Týmová práce - hodnoty
Zdroj: Pixabay.com

Nedávno byly Vánoce a už máme jednu dvanáctinu roku za sebou. Čemu jste věnovali předchozí týdny? Tipnu si: Pokud jste majitel firmy nebo teamleader, tak jste zcela jistě svoji pozornost zaměřili na rozhýbání svých lidí po vánoční přestávce.

Opět je třeba lidi nakopnout, namotivovat, hlavně aby v lednu nebyl moc velký propad. Nejlépe celou řadou školení, konzultací či novoročních setkání.

Znám to, roky jsem to dělal podobně. Chceme pro naše lidi to nejlepší, a protože určitě všichni přes Vánoce zapomněli, co a proč mají dělat, tak se jim to snažíme co nejrychleji připomenout. A často jsme překvapeni, že se to nesetkává s pozitivní reakcí.

Měl bych pro vás jeden tip, jak to dělat klidněji a hlavně účinněji. Určitě jste slyšeli, že motivace zvenčí je jako smrad. Je krátkodobá a rychle se rozplyne. Mnohem efektivnější a dlouhodobě funkční je vlastní, vnitřní motivace.

Naše vnitřní motivace je postavena na třech pilířích. Na tom, z čeho vycházím, tj. moje vlastní životní hodnoty. Dále na tom, kam jdu, tj. vlastní osobní a podnikatelská vize. A v neposlední řadě naše vnitřní motivace významně souvisí s tím, jaký smysl má moje činnost pro mě samotného a vědomí toho, jaký užitek a hodnotu přináším druhým.

Dnes se zaměříme na to, proč jsou hodnoty tak důležité pro náš život i úspěch v podnikání. Naše hodnoty nám pomáhají rozhodovat se v různých situacích, které nás v životě potkávají. Vyjadřují, co vyznávám a v neposlední řadě dávají informaci o tom, co může okolí ode mne očekávat. Pokud je nakombinujete s firemními hodnotami (se kterými musíte souznět, samozřejmě…), pak dáváte světu jasnou informaci o tom, kdo jste a jak budete jednat.

Díky vašim hodnotám si může protistrana ujasnit, zda s nimi souzní a zda má vlastní hodnoty a vnímání světa podobné. Pokud ano, pak je velmi pravděpodobné, že s vámi bude chtít spolupracovat, ať již jako klient, nebo spolupracovník.

Vaše hodnoty jsou důležité síto, díky kterému si můžete velmi dobře ujasnit vaši cílovou skupinu klientů. Zapomeňte na to, že každý bude vaším klientem. Mohl by být, ale vy sami dobře víte, že to není dobře. Chcete mít s klienty nebo spolupracovníky vztah, který vás bude těšit, naplňovat, a který vám bude dávat pocit seberealizace a uspokojení z toho, že můžete někomu zlepšit život. Protože jen ten člověk, který bude s vámi sdílet podobné či stejné hodnoty jako vy, vás bude chtít opakovaně vyhledávat, doporučovat, či s vámi dlouhodobě spolupracovat.

Jedna z častých chyb, se kterou se setkávám při mé práci byznys mentora a kouče, je to, že lidé své hodnoty nejen že veřejně neprezentují, ale ani je nemají vůbec konkrétně pojmenované. Při své denní práci s klienty či spolupracovníky ve vašem týmu je důležité vaše hodnoty uvádět jako součást vaší sebeprezentace, případně je mít i na svých či firemních webových stránkách. Díky tomu si vás budou moci potencionální klienty nebo spolupracovníci lépe „načíst“ a udělat si o vás obrázek. A rozhodnout se předem, jestli si vůbec máte šanci porozumět.

Může se vám zdát, že je to škoda, že díky tomu můžete přijít o zajímavého klienta nebo šikovného spolupracovníka. Moje mnohaleté zkušenosti, formované i tím, že jsem toto vše vyzkoušel na vlastní kůži, mi říkají, že opak je pravdou. Že díky tomu můžete ušetřit spoustu svého životního času, a také se vyvarovat zklamání z neúspěšné spolupráce.

Vnímejte proto, s kým jednáte, a „otestujte“ vaši budoucí spolupráci tím, že ho seznámíte se svým žebříčkem životních hodnot. Hodnot, dle kterých žijete a pracujete, a nechte si dát zpětnou vazbu, jak a zda vůbec to s ním souzní a rezonuje.

Možná zjistíte, že vás i váš tým díky tomu začne vaše práce zase o kousek více bavit, protože budete mít kolem sebe více lidí, se kterými vás to bude naplňovat a dávat celkově smysl. Budou to lidé, kteří budou nejen z vaší spolupráce brát, ale i do ní něco ze sebe vracet.

Příště se podíváme na to, jak moc je důležité mít definované své „PROČ?“ a proč je pro váš byznys důležité mít pojmenované vaše poslání.

PS: S těmi hodnotami je to úplně stejné i v osobním životě a v partnerském vztahu…



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account