Prodejci finančních produktů budou muset své klienty informovat o tom, že jsou jejich služby hrazeny ve formě provize, kterou jim finanční instituce vyplácejí z peněz klientů. Otevřeně tak budou muset přiznat to, o čem se raději příliš nemluví – že jejich služby nejsou tak úplně zadarmo.

{+}

Pracovní skupina, která na Ministerstvu financí připravuje znění zákona, jež by měl umožnit regulaci a kontrolu práce finančních zprostředkovatelů, zveřejnila svůj návrh. Informace o něm přinesl deník Hospodářské noviny. Z textu, který autorka cituje, vyplývá, že asi nejzásadnějším opatřením je povinné zveřejňování informací o provizním systému (tedy o tom, že finanční poradce či zprostředkovatel je za své služby – byť nepřímo – placen z peněz klienta) a také o výši této provize.

Návrh dle zástupců MF reaguje především na situaci kolem vysokých počátečních nákladů u investičního životního pojištění. “O nich častokrát klient vůbec nic netuší, byť dnes představují mnohdy více než dvojnásobek ročního zaplaceného pojistného. Je to patrné z mnoha podnětů, které ministerstvo přijímá,” řekl k jednom z důvodů vzniku zákona Dušan Hradil.

Zveřejňováním nákladů chce stát omezit také časté změny pojišťoven, kdy poradci s cílem získat další provizi, přetahují klienty od jedné pojišťovny ke druhé. Přitom jde z pohledu klienta o to nejhorší možné řešení.

Na užitečnosti zákona se kupodivu neshodují ani zástupci pojišťoven. Např. Mojmír Boucník, finanční ředitel Axa varuje před přílišnou regulací trhu. “Vzniká navíc jakýsi pocit neadekvátnosti výše odměny, aniž by někdo seriózně zanalyzoval skutečné hodinové výnosy prodejce ve vztahu k požadované kvalifikaci,” řekl Boucník HN.

Otevřeně proti návrhu zákona vystupují některé zprostředkovatelské sítě. Jak celá záležitost nakonec dopadne není jisté. Řeší se také otázka, jakým způsobem by se náklady měly zveřejňovat.

Zdroj: Miroslava Jirsová: Finanční poradci budou muset přiznat provize. Hospodářské noviny, 2. 3. 2011.

Jak na návrh zákona pohlížíte Vy? Obáváte se, že bude mít negativní vliv anebo se najde způsob, jak informační povinnost obejít?

komentářů 35
  1. No konečně! Jednoduchý způsob jak omezit bouchání IŽP. Pánové z MLM asi nebudou skákat radostí.

    5

    8
    • No v dnes platném zákoně je to, že o způsobech svého odměňování musím klienta informovat na jeho požádání. Tedy klienti, které tato informace zajímá, ji dostanou. Pokud změnou je, že tuto informaci dostanou i klienti, kteří se po ní sami neptají – a tudíž pro ně asi není tak stěžejní – pak změnu vnímám jako minimální.
      A jak už bylo řečeno, samotná informace o konkrétní výši provize “ve vakuu” je poměrně nnicneříkající není možné objektivně říci, kolik práce, mrtvých kontaktů a nákladů stálo za sjednáním 1 smlouvy.

      11

      2
    • Já nevidím žádnou spojitost mezi omezením většinou “nestandardních” obchodů MLM společnostmi (i zde se však dají najít kvalitní poradci) a zveřejněním způsobu odměňování. Podle mě si vláda trochu plete jablka s hruškami. Pokud chce zavést restrikce v pojišťovnictví, které mají vést k nějakému vyššímu standardu a omezit “bouchání investiček” (právě většinou přes MLM), jsem 100% pro. Ale to půjde jedině jinými cestami než zveřejněním výše provize. Souhlasím s vyššími poplatky za registraci u ČNB, náročnými zkouškami znalostí,za zavedení udržovacích poplatků za licenci apod., se zveřejňováním provizí nikoliv, nic se nezmění.

      2

      2
    • Vít Suchý 9 roky

      Pane Mašku, MLM=bouchání IŽP je poněkud jednoduchá úvaha, která si asi spletla webové stránky…

      4

      2
      • Omlouvám se za zobecňování, pokud jsem Vás tím urazil. Na druhou stranu pořád tvrdím, že 90% poradců MLM mají 90% svých příjmů ze zprostředkování IŽP. Dále, že MLM jsou na tomto principu vystaveny a v podstatě jim vyhovuje. Takže opravuji svůj příspěvek: “No konečně! Jednoduchý způsob jak omezit bouchání IŽP. Většina pánů z MLM asi nebude skákat radostí.”

        Netvrdím, že přiznávání provizí něco spasí, ale je to první vlaštovka.

        7

        4
        • Vít Suchý 9 roky

          Vážený pane Mašku, mne jste ale vůbec neurazil, já se žádným IŽP nezabývám , ale nemohu souhlasit s vašímm horlivým názorem, že MLM sítě jsou postaveny na distribuci IŽP…:)například moje kamarádka prodává kosmetiku u AVON v MLM síti a a když jsem se jí optal, abych si ověřil vaše tvrzení, co je to IŽP , tak mi za chvíli sdělila, že je to zkratka pro “intenzivní životní pocity…” :)) Takže nevím, nevím, zda budete uznán za tvůrce nové teorie…:)

          2

          1
          • Pane Vít, co Váš příspěvěk, to na 90%perla :D
            Jinak MLM agenti skákat moc nemohou. Pokud pojišťovák pracující výhradně pro jednu pojišťovnu má 80-180% z roční platby poj., tak agent z MLM má kolem 15-50% z roční platby poj. Těch top 50% má navíc sekční šef MLM, pokud pojistku napíše on sám.

            0

            0
  2. Pavel Mareš 9 roky

    No u penzijka už ta povinnost je, ale šalamounsky vypsaná jako procento z měsíčního příspěvku. Myslím že i u životky to tak nějak zaobalí, že to průměrný klient ani nedokáže vypočítat. Určitě tam nebude napsáno že provize činí třeba 10 tis. Kč, to by se klienti divili.
    Ani se nedivím že MLM sítě protestují

    1

    2
    • Také se bojím, že vychytralé české hlavy přijdou na způsob jak bagatelizovat výši provizí. Přitom by stačilo, aby se poplatky udávaly absolutně v korunách.
      MLM sítím to přeji. Mají hlavní podíl na stavu finančního poradenství v ČR, což je vlastně organizované klamání klientů a obírání klientů.

      4

      3
      • Aby se provize udávala přesně v korunách, na kolik peněz si já přijdu, muselo by se i tím dokumentem rozklíčovat, na jaké pozici mám oněch % z provize. Předpokládám, že málokdo má stejně jako ten druhý, stačí že je pouze z jiné firmy nebo na jiné pozici.

        Takže když by si i klient uměl spočítat kolik je vlsatně roční pojistné a kolik z toho je 200%, tak bez informace kolik % já mám z této provize je to stejně k ničemu. Jako např. teď u penzijnío připojištění.

        Aspoň bude vědět, jaké jsou celkové náklady. (kolik zaplatí), kolik ale mně, to se zřejmě stejně nedozví.
        I tak to vnímám jako jistý krok dopředu.

        4

        0
      • Vít Suchý 9 roky

        No a co byste říkal na to, že ti, kdo nepracují v MLM sítích by museli klientům ukazovat svou měsíční výplatní pásku ? A třebas nejen klientům, ale i bábě na vrátnici v paneláku ?

        Zkusme se zamyslet nad tím, co je efektivnější, co by zamezilo opakovaným levotám finančních poradců obecně ( a je upřímně úúúplně jedno, jestli pracují sami, nebo jako zaměstnanci u nějaké firmy či jako součást nenáviděné sítě MLM), nemyslíte, že by to byl efektivnější směr, kudy se vydat a  jak zkulturnit trh ?

        0

        0
      • Vít Suchý 8 roky

        MIlý pane Mašku,

        klientovi bych řekl že bude úplně šumafuk, jestli mu IŽP typu Dynamiku vaší pojišťovny nacpal nějaký externí poradce, nebo pracovník přepážky ČP, nebo -kristepane-pracovník České pošty…Asi tady bych začal hledat, kde to začlo…Poradci si vymysleli IŽP, nebo pojišťovny ? A kterápak je jimi známá jak falešný pětník ?

        0

        0
    • Pane Mareši, sjednávám PP. Ke každé smlouvě dodávám infolist – je to u ČSOB PP Stabilita povinné. Ten si nikdo z klientů nepročte. Jednou se mi klient zeptal, k čemu to slouží. Odpověděl jsem mu a z těch tabulek byl jelen :)

      0

      1
      • Tím se ale nemusíte chlubit co děláte pro PF ČSOB, to Vám přeci nařizuje zákon.
        Klient nemusí být vyvalený z tabulek, prostě ukážete kde to tam je a z jeho platby mu to vypočítáte.
        Kde je problém?

        3

        2
      • Vít Suchý 8 roky

        Obávám se, pane kolego, že onen klient jelenem zůstane, i pokud se dožije své penze a plnění z PF…know-how na chrochtání (nebo snad smrtelné chroptění, to asi bude záviset od výsledku) už na trhu vyfoukl kolega Rusnok, tak by to chtělo vymyslet také něco trefného, co myslíte…navrhoval bych, třeba…zůstaň u penzijního fondu, pak si koupíš Hondu !

        0

        0
  3. Není třeba nic rozklíčovávat, prostě se uvede celková provize. Klient vidí, kolik zaplatí za smlouvu, poradce vidí kolik si sebere makléř. Poučné pro obě strany:-)

    0

    2
  4. Nevím, jak chtějí uhlídat celý trh, že každý poradce uvede výši provize, ale nevadí to mě, ani mým klientům, výši provize jim většinou říkám a oni nenamítají. Na druhou stranu reklamní agentury, cestovní agentury, realitní a burzovní makléři a další podniky na bázi služeb a zprostředkování obchodu sdělují výši provize? Všechny telekomunikační služby také nejsou úplně v pořádku, klient je zavázán platit určitou dobu nějakou částku a také se nezveřejňuje provize obchoďáka…

    9

    0
  5. Michal Mička 9 roky

    Je v pořádku,že se klient dozví o ceně produktu. Minimálně to bude mít kladný vliv na finanční gramotnost široké veřejnosti. Otázkou pro mne je, jaký je cíl ministerstva financí.

    3

    7
    • Vít Suchý 9 roky

      Pane Mičko, promiňte, ale formulace typu …”Je v pořádku,že se klient dozví o ceně produktu. Minimálně to bude mít kladný vliv na finanční gramotnost široké veřejnosti…” je blábol, který jsem již dlouho neslyšel…

      1

      0
  6. Další krok vlády který nechápu a nevidím v něm žádný přínos. Jak už tu někdo naznačoval – částka kterou obdržím jako provizi je hlavně z pozice velice zkreslená – není to můj “plat”. Tuto částku já daním,mám o stovky procent větší měsíční náklady než průměrný klient – nájem kanceláře, telefon, benzin.. Je to jako bych chtěl u ceny chleba v Tescu mít rozepsáno, jaké byly náklady na výrobu surovin, kolik stálo upečení a kolik je celková marže obchodního domu..

    7

    0
  7. Roman Chlubna 9 roky

    Myslím si, že je to další “povedený” polotovar jako mnoho předchozích kroků naší vlády a zákonodárců. Pokud nebudeme informace uvádět kompletní a budeme je vytrhávat z kontextu, nevede to nikam dopředu jak bylo výše řečeno, ale bude to jen další nástroj ke zkreslení a pokřivení pohledu zaměstnanců na příjmy OSVČ ve finanční branži a proto souhlasím s Martinem Dočekalem. Já osobně si velmi cením svého času a nebojím se říct, že vyjádřeno penězi je to částka 2.500,-Kč/hod. Pokud nebudeme řešit problém (nízká finanční gramotnost obyvatel), ale důsledky (okrádání ze strany nepoctivých prodejců vydávajících se za finanční poradce), tak to stejně nikam nepovede a bude to jen ztěžovat život těm, kteří skutečně dělají poradenství a nestydí se říct si za svou kvalitní práci o kvalitní odměnu.

    7

    0
  8. Ondřej Hák 9 roky

    Někteří jste uvedli příklad na PP, kde už toto pravidlo zavedené je, ale je to dle vašich slov stejně pro většinu lidí nicneříkající, protože to neuvádí provizi v korunách, ale pouze uvedenou v procentech z pojistného. Je pravda, že nevím, jak by měl znít zákon, který by nařizoval uvést to v korunách a měl by tím něco vypovědět klientovi. Každý je na nějaké kariérní pozici a i mezi konkrétními MLM společnostmi nepanuje rovnost provizí na obdobné pozici. Takže pak klient sedne s dvěma poradci nad stejným produktem, jeden za to má 10.000, druhý 5.000 a myslím, že tohle zrovna klientovi v rozhodování nepomůže, naopak ho to dle mého názoru ještě více znejistí.

    Dále je tu riziko, že zavedení tohoto zákona může mít negativní vliv na klienty i v tom, že co si většina obyčejných lidí řekne? Čím větší provize, tím hůř pro mne, lépe pro poradce. A zanedlouho si bude polovina národa spořit na penzi prostřednictvím spořícího účtu, protože na něm přece poradce nemá žádnou nebo minimální provizi a proto je to zajisté ten správný a férový produkt.

    Vítám snahu pokusit se bojovat proti lidem, kteří tuto práci nedělají správně, kteří se zaměřují na bezhlavé sjednávání nesmyslných produktů se zájmem maximální provize, ale je toto skutečně to, co to zajistí?

    Bohužel to stejně ve výsledku dopadne tak, že my, kteří svou práci děláme poctivě a pro klienty, budeme biti, a ti, kteří jsou těmi černými ovcemi finančního poradenství, si stejně najdou cestu, jak to obejít…

    6

    3
  9. Martin Dratva 9 roky

    Souhlasím, já sám již na dotaz říkám, kolik si vydělám touto či onou smlouvou. Jedním dechem také dodávám, že je to cena především za poskytovaný servis a proto kdyby cokoliv potřeboval, jsem tu pro něj. Tato “taktika” mi zatím slušně vychází a klienti tento přístup oceňují…

    1

    1
  10. Namísto vyčíslení “pokřivené částky provize vyplacené poradci”, která obsahuje pouze tzv. “zisk, ale již se nezabývá náklady, by pro klienta bylo přínosnější, pokud by měl ve smlouvě vyčíslenou konkrétní částku, kterou zaplatí pojišťovně za celou dobu trvání produktu.

    5

    0
  11. Nevidím problém ve sdělování výše provize klientům. Jenže pokud to bude již výše zmiňovaným způsobem jako u penzijního připojištění, nikdo se vlastně vůbec nic nedozví. Nejjednodušší způsob mi připadá určit výši provize jako procento z ročního pojistného. Každý si přece umí spočítat kolik je 100 nebo 150% ročního pojistného. Sám toto klientům běžně říkám a oni nemají problém, že u smlouvy uzavírané na 30 – 50 let padne tolik jejich peněz na mojí odměnu. Ono pak totiž tohle sdělení samo o sobě vylučuje abych k těm samým klientům chodil co dva roky s novou, supervýhodnou smlouvou a tu starou přebouchnul. Že by tím tohle Ministerstvo financí sledovalo…?

    1

    4
  12. Mě by spíše zajímalo jak to chtějí celé udělat, to jako přibude pod celkové pojistné kolonka “celková provize”?? Anebo nám řeknou bububu, řekni mu kolik dostaneš nebo uvidíš…Nějak si to celé ze strany státu nedokážu představit:)

    0

    0
  13. Petr Slad 9 roky

    Pro poradce, kteří se živí honorářovým poradenstvím(řadím se mezi ně i já) by to bylo jednoznačně pozitivní. Klient by aspoň zjistil, že poradenství(pojistky, úvěry, hypotéky a investice) zdarma neexistuje i když to banky a některé poradenské firmy na svých webových stránkách a další reklamě neustále zdůrazňují. To že klientovi prodají nevhodný nebo drahý produkt už ale klientovi samozřejmě neřeknou, protože plní plány nebo honí body do produkce.Třeba by i banky a pojišťovny nabídly bezprovizní produkty, které by klienta vyšli daleko levněji i s honorářem poradce. To je ale asi daleká budoucnost… Třeba na to někdo z tvůrců produktů přijde a zjistí, že je to vlastně prázdný trh.

    5

    0
  14. Řešením by mohla být přesná částka, která by se tiskla na smlouvě. Ta by klientovi sdělila výši “poplatku za uzavření smlouvy”. Něco podobného jsem už viděl tuším na kalkulacích od společnosti Conseq. Je takový problém tento princip okopírovat i do IŽP, potažmo dalších produktů?

    Výše provize totiž opravdu nikomu nic neřekne. Flexi, Forte, RŽP-D a mnoho dalších je stejné, ať už je “prodáno” od juniorporadce (nebo jak se to různě označuje v poradenských firmách), nebo od zemského ředitele, i když oba za to mají úplně jiné peníze/provize. Nicméně nákladovost produktu je stále stejná.

    1

    1
  15. Zdravím kolegové.
    Mám základní nedostatek v jedné informaci o zveřejňování odměny.
    CO (!) se má zveřejňovat?
    Celkový výše provize, kterou posílá ústav (jedno zda v Kč nebo %) ?
    Nebo kolik má vlastní sjednatel, čili ve většině případů ten na konci vývojové (a provizní řady).
    V druhém případě dosti velký problém pro firmy odměňující na základě bodů a také pro vlastní ústavy, protože by museli rozkrýt část nákladů na jednotlivá oblastní ředitelství která jsou v provizích pro interní sitě zahrnuta.

    4

    1
  16. Celková výše provize placená Penzijní společností za sjednání. Měl jsem za to, že je to tam napsáno dost jasně.
    Ná Vás už je to jen správně vysvětlit.

    0

    0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account