Federace evropských asociací řízení rizik (FERMA) a Evropská federace pojišťovacích zprostředkovatelů (BIPAR) podepsali v listopadu loňského roku protokol o transparentnosti zprostředkování pojištění podnikatelských subjektů. Dokument by měl rovněž zabránit možnému střetu zájmů.
{+}
Právě o tomto protokolu hovořil ve svém vystoupení na semináři Asociace specialistů pojištění a řízení rizik České republiky prezident Federace evropských asociací řízení rizik (FERMA) Peter van Dekker.
FERMA sdružuje 19 národních asociací řízení rizik v 17 evropských zemích. Má více než 4.000 jednotlivých členů, kteří zastupují široké spektrum sektorů od velkých průmyslových a obchodních společností až po finanční instituce a vládní organizace. Jejich členové hrají klíčovou roli v rámci řízení a zpracování rizik a zprostředkování pojištění.
Oba svazy (FERMA a Evropská federace pojišťovacích zprostředkovatelů (BIPAR)) by měly doporučit svým členům používat zmíněný protokol, protože by se tak reguloval vztah mezi firmami, které nakupují pojištění, a zprostředkovateli pojištění – makléři.
Nicméně protokol není závazný a jeho zavedení je ponecháno na dobré vůli obou stran.
Průhledné obchodní transakce
„Dokument je klíčem k tomu, aby byly velké obchodní transakce stejně průhledné jako ty, které uzavírají ostatní klienti. Klientovi by díky tomu měly být sděleny veškeré remunerace, jež souvisí s pojištěním, a to jak přímé, tak nepřímé. Je to klíč k tomu, aby tyto obchody byly zcela transparentní,“ konstatoval Peter van Dekker.
Dodal, že hlavní příčinou toho, proč FERMA začala komunikovat s BIPAR, byla snaha vytvořit jednotný trh napříč Evropou – trh, kde by byly klíčové principy naprosto srozumitelné.
Za férovou práci férovou odměnu
Že jde o choulostivé téma, hned v úvodu svého příspěvku přiznal Ing. Zdeněk Voharčík, předseda Asociace českých pojišťovacích makléřů.
Jedním dechem dodal, že stanovisko Asociace se od protokolu liší. Zatím ASPAR diskutuje o tom, jak by měl protokol vypadat.
„Makléř poskytuje komplexní službu, která se realizuje ve zprostředkování a správě pojištění. Makléři poskytují poradenství v oblasti risk managementu a jsou tvůrci pojistné smlouvy, která je klientovi šitá na míru,“ uvedl Voharčík.
Nejde však jen o uzavření pojistné smlouvy. V průběhu celého roku musí být makléř v kontaktu se svými klienty. Dojde-li ke škodní události a následné likvidaci, je to obzvlášť náročné, protože zlikvidovat i malou škodu vyžaduje obrovské úsilí, dodal.
Makléř se musí rovněž věnovat reportingu a poskytovat informace z pojistného trhu. „Je logické, že za férovou práci vyžadujeme i férovou odměnu“, konstatoval Voharčík.
Naopak klient má vyžadovat na makléři kvalifikovanou práci. Měl by ocenit přidanou hodnotu, kterou makléři přináší. Měl by také vědět, že většinou je makléř placen provizí, kterou mu poskytuje pojišťovna.
Hodnota makléřské práce
V České republice přijde hodina makléřské práce (včetně poplatků a provizí) na 80 až 120 eur. Pro srovnání: v sousedním Německu je to 200 až 220 eur za hodinu.
Výše poskytované provize se v průměru pohybuje okolo 18 %.
Podle Voharčíka je služba makléře je drahá a může si ji dovolit jen skutečně velké firma. Pokud by však mělo dojít ke změně systému makléřského odměňování, je to proces, který může trvat dlouhé desítky let.
Zdroj: Dagmar Šístková: Choulostivé téma: odměňování pojišťovacích zprostředkovatelů. oPojištění.cz, 13. 4. 2011.