Martin Viktora a Jiří Paták - EMA data

Jiří Paták a Martin Viktora založili projekt EMA data. Jeho cílem je poskytovat data pro manažerská rozhodnutí finančních institucí. Co EMA data nabízí? A co přinesl první mystery shopping distribuce životního pojištění?

Zakládáte startup EMA data.  Co vás k tomu vede?

Martin Viktora: Již delší dobu sleduji poptávku po průzkumech na serveru Poradci-sobě.cz. Projekt EMA data je reakcí na zájem finančních institucí po této službě.

Jiří Paták: Branže se mění a bez inovace žádný hráč nepřežije. Potřeby a preference klientů se nám mění pod rukama. Poradci se profesionalizují a jejich nároky rostou. Každý, kdo chce být konkurenceschopný, musí modernizovat. A to po všech stránkách – produkt, IT nástroje, obchodní podporu, servis a další. Důležitá rozhodnutí nejdou dělat bez dat, bez metriky. EMA je tu proto, aby pomohla finančním institucím a zprostředkovatelům rozhodovat se rychle a správně.

Opouštíte váš původní business?

Martin Viktora: Redakce Poradci-sobě.cz má čerstvé personální posily, spouštíme dokonce portál Realiťáci-sobě.cz. Konference FINfest je samostatně fungující projekt. V obou oblastech si ponechávám možnost rozhodovat o zásadních věcech. EMA se ale stává mou velkou prioritou.

Jiří Paták: Pro mě EMA znamená start nové éry. Po 10 letech jsem odešel majetkově i exekutivně z finančního poradenství a nyní se naplno věnuji investicím a rozvoji perspektivních projektů ve financích, realitách a technologiích.

Zpět k projektu EMA data. O jaké informace je největší zájem?

Martin Viktora: Pro mne přirozeně o informace ohledně názorů a motivací distribuce – finančních zprostředkovatelů a poradců. Velký zájem vnímám také o mystery shopping a statistiky pohybu poradců po trhu.

Jiří Paták: Na trhu je obecně příliš mnoho názorů a málo tvrdých faktů. Není složité si objednat analýzu, ale je těžké získat objektivní podkladová data. Monitoring se týká chování zákazníků, transakčních dat, preferencí poradců i dat regulátora. EMA nemyslí, EMA ví. To je princip její služby.

Cílíte tedy na finanční instituce?

Jiří Paták: Banka, stavební spořitelna, pojišťovna, penzijní či investiční fond, to všechno jsou hráči, kteří dnes inovují a potřebují se rychle a správně rozhodovat. Na tyto EMA cílí především. Oslovují nás ale i zprostředkovatelé a zahraniční společnosti, které se na trh chystají vstoupit. Intenzivně jednáme o spolupráci i s veřejným sektorem.

Které oblasti finančního trhu pokrýváte?

Martin Viktora: Společnost jsme založili v polovině srpna, aktuálně náš datový model pracuje s oblastí životního pojištění a distribuce. V nejbližších týdnech rozšíříme EMA data o informace z hypotečního trhu. Následovat bude neživotní pojištění, investice, spotřebitelské úvěry a další.

Jak data zpracováváte?

Jiří Paták: V první fázi práce s daty se zaměřujeme na jejich systematický sběr a čištění. Je běžné, že data sice dostupná jsou, ale nejsou k dispozici ve srozumitelné formě, případně  obsahují nepřesnosti a chyby.

V druhé fázi data normalizujeme, aby odpovídala socio-demografickému rozložení obyvatel a poměru sil mezi institucemi, typy poradenských firem apod. Algoritmus EMA poté data agreguje a vyhledává souvislosti a trendy.

Ve finále pak data vizualizujeme ve formě rozsáhlých studií, podrobných analýz či přehledných infografik. V Enterprise verzi jsme zpřístupnili interaktivní Dashboard, kde uživatelé najdou nejdůležitější trendy ve formě business intelligence nástroje.

Jak se může uživatel s obsahem seznámit?

Jiří Paták: Ve verzi Free/Premium je obsah dostupný na www.emadata.cz. Zde návštěvník najde denně nové trendy a fakta z finančního trhu. Instituce mají speciální Enterprise přístup, kde naleznou kompletní podkladové studie a zmiňovaný Dashboard.

Martin Viktora: Zároveň organizujeme setkání s představiteli finančních institucí Meet EMA. Na těchto setkáních se zájemci seznámí jak s možnostmi využití dat pro svůj byznys, tak s exklusivními průzkumy.

Máte již nějaké zajímavé výstupy, o které se můžete podělit?

Jiří Paták: Ano. A musím říci, že nás některá data velmi překvapila. Jako fanouška všeho digitálního mě především zajímalo, jaká je ochota klientů a poradců uzavírat životní pojištění kompletně online. Byť je dnes podíl internetu zanedbatelný, nepojištěný klient vidí online jako plnohodnotný nástroj a je ochoten jej vyzkoušet. Nebudu prozrazovat konkrétní čísla. Ta najdete na emadata.cz. Naznačím pouze, že výsledek už dávno není jednociferný.

Martin Viktora: Podnětné jsou také první výsledky mystery shoppingu distribuce životního pojištění. Je až na pováženou, co si někteří poradci vůči klientovi dovolí. Jeden dokonce přišel na schůzku opilý. Jsou ale i pozitivní výsledky. Například žádný poradce nenabídl klientce úplatek za to, že s ním podepíše smlouvu.

Jak si tyto výstupy vysvětlujete?

Jiří Paták: Opět jsme u fenoménu, že na českém finančním trhu panuje spousta domněnek a předsudků a zoufale chybí důkazy. Je evidentní, že zde existuje nemalá část klientů, kteří i složitější produkty uzavřou online. Fyzická distribuce bude dál vládnout, ale noví hráči, kteří pochopí, u jaké cílové skupiny se příležitost naskýtá, výrazně posílí.

Martin Viktora: Přestože se finančně poradenský trh významně profesionalizuje, stále je ještě velký kus cesty před námi. I k tomu může EMA data napomoci.

Kam s projektem cílíte?

Jiří Paták: Český finanční trh se modernizuje. Dobrou zprávou je, že hlavní hráči chápou nutnost inovovat. Naše role je podložit jejich snažení a nemalé investice fakty. Věřím, že se EMA stane vítaným nástrojem všech progresivních aktérů.

Martin Viktora: Ostatně významní hráči na trhu již o naše služby projevili zájem.

Děkuji za rozhovor.

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account