Zobrazeno 2.641x

This topic has 3 diskutující and 3 odpovědi. This post has been viewed 2642 times

  • Autor
    •  Jiří Vařečka
      Účastník

      Elektrokolo.

      Mnoho klientů zvažuje, mnoho si ho již koupilo, jistě i zde mezi kolegy jsou již elektrokolaři.

      Zamýšleli jste se nad tím, jak správně toto kolo pojistit?

      Myslím v rámci pojištění odpovědnsti vůči újmě třetím osobám?

      Pokud by bylo vše “obyčejně a normální”, potom stačí jen Pojištění odpovědnosti v běžném životě, samozřejmě s dostatečným limitem, a bylo by vše OK.

      ALE!

      1. v prodeji jsou i kola s motory o výkonu vyšším než 250W

      2. kola vybavená akceleračními páčkami

      3. i když kolo splňuje podmínky zákona, jeho majitel si ho dal do nákladů, jedno jestli jako FO podnikající, nebo jako PO


      Docela zajímavý článek (17.10.2016) najdete zde:

      http://www.mesec.cz/clanky/elektrokolo-vyhodna-koupe-ktera-slape-sama/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu


      ……Na co si dát pozor

      Ne všechna elektrokola bývají legální, resp. nemohou být v provozu na veřejných komunikacích. Někteří výrobci totiž prodávají kola, která nejsou v souladu s legislativou. Nejčastěji se jedná o kola vybavená motory s vyšším výkonem, než je zákonem stanovený výkon 250 W. Kromě toho jsou nabízena kola vybavená akceleračními páčkami, které umožňují jízdu bez šlapání. Jenže používání takových kol na silnicích, ale i cyklotrasách vede k finančnímu postihu, nebo dokonce k trestnímu stíhání v případě dopravní nehody.

      Nabízené kolo musí být v souladu s předpisy umožňujícími legální provoz na veřejných komunikacích. Elektrokolo musí být označeno povinnými informacemi na rámu – jméno a adresa výrobce/dovozce, soulad s normou EN15194, symbol CE a slova 250 W, 25 km/h a EPAC (PEDELEC) – a toto by mělo být uvedeno i v uživatelském manuálu nebo v prohlášení o shodě……


      Měl jste již někdo pojistnou událost ve vazbě elektrokolo a pojištění odpovědnosti???

      0

      0
       | Odpovědět privátně
    • Možná trochu mimo, ale napsat to musím: na elektrokole Gocycle G1 jezdím už 5,5 roku, i za klienty, dříve jsem jezdil v obleku. Odhadem najedu 1-2 tis. km ročně, zatím mám původní baterii, 3. motor. Na sněhu to dost klouže.

      Obvykle jezdím v souladu s EU legislativou a případné zaviněné nehody se díky pojištění odpovědnosti nebojím. Občas si přepnu na americký režim (motor i bez šlapání, max 30 km/h, je to zábavnější) a oči mám na šťopkách, abych něco nezpůsobil.

      0

      0
       | Odpovědět privátně
    •  Jan Kaňka
      Účastník

      K zajímavému Jirkovu tématu přidávám pro upřesnění právní základ. Tím je definice ze zák. 168/1999 Sb. O pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. § 2 a): … za vozidlo se nepovažuje vozík pro invalidy, potahové vozidlo a nemotorové vozidlo tažené nebo tlačené pěší osobou, jízdní kolo a koloběžka, pokud nejsou schváleny jako druh vozidla motocykl. POV tedy škody způsobené provozem elektrokola běžně nekryje. Není zde ani povinnost pojištění sjednat.

      A jak je toto nebezpečí kryto?

      Každá pojišťovna to řeší trochu jinak. Je potřeba se tak, jako vždy, podívat zejména na výluky. U pojištění občanů je např. u Allianz z mého pohledu nejvíc nejsympatičtější :) obecná výluka „činností, pro které právní předpisy stanoví povinnost sjednat pojištění odpovědnosti“. Což dle zákona, viz výše, elektrokolo není. U ČP je např. tato výluka pro jistotu doplněna výlukou další a to “škody způsobené provozem vozidla”. VPP pak dále ale konkrétně pojem „vozidlo“speciálně neřeší. Pak jsme tedy zpět u definice dle zákona v klidu. Elektrokolo tím pádem ve výluce opět není.

      Obdobná ujednání najdete u pojištění podnikatelů.

      Případný postih pojišťovny u elektrokol neumožňujících legální provoz na veřejných komunikacích je samozřejmě vždy rizikem. Pokud by podle § 2800 NOZ „Mělo porušení povinnosti pojistníka, pojištěného nebo jiné osoby, která má na pojistné plnění právo, podstatný vliv na vznik pojistné události, její průběh, na zvětšení rozsahu jejích následků nebo na zjištění či určení výše pojistného plnění, má pojistitel právo snížit pojistné plnění úměrně k tomu, jaký vliv mělo toto porušení na rozsah pojistitelovy povinnosti plnit“ Postih tedy nemusí být zdaleka stoprocentní.

      …. mimochodem, víte, jak jsme na tom např. my, vodáci se svými malými plavidly ? Většinu normálních lidí možná škoda “na vodě“ ani nenapadne”. Ale sjížděli jste ve frontě např. jez v Českém Krumlově? Narazit rozjetou kánoí do chumlu Japonců eskymujících v peřeji pod jezem by mohlo být drahé. Ale např. klienti výše uvedených pojišťoven též mohou být z hlediska pojištění odpovědnosti poměrně v klidu. Plavidla jsou obecně vyloučena, aby následně ve smluvních ujednáních bylo krytí u malých plavidel přislíbeno.

      Samozřejmě i zde upozorňuji na výluku škod pod vlivem návykových látek z okolních restaurací a stánků ; )

      0

      0
       | Odpovědět privátně
    •  Jiří Vařečka
      Účastník

      Motokola, elektrokola, elektrokoloběžky – co je a co není motorové vozidlo?


      26.5.2017


      12:53


      http://www.autoweb.cz/motokola-elektrokola-elektrokolobezky-co-je-a-co-neni-motorove-vozidlo/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu


      JUDr. Tomáš Beran zde vysvětluje, co je, či co ještě je, jízdní kolo a co již není.

      Já to tedy chápu tak, že dle tohoto výkladu vím, co ještě může býti pojištěno Pojištěním odpovědnosti v rámci běžného života a co tedy již ne.


      již nyní je vidět rozpor, v původním člámku je 250W, pan JUDr. používá 1.000W, ještě si to sám budu muset dohledat a ověřit.

      Každopádně to ale vidím tak, že to co nesplňuje podmínky dle pana JUDr., tak to by mělo mít samostatné POV.

      0

      0
       | Odpovědět privátně
Reklama
Aktuálně jsou na stránce zobrazeny 3 vlákna odpovědí

Pro reakci na toto téma se musíte přihlásit.

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account