motivace - kariéra - poslání
Zdroj: Pixabay.com

Může existovat větší motivátor pro naši práci, než jsou peníze? Do určité úrovně peníze hrají klíčovou roli. Nejsou ale zdaleka jediným hnacím motorem. Mnohem důležitější je mít poslání.

Potřebujeme se najíst, obléci, zajistit základní potřeby nejen sobě, ale i našim nejbližším. Koneckonců, i důvod mého startu podnikání před 27 lety byl velmi pragmatický. Potřeboval jsem uspokojit základní potřeby pro sebe, moji tehdejší ženu a našeho ročního syna. A podnikání mi přišlo jako zajímavá alternativa oproti zaměstnání či různým jednorázovým brigádám.

Co jsem však velmi rychle pochopil, bylo to, že žádný klient nechtěl být tím, kdo mi bude platit moje účty. Nikoho nezajímaly moje důvody, proč vydělávám, ale klíčové pro něj bylo, jakou hodnotu mu přinesu. A také jestli existuje nějaký hlubší důvod toho, co dělám. Poznal jsem, že klienti chtějí vědět, zda práci finančního poradce, kterou jsem vykonával, dělám primárně pro uspokojení mých potřeb, a nebo zda mám i nějaké hlubší důvody toho, co dělám.

Zda existuje hlubší smysl mojí práce. Já ho velmi rychle objevil. V 90. letech minulého století, kdy jsem začínal na trhu finančního poradenství, jsem objevil jedno z mých klíčových podnikatelských POSLÁNÍ: Naučit lidi v Čechách pracovat se svými penězi, dokázat jim vysvětlit potřebu převzít zodpovědnost za sebe a svůj život děláním kvalifikovaných rozhodnutí v oblasti zabezpečení sebe, své rodiny, vlastního bydlení a také vlastní budoucnosti. Být tím, kdo jim otevře oči a provede je pro ně tehdy neznámou oblastí finančních služeb, pojištění, úvěrů, investic. Dnes tomu říkáme šíření finanční gramotnosti.

Ale zpátky do dnešní doby.

V oblasti práce s klienty se toho moc nezměnilo. Každý chce znát váš přínos pro něj. Každý váš klient chce znát váš příběh, vaše důvody, proč děláte to, co děláte. Chtějí věřit, že v tom máte něco více než jen svůj výdělek. Ať již provizní nebo placený přímo klientem. Klient chce věřit, že právě vy patříte mezi ty, kteří ve své činnosti našli větší hloubku než jen peníze za dobře odvedenou práci.

Chce vidět na vlastní oči, slyšet na vlastní uši a zažít na vlastní kůži, že vaše činnost má přesah, má hloubku, má myšlenku. Chce znát vaše PROČ? Proč to vlastně celé děláte? Proč má věřit právě vám? Proč je pro něj dobré to, co mu přinášíte?

Možná patříte do skupiny lidí, kteří tvrdí, že za ně mluví jejich práce. Kteří si myslí, že jejich klienti to přece všechno vědí. Možná si myslíte, že to není pro klienta důležité, že je to pro něj zbytečné či dokonce nudné. Seznámit ho hlouběji a konkrétněji s tím, co pro vás vaše podnikání znamená. Co je pro vás vaším posláním, jaký smysl v tom právě vy vidíte.

Opak je pravdou. Každý klient vaši upřímnost a možná i pro vás ohrožující otevřenost velmi uvítá.

Chce vás poznat. Chce vědět o vás co nejvíce. Chce vědět, kdo jste. Chce vědět, na základě jakých hodnot podnikáte, na základě jakých hodnost s ním budete spolupracovat. Díky tomu si bude moci udělat obrázek toho, co od vás může očekávat, jak s ním budete jednat, dle čeho mu budete poskytovat vaše služby.

Sdílením vlastního a firemního poslání mu totiž vyšlete jasnou zprávu. Zprávu o hloubce vašeho přesvědčení, o tom, že existuje další, hlubší význam mimo vydělávání peněz. Sdílením vašeho poslání dáte druhému také informaci, jak dlouhodobě s vámi může počítat. Zda jste se u něj objevili jednorázově, či s vámi může počítat dlouhodobě.

To samé platí i v případě vašeho týmu. Ať stávající či nový člen vašeho týmu potřebuje znát vaše PROČ. Proč s ním spolupracujete? Jaký v tom hlubší význam máte než jen ten, že vám jeho práce přinese peníze? Co bude v rámci spolupráce s vámi ten zásadní význam či užitek pro něj?

Pokud budete mít jasně zformulované vaše poslání v oblasti budování a vedení týmu, pak budete mít dlouhodobě loajální, výkonné kolegy, kteří budou s vámi šířit vaše týmové poslání mezi vaše klienty. Dáte jim tím najevo, že pro vás nejsou jen nositelé čísel, výkonu. Ukážete, že vaše podnikání nestojí primárně na vydělávání peněz nebo postech v kariéře. Ukážete jim, že záměr vašeho podnikání má mnohem větší hloubku a smysl.

Abyste si to mohli lépe představit jak na to, tak vám uvedu malý příklad.

Smyslem našeho bytí zde na zemi by mělo být zlepšování života a přínos druhým lidem. Odpovězte si na otázku, čím právě vy zlepšujete život vašim klientům a spolupracovníkům? Čím konkrétnější můžete být, tím budete pro lidi zajímavější. Tím více vás budou vyhledávat a doporučovat. Tím více budou ze spolupráce s vámi nadšenější!

Pokud vás napadá co peníze, tak mám pro vás dobrou zprávu. Když vybudujete systém vašeho podnikání, který zajistí vašim klientům či spolupracovníkům významně lepší život, tak peníze přijdou automaticky jako vedlejší produkt fungujícího systému. Nejtěžší bývají dvě věci: definovat si jasně svoje PROČ, tj. svoje poslání, a pak vytvořit fungující systém. (Mimo jiné obojí učím mé klienty v rámci Petr Jan Křen Academy a mého programu Vybuduj sebe, vybuduj lidi, vybuduj byznys, buď výjimečný lídr.)

Dnes se s vámi rozloučím slovy jedné z postav nového filmu Volání divočiny. Za doby zlatokopecké horečky na  Aljašce  měl za úkol se svou smečkou psů rozvážet poštu na trase několika tisíc kilometrů v nehostinné a nebezpečné krajině. On svůj úkol přijal po svém. Neviděl v tom dřinu a námahu, ale svoje POSLÁNÍ: ”Nevozíme poštu. Vozíme životy, vozíme lásku, vozíme naději.”


Sdílejte svoje osobní i týmové poslání buď v komentářích pod článkem, nebo mi napište na e-mail petrjankren@gmail.com. Těším se na vaše PROČ.

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account