Finanční poradce se mečem zpravidla neohání. Má ale jinou podobně nebezpečnou zbraň – slova! Každá zbraň ale může způsobit zranění i tomu, kdo jí zachází, pokud není zběhlý v jejím ovládání. A už vůbec nemluvě o  tom, kolik škody může napáchat na bezbranných.

{+}

Slova se dají používat různým způsobem. Můžete jimi mrhat, vyčerpat téma, posluchače a nakonec i sebe – a přece se nedobrat výsledku. Naopak lze použít jen několik přesně mířených slov k vyvolání až překvapivého efektu. Poradce se slovy živí. Ne uzavíráním smluv, navrhováním portfolií či zběsilou e-mailovou komunikací, ale mluveným slovem. Samozřejmě – teprve to, co je psáno, je taky dáno, ale k psaní a podepisování vede cesta jen a jen přes mluvené slovo.

S překvapením stále zjišťuji, jak silná můžou slova být, že pomocí slov můžete měnit osudy celých rodin. Jde z toho až hrůza. Představte si, že se dostanete do rukou někoho, kdo sílu slov zná a umí je využít ve svůj prospěch svůj a na váš úkor. Setkávám se s tím stále a v běžném měřítku, není potřeba vytahovat ze skříně slovutné řečníky Goebbelsova, Hitlerova nebo Leninova formátu.

Slova prodávají

Dobře použité slovo totiž umí vyvolat emoce. Zlost, radost, ale i důvěru nebo naopak pocit nevěrohodnosti. A v oboru financí je právě klientova důvěra to nejdůležitější. Vhodně volená slova mohou rozptýlit klientovy obavy, přimět ho k jinému pohledu na věc, slova prodávají. Jenže bohužel někdy klient nechá své obavy rozplynout zrovna tehdy, kdy by tak činit neměl.

Je paradoxní, že vhodně volená slova dokážou udělat přitažlivou sebevětší ptákovinu, zatímco špatně zvolená slova, nebo dokonce slovo jediné dokáže potopit mnoho hodin připravovaný návrh, který skutečně může zlepšit klientovu situaci.

Poradci se jako moru vyhýbají slovům jako třeba podpis, smlouva, akcie, zhodnocování na finančním trhu, efektivní úroková sazba, investice, pojištění a podobně. Ta slova totiž nezní v uších klientů dobře, už je slyšeli mnohokrát a určitě už jim párkrát důvěřovali. Dnes jim tato slova signalizují HA! Zase nějaký nesmysl, který ze mě má vytáhnout peníze. Stačí ale říci totéž trochu jinak, vyhnout se takovým slovům – a najednou jste ctěný jako profík, který není jako ti ostatní žraloci, kteří nám jen lžou a chtějí nás připravit o úspory. Přitom navrhujete úplně to samé, jen k cíli směřujete jinou cestou.

Zkrátka – slovo je opravdu silnější meče. Neřeže, neseká, nedělá viditelná zranění. Rány, které způsobuje, ale taky bolí. Trochu jiným způsobem, většinou déle. A nejenom toho, kdo je přímo zasažený, ale také mnoho lidí v jeho blízkém okolí.

Poradce by si měl být vědom síly slov, měl by s nimi umět nakládat a měl by si uvědomovat odpovědnost, kterou má. Byť u nás zatím nejsou státem dané a vymáhané parametry, třebas nám zatím téměř nehrozí postih za špatně odvedené poradenství, mělo by tady být alespoň něco jako stavovská čest. Nespoléhejte na to, že souboje jsou dneska zakázané. Stále existují klienti, kteří nebudou váhat a vezmou právo do svých rukou. Třeba vyzvou nečestného poradce na souboj. Pak to můžou být jeho slova proti jejich čepelím. Varováním budiž loňský případ, kdy čtyři němečtí penzisté unesli a mučili finančního poradce, který jim nedobře radil. Běžte se schválně podívat, kolik místa bývá v kufru auta…

komentářů 5
  1. Dobré. Zrovna včera jstem mluvil s jedním začínajícím poradcem. Ještě toho moc neuměl, ale už mu v jeho skupině všípili slovník mlžila. On “není” finanční poradce: zabývá se “analýzou finančního trhu”. A jde rovnou k věci: a jestli bych to nechtěl dělat s ním, je to prý zajímavé a atraktivní. A dá se hodně vydělat…

    Jsem už na tyto formulace alergický… Jsem sám? Funguje vůbec toto mlžení? “Mám pro vás zajímavou příležitost…. ale nedá se o tom mluvit po telefonu.

    Co si o otevřenosti ve slovníku finančních poradců myslíte?

    8

    0
    • Michal Soukup 9 roky

      Výborné, naprosto trefné. Abych odpověděl – ano, zpočátku to naivním lidem, kteří tomu věří funguje – někteří pak ale zjistí, jaké prasárny dělali v rámci analýzy fin. trhu a v tom lepším případě skončí s touto prací, v tom horším se z nich stanou manažeři a učí to další mladé ovlivnitelné lidi.

      3

      0
  2. Osobně jdu rovnou na věc, snažím se mluvit na rovinu.Na slovní spojení finanční poradce je bohužel spousta lidí alergických, ikdyž se situace začíná pomaličku obracet. A to i díky recesi.
    Proto se také nováčkům často radí se tomuto spojení vyhnou konkrétním opisem, ale ne mlžením.

    4

    0
  3. Velká část úspěchu během telefonátu je postavená na vhodně volených slovech, stejně jako následný rozhovor. Ale mají pouze malý vliv na klienta. Vždy rozhoduje intonace během telefonátu a řeč těla na schůzce. Můžete vyslovit jakýkoliv obsah, ale klient si ho nepamatuje (velmi malou část). Vnímá pouze pohyby a mimiku. Stejný obsah se dá vyslovit dvojím způsobem. Teprve v kombinaci se správným projevem je obsah realizován.

    5

    1
  4. Z velké části souhlasím s panem Shandarivskyym. Pokud bychom se měli držet toho, že slova jsou skutečně “ostrou čepelí”, či čímkoli jiným, zač by je chtěl autor článku vydávat, musíme mít na paměti také to, že čepel sama je sice ostrá, ale pokud není třímána rukou, žádné zranění způsobit nedovede.
    Právě tak slova z úst jednoho člověka působí zcela jiným dojmem v uších týhž lidí, zanechávajíc pokaždé jiné dojmy a významové odkazy.
    Vůbec nejdůležitější a asi nejčastěji opomíjenou stránkou dialogu je v dnešní praxi schopnost naslouchat. I ten nejzběhlejší řečník, operující veškerou potřebnou výbavou a odhodláním zůstane nechápavě stát nad reakcemi člověka, který se zkrátka nikdy nenaučil poslouchat a rozumět.

    5

    1

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account