pozici Chief Change Officer a je zodpovědný za transformaci NN v ČR po oddělení NN SK a integraci s AEGON Pojišťovnou. Svou profesní dráhu zahájil jako IT manažer v investiční společnosti ČP iNVEST. Od října 2004 stál při založení AEGON Pojišťovny ČR. Libor Šimek vystudoval ČVUT, aktuálně žije v Ústí nad Labem a má dvě dcery.
Adam Bouška
Ředitel úseku digitálního obchodu ve společnosti Kooperativa pojišťovna, a.s.
Adam Bouška absolvoval Vysokou školu finanční a správní v Praze, obor Pojišťovnictví. V letech 2002 – 2018 působil v Pojišťovně České spořitelny na různých pozicích v obchodě. Od roku 2011 zastával funkci ředitele úseku klientského servisu. Nyní, po fúzi PČS a Kooperativy, je v Kooperativně zodpovědný za prodej retailových produktů přes digitální kanály, retenční aktivity, rozvoj dalších alternativních distribučních cest a za rozvoj online platforem.
Ivan Špirakus
Generální ředitel společnosti INSIA, a.s., člen prezidia Asociace českých pojišťovacích makléřů
Ivan Špirakus v roce 1992 spoluzaložil makléřskou pojišťovací společnost Portfolio Alfa, s.r.o., kde se zabýval především marketingem, obchodem a řízením podnikatelských rizik klientů.
V roce 2004 stál u vzniku mezinárodní sítě pojišťovacích makléřů INSIA. V současné době je místopředsedou představenstva.
Aktivně publikuje, přednáší a podílí se na propagaci pojišťovnictví a profese pojišťovacích makléřů. Od roku 1999 byl členem představenstva Komory pojišťovacích makléřů, kde založil tradici makléřské ankety Pojišťovna roku. Od roku 2016 vykonává funkci prvního místopředsedy AČPM.
Jako člen dozorčí rady se podílí na aktivitách Nadačního fondu pro vzdělávání v pojišťovnictví.
Osobní motto: Buďte samostatní, ale ne sami.