Léto je čas dovolených a na žádné cestě se neobejdete bez finančních prostředků. Hana Drápalová ze Sberbank přináší pět tipů, které vám mohou pomoci, abyste se na dovolené nedostali do nepříjemné či dokonce krizové situace.

Kombinujte více karet a hotovost

Pro pohodlné užívání dovolené bez nepříjemných okamžiků je dobré mít po ruce více druhů platebních prostředků. Vždy je třeba mít u sebe nějakou hotovost v místní měně. Nespoléhejte, že všude lze platit platební kartou. I když je poblíž bankomat, může vám toto zdržení znepříjemnit den či zkazit výlet, když ve stresu běžíte vybrat peníze a bojíte se, aby vám neujel autobus nebo trajekt. Stejně tak nemusí vždy fungovat bankovní terminály a například v malé restauraci se můžete při platbě dostat do nepříjemné situace.

„Je také dobré vzít si s sebou více platebních karet. Může se totiž stát, že někteří obchodníci nebudou akceptovat kartu Visa či Mastercard. Záleží ale na zemích, do kterých cestujete. V Evropě, například v Německu či Rakousku, v menších obchodech akceptují spíše Mastercard. V Americe je zas o něco více rozšířená Visa. Na cestách je dobré mít alespoň jednu platební kartu embosovanou (s vytlačenými údaji), protože tou můžete platit i offline platby. Hodit se vám to může například v autopůjčovnách, které nemají elektronický terminál, ale používají pouze mechanickou „žehličku“ neboli imprinter,“ doporučuje Hana Drápalová ze Sberbank.

Nastavte si rozumný denní limit

Pokud nemáte na kartě nastavené limity denního výběru hotovosti nebo internetové transakce, doporučujeme si je na cesty nastavit. Jejich výši zvolte tak, aby vás chránila před ztrátou finančních prostředků, ještě než stihnete kartu zablokovat, ale také tak, aby vás neomezovala v placení. Nebylo by přeci jen příjemné, kdyby vám nový denní limit zabránil v úhradě právě vybraného výletu lodí nebo nákupu dárků pro vaše blízké. Obecně je dobré mít nastavenou kreditní kartu s limitem na platby u obchodníků či placení služeb on-line, a platební kartu s vyšším limitem pak na případné výběry z bankomatů.

Využívejte bankomaty banky

Letní dovolené vás často zavedou i do krajin, kde není na každém rohu bezpečno. Pokud chcete mít jistotu při výběru hotovosti, raději vyhledávejte bankomaty, které provozují banky. A to jak uvnitř bankovní pobočky, tak směrem do ulice: ty jsou totiž pod drobnohledem bankovní ostrahy a nehrozí vám fyzické okradení, ale ani zcizení údajů či PIN k vaší kartě.

Hotelový pokoj není trezor

Často s sebou na dovolenou vezete cenné věci, které pak nemůžete mít stále na očích. Měli byste proto myslet na to, jak větší částku v hotovosti, notebook, tablet, mobilní telefon nebo rodinný fotoaparát zabezpečit proti krádeži. Nejjednodušším způsobem je uložení cenností do hotelového sejfu. Tuto službu dnes již většina provozovatelů ubytování nabízí.

Kdo ale dává přednost větší jistotě, ten může samozřejmě své klidné spaní posílit ještě speciálním pojištěním. „Pojištění platební karty a osobních věcí se vyplatí na dovolené i v běžném životě, protože dokáže předejít spoustě nepříjemných situací.  Ukazuje se, že lidé mají rádi jistotu pojistného krytí, cítí se tak bezpečněji a dovolenou si lépe užijí,“ shrnuje aktuální trend Hana Drápalová ze Sberbank a dodává, že velkým benefitem pojištění osobních věcí je také to, že se často vztahuje i na klíče od domova, osobní doklady a peněženku, fotoaparát, mobil a notebook.

Nepodceňujete cestovní pojištění

Je dobré zvážit také samotné cestovní pojištění k platební kartě, které zahrnuje pojištění výdajů na léčení v zahraničí, úrazové pojištění i pojištění odpovědnosti za škodu. Součástí je také pojištění pro případ ztráty nebo krádeže cestovních dokladů a osobních zavazadel. Hodit se může také právní pomoc a kauce v případě dopravní nehody nebo pojištění zrušení cesty, které pojištění k platební kartě většinou také obsahuje. Pojistit přes platební kartu můžete nejen sami sebe, ale také celou rodinu. Ověřte si, jestli pro vás cestovní pojištění není výhodnější než klasické cestovní pojištění.

Pojištění byste měli být v každém případě. Jen tak máte jistotu, že vám z dovolené zbudou jen hezké vzpomínky a zážitky.

komentářů 7
  1. Jasně, hotovost a široké portfolio karet. Já bych za sebe doplnil ještě jeden aspekt: kreditní versus debetní karty. Přestože jsem nebyl letos na dovolené poprvé v životě a přestože jsem si ani auto na dovolené nepůjčoval poprvé, setkal jsem se letos s VELMI nepříjemným překvapením v autopůjčovně.

    Auto jsem si objednal z České republiky (Student Agency) a zaplatil jsem jak pronájem tak i pojištění auta svou platební kartou, kterou zcela běžně používám. Transakce jako obvykle.

    K překvapení došlo na letišti v destinaci, kde jsem si měl auto vyzvednout: autopůjčovna vyžadovala KREDITNÍ kartu a nebyla ochotna bez ní auto (se zaplaceným pronájmem i pojištěním) vydat. Debetní karta, kterou jsem auto objednal a předem zaplatil z jakéhosi důvodu nestačila – nebyla půjčovnou akceptována jako depozit. Přetože jsem dříve tuto svou kartu jako depozit pro pronájem jiných věcí několikrát dříve použil. Prostě chtěli kreditní kartu, ne debetní. Celý život jsem měl s kreditními kartami morální problém a nikdy jsem si žádnou nepořídil, a to z důvodu vzniku úvěrové linky, o kterou nemám zájem.

    Nakonec se situace předběžně vyřešila tím, že další účastník zájezdu použil svou kreditní kartu, aby se zaručil za mne. Ale i s tím byl problém, protože poté, co ručil sám za sebe, neměl dostatečný limit. Musel jsem tedy koupit dražší pojištění (a zaplatit ho svou debetní kartou – na to se jim hodila:-) ), aby požadavek na depozit byl nižší a vešel se do limitu kreditní karty.

    Řeknu Vám, o půlnoci na letišti s dětmi okolo nemáme moc šanci jednat. Ale nyní se do té věci rád obuju… bude to zajímavé a ještě se ozvu s výsledkem, co na to ex-post půjčovna a Student Agency.

    Závěr: diverzifikujte portfolio karet také dle kritéria kreditní/debetní.

    4

    0
    • Ahoj Martine,

      díky za sdělení osobní zkušenosti. S tím jsem se zatím nesetkal, ale už mě na to můj otec upozornil cca před rokem, že se mu stalo něco podobného.

      Jinak nás pak, prosím, informuj, jak to celé dopadlo! :-)

      Přeji hezký den.

      2

      0
  2. Rád se o své zkušenosti později podělím. Prozatím pár konkrétních čísel:
    – pronájem auta: cca 480 EUR (placeno z ČR debetní kartou)
    – pojištění: cca 110 EUR (placeno z ČR debetní kartou)

    Přímo v destinaci půjčovna odmítá auto vydat (požaduje depozit z kreditní karty). Zaručuje se jiný spolucestující svou kreditní kartou, ovšem díky nízkému limitu na jeho kartě jsem musel zaplatit (svou debetní kartou) jiný typ pojištění, který umožnil minimalizovat depozit. Cena pojištění téměř 400 EUR(!)

    Požadoval jsem tedy po vratit původně zaplacené pojištění cca 110 EUR – žádosti vyhověno, peníze jsou na účtu.

    Dále se budeme přít o škodu, který mi vnikla tím, že jsem musel platit vyšší pojistné přímo na místě (cca 400 – 110 EUR)

    V tomto bodě to bude složitější… uvidíme. Dám vědět.

    1

    1
  3. Přidám i své motivační zkušenosti se zápůjčkami aut v zahraničí.

    Norsko:
    – Pronájem auta z ČR placen debetní kartou.
    – Při převzetí auta v Norsku depozit zaručen debetní kartou. Vše zcela bez jediného problému.

    Tatáž (!) firma v Itálii:
    – Pronájem auta z ČR placen debetní kartou.
    – Při převzetí auta v Itálii:
    – Debetní karta odmítnuta. Kreditní kartu z principu nesnáším a nevlastním.
    – Hotovost odmítnuta.
    – Kreditní karta manželky formálně přijata, ale NELZE POUŽÍT. Důvod: subjekt na objednávce a majitel platební karty musí být totožný.

    Jediné nouzové řešení na místě:
    – Storno původní objednávky => za storno poplatek ze zaplacené zálohy (při hodně hlasitých výhrůžkách rozličnými arbitry lze odpustit).
    – Nová objednávka na manželku a kompletní platba za pronájem včetně záručního depozitu z její kreditní karty.
    Při tom je velmi pravděpodobné, že:
    – Limity manželčiny karty budou nižší, než potřebné (u nás šlo ve výsledku o cca 1500+2200€) => nezbývá než telefonicky zvýšit limity. Tzn. musíte vědět, kam zavolat, mít možnost na kartě měnit limity (na dálku) a pamatovat si hesla pro komunikaci…
    – Vaše zarezervované auto je mezitím pronajato dalšímu zájemci, protože jste (vynuceně) stornoval původní objednávku NEBO uběhla lhůta, ve které jste si auto měl vyzvednout. V autopůjčovně vám ochotně “pomohou” a nabídnou nové – za výrazně dražší peníz… Pokud se s tím nesmíříte a vyhledáte si levnější auto přes web (samozřejmě že existuje), potřebujete WiFi (často není k dispozici, případně je daleko) nebo roamingová data. Ta občas po příletu nefungují, dokud nenajdete ručně (!) vhodného roamingového operátora (po půl hodině hledání chyby s operátorem v ČR) a následném restartu telefonu…

    Celkově dóst dobrá adrenalínová zábava.

    Poučení pro příští cesty:
    – Půjčovat si auto s očekáváním nejhoršího a nenechat si zkazit dovolenou. My jsme se řehtali ještě 3 dny.
    – Paralelně k tomu: nebýt za chytrého, číst detailně podmínky (nutnost kreditní karty je tam zmíněna) a pořídit si nenáviděnou kreditní kartu… :-)

    2

    0
  4. Jan Maňák 4 roky

    Ahoj,

    přidám vlastní zkušenost – Španělsko.

    Že půjčovna vyžaduje kreditku, to jsem věděl a problém nebyl.

    Museli jsme připojistit auto (tuším za cca 150 euro), protože jsme vyjeli do zahraničí (asi 10% cesty vedlo přes Francii). Přemýšlím, jestli je EU jednotný trh neb o není.
    – Místo objednaného Forda S-MAxe jsme dostali Toyota Verso, rozumějte Corolla Verso. Prý 7 míst jako7 míst …

    2

    0
    • Jiný typ vozidla? Také jest popsáno v podmínkách: Ford S-Max NEBO PODOBNÉ… Zde je důkaz, že pitomosti nejsou pouze ve financích: proč bych měl očekávat a dostat to, co si objednávám…?! To je přeci naprosto normální, ne…?! :-)

      A propó: nenavrhneme tuto inovaci také do pojištění a investic? Nějaký zákonodárný ochránce by se tutově chytil… :-)

      1

      0
    • Dostat jiný typ vozidla je snad povinnost. Nikdy jsem objednané vozidlo nedostal a neznám ani případ, kdy se tak stalo.:-)

      Naštěstí to funguje tu a tam i ve prospěch spotřebitele: moje zkušenost ukazuje, že obvykle dostanete o jednu “velikost” větší auto než to, které si objednáte.

      4

      0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account