Po vydařeném firemním večírku jsem se snažil odchytit v centru Prahy taxi. Na štaflu stáli dva taxikáři. Ten, co byl „na řadě“, měl stařičkého formana, který myčku naposledy viděl, když na Sahaře ještě rostly stromy. Druhý právě přijel s nablýskaným superbem. Co se stalo potom a proč jsem tehdy začal přemýšlet o finančních poradcích?

Příběh pokračuje

Automaticky jsem se vydal k superbu, nedbaje pořadí. Nakonec, co je mi jako klientovi do toho. Taxikář stáhl okénko a začali jsme se spolu bavit „kam“ a „za kolik“. V tu chvíli ale vyskočil druhý taxikář z formanu, odstrčil mě, vytáhl pepřák – a než jsem stihl jakkoliv zareagovat, pokropil otevřeným okénkem svého kolegu v superbu. Sotva sprej zase zmizel v kapse, pachatel se na mě podíval, pousmál se a velice slušně mě požádal, zda bych si nenastoupil k němu…

Myslíte si, že jsem s ním odjel? Neodjel.

Taxikařina a finanční poradenství mají společného víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Obě profese se pyšní podobně „dobrou pověstí“ a jsou vyhlášené tvrdým konkurenčním bojem, vzájemnou nevraživostí a napadáním. Tím to ale nekončí. Ani taxikář, ani poradce dnes nepotřebují ke své práci žádnou obecně uznávanou kvalifikaci. V obou profesích se tak najdou zástupy těch, kteří touží rychle a snadno vydělat velké peníze, ale mnohdy toho moc neumějí a vlastně ani umět nechtějí. Nepotřebují to. Jejich motivací není kvalitní služba, ale výdělek – luxusní kára, barák, bazén, respekt. Respektne pro to, jaký jsem, ale pro to, co mám.

Nejsou všichni stejní!

Jistěže takoví nejsou všichni, ani taxikáři, ani poradci. Jenže „ti dobří“ doplácejí na pověst, kterou jejich řemeslu dokázali zařídit „ti špatní“. Bohužel.

Čím to ale je, že finanční poradci působí na rozdíl třeba od zaměstnanců bankovního sektoru nebo mobilních operátorů jako nekorektní sebranka? Co se týče boje o klienta, zápolí přece i jejich zaměstnanci o každou dušičku v boji na život a na smrt, stejně jako finanční poradci. Přesto mají v očích veřejnosti jistou vážnost: nejsou to gauneři, jejichž portréty visí na každém rohu – wanted, dead or alive! Nemají sice zvlášť dobrou pověst, ale hřeší něčím jiným, delikátnějším – většinou jde „jen“ o cenu a její vnímání: vždycky by mohla být nižší. Jak se to tedy dělá, aby vaše profese nezískala image nekorektní sebranky?

Kravata a kostýmek vs. házení dortů

Banky například – na rozdíl od finančních poradců – nikdy mediálně nekomentují kroky konkurence. Nikdy se hanlivě nezmiňují o svých protivnících, neshazují je veřejně a jejich zástupci se před zraky veřejnosti nikdy nehádají na internetových fórech. Proč? Asi proto, že jsou – přiznejme si to – prostě kultivovanější. A dobře si uvědomují, že veřejné praní špinavého prádla ještě nikdy nikomu nepomohlo. A to ani tehdy, když to svému protivníkovi pořádně nandal. Obyčejný člověk, který jde takříkajíc kolem takové mely, totiž většinou nemá šanci poznat (pokud by se po tom vůbec pídil), kdo si začal a kdo je v právu a kde je pravda. Vidí jen strkanici, v níž se pánové a dámy, kteří se na něj ve svých kancelářích snaží působit jako seriózní lidé, kopou do zadků. A to je potom málo platný střízlivý kostýmek či vhodně zvolená kravata…

Můj otec mi říkal: „Nikdy se veřejně nehádej s blbem. Nemuselo by být poznat, jestli je mezi vámi rozdíl.“ Měl samozřejmě pravdu.

Autor: Martin Viktora, zakladatel webu www.poradci-sobe.cz, článek vyšel na webu Finmag.cz.

Souhlasíte s autorem? A dokážeme se mezi sebou alespoň na tomto webu kolegiálně bavit v přátelské atmosféře? Nebo je autor článku nenapravitelný snílek?

Komentářů: 2
  1. Miroslav Princ 12 roky

    Souhlasím a nesouhlasím ;-) Souhlasím s tím, že poradci nemají v ČR pozitivní image. Ovšem poradci, nezoufejte. Ani v jiných zemích nepatří vaše profese mezi první tři nejuznávanější, spíš naopak (tedy přnejmenším v Kanadě).

    Také souhlasím s tím, že k tomu velkou měrou přispívají poradci sami, z čehož je mi smutno. Vzájemné napadání a osočování na veřejných fórech a v médiích je podřezávání si větve, na které všichni sedí. Stejně tak jako budování diferenciační strategie zdůrazňováním nekalostí a klamavostí ostatních.

    Dovolím si nesouhlasit s přirovnáním k bankéřům nebo jakýmkoli jiným zaměstnancům. Ti totiž musí “zpívat píseň toho, koho chleba jedí”; jinými slovy, jako zaměstnanci se nemohou projevovat na veřejnosti tak, jako samozaměstnaní podnikající poradci.

    Mezi bankéřem a poradcem je rozdíl v tom, že když poradce ráno vstane, je nezaměstnaný. Teprve podle toho, co udělá přes den, se ukáže, jestli bude mít na konci měsíce na zaplacení účtů. A to by mělo poradcům dodávat hrdosti! Každé ráno a každý večer!

    Nevím, třeba mě ostatní opraví, ale myslím, že většina poradců je motivována k honbě za provizí právě pro peníze na splacení účtů, nikoli pro luxusní káru nebo bazén. Jde jim zkrátka o přežití. Spoustě kultivovaným zaměstnancům bych takový pocit přál.

    Pozor, tyto důvody ovšem neopravňují k neeteickému a neprofesionálnímu chování, a zanedbávání odborného rozvoje a vzdělání!

    0

    0
    • Michal Soukup 12 roky

      S tím souhlasím, pracuji v oboru finančního poradenství již několik let a pracuji dle kodexu a tak, abych prodal dle zájmu a potřeb klienta – není to těžké – stačí se zeptat co je pro něj důležité a nemusím pak v klientovi vyvolávat potřebu pro to co prodávám.
      Nicméně – za tu dobu (cca 4 roky) jsem se setkal osobně s mnoha poradci od největších makléřských skupin (Partners, OVB, AWD, Broker C. a dalších menších firemi). Setkání proběhla většinou u mých klientů, kde se snažili (v mé přítomnosti) všemožně pohanit vše co ode mě měli uzavřené a vnutit jim skvělý spořící produkt se “zaručeným investičním výnosem – někdy 6%, někdy 8% a jeden dokonce sliboval minimální úročení 10%. (Co na tom, když klient chtěl původě krytí rizik – prostě se rizikovka zruší protože si tam nic nespoříte a na tomhle produktu budete mít 8% ročně MINIMÁLNĚ!!!).
      Jak to asi dopadlo je každému jasné, po krátké debatě s “poradcem” a dotazu, kde je ten skvělý úrok uveden na smlouvě či pojistných podmínkách atd… musel poradce najednou rychle odejít na další schůzku, přičemž nezapomněl mi nabídnout mnohem lepší provizní tabulky než mám u své pojišťovny a že u nich budu mir určitě mnohem větší peníze a budu nabízet klientům kvalitní poradenství.
      Klienti mi pak děkovali, protože podle jejich slov – on mluvil tak hezky, že kdybyste tu nebyl tak bychom mu to podepsali a přišli o ta pojištění.
      Korunu tomu pak nasadil regionální ředitel Broker C. který dopředu věděl, že jsem klientův poradce a přesto jim do očí tvrdil že onen 8% jistý úrok na evropské penzi od čpp je garantovaný v pojistných podmínkách. Když jsem chtěl aby to klientovi (a mě” ukázal v té smlově, kde to tam napsané je…schůzka skončila. Nutno dodat, že klienta za ním šla, protože do telefonu tvrdil, že vyhrála 6000 Kč – když se na schůzce ptala co tedy vyhrála, tak prý fianční analýzu v té výši.

      Jak je možné, že v oboru, který je natolik důležitý pro současný i pozdějí život “radí” lidem prodejci, kteří se vydávají za “profesionální poradce”, kteří své klienty lákají na vše možné od daňových úlev, přes výhry a specializované poradenství……
      Kdy takovým lidem přestane trh (a lidé obecně) toto neetické a lživé chování tolerovat a potrestá je? Je nějaká jiná možnost, než udání dotyčného “poradce” na čnb??

      1

      0

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account