„Z mého pohledu je energie základní esencí života,“ konstatuje v rozhovoru lektor a kouč Petr Jan Křen. „Energii peněz si do značné míry definujeme naším vlastním přístupem. Peníze jsou v dnešní době do velké míry imaginární záležitostí, většina transakcí se odehrává bezhotovostně, jsou to jedničky a nuly na našich kontech. A mají cokoliv, co se rozhodneme jim dát – pozitivní i negativní energii.“

Zvukový záznam prezentace ve formátu MP3 si můžete stáhnout zde. Pokud chcete být informováni o všech podcastech, které vydáváme, přihlaste si odběr ve vaší aplikaci, nebo ve službách Spotify, Google PodcastPocket Casts.

Petr Jan Křen podniká již pětadvacet let a za tu dobu si prošel všemi fázemi přístupu k penězům – od pocitu nedostatku, přes sebevědomí, že má tučné konto až po následné obavy, aby o těžce vydělané peníze nepřišel. „Načež jsem o část musel přijít, aby byla moje zkušenost úplná,“ vzpomíná na svá dřívější léta. „Nechci ale vyznít jako mravokárce a vyvolat dojem, že peníze nejsou v životě důležité, protože to není pravda – jen jsem se v pohledu na peníze změnil a na uvědomil si, jak s nimi rozumně zacházet,“ dodává.

Podstatná otázka: je naše energie peněz vyživující nebo stagnující? „Řada lidí peníze vnímá z pohledu několika mýtů, které jsme jako společnost přijali a které nás paradoxně zásadně omezují v tom, abychom měli ve svém životě skutečnou hojnost,“ upozorňuje a opět odkazuje na svou vlastní zkušenost. „My vlastně sami sebe skrze různé strachy brzdíme v tom, abychom měli dostatek peněz a hojnosti. Musím totiž umožnit penězům, aby nejen přitékaly, ale také odtékaly – ovšem s dobrou energií.“

Co je tím myšleno konkrétně? „Peníze mají energii podle toho, na co se použijí. Energie je v tom, jakým způsobem peníze vydělám a co jsem ochoten pro to udělat,“ namítá lektor. „Někdo kvůli penězům dokáže popřít svoje hodnoty a jiný na svých hodnotách trvá. A to také dává penězům konkrétní energii.“

A to také koresponduje s mýty ohledně peněz. První mýtus zní: ničeho není v životě dost. „Pokud máme tyto myšlenky, žijeme ve strachu, že se na nás a naše rodiny už nedostane ani hojnosti, ani peněz. S jakým pocitem jdou tito lidé každý den vydělávat peníze? Často je to pocit, abych se uživil, abych zaplatil složenky a hypotéku, abych měl dost. Aby na mě zkrátka zbylo. To je podprahově energie nedostatku. A tyto obavy se promítají do našeho života. Procházíme životem v pocitu nedostatku, často na úkor svého zdraví a vztahů. Pak se dostaneme na určitou sumu peněz a jednoho dne se miska vah překlopí, načež přijde větší strach – abych o vše nepřišel,“ konstatuje.

„Když ničeho není dost, nutí nás to často přehlížet fakt, jakým způsobem peníze vyděláváme, protože si dokážeme odůvodnit, že abychom uspěli v této soutěži, přimhouříme oči nad tím, že jsme možná klientům poradili trochu víc kvůli vlastní provizi, možná jsme jim portfolio neudělali úplně tak, jako někdo, kdo je vnitřně nezávislý (hodnotově, finančně). Prostě potřebujeme vydělat peníze,“ poznamenává lektor k situacím, se kterými se setkává. „K podnikání ale pocit nejistoty, zda vydělám peníze, prostě patří.“

Ještě jedno riziko zmínil v souvislosti s prvním mýtem. „Existuje nebezpečí, že si pro sebe stanovíme životní mantru, že až budeme mít něco konkrétního, potom ve svém životě určitou věc změníme. Až bude mít moje firma konkrétní počet spolupracovníků, až budu na určité pozici, až budu mít konkrétní sumu peněz na účtu, tak zvolním, budu se víc věnovat rodině, začnu sportovat. Takto to nefunguje. Když si dá někdo za cíl mít na účtu kapitál deset milionů korun, rozhodně nepřestane, když této sumy dosáhne. Bude přemýšlet, jak mít milionů dvacet. Ale někteří mají ještě víc, tak jak z dvaceti milionů udělat čtyřicet?“

Druhý mýtus zní: více znamená lépe. „V prostředí finančních poradců i realitních makléřů je často značná soutěživost a rivalita, ať už přímá nebo skrytá. Na druhou stranu zde číhá nebezpečí, že podle toho definujeme svoji hodnotu. Úspěch ale není jen skrze vydělané peníze.“

Soutěživost mužů a žen je zajímavé téma. Je totiž primárně mužskou záležitostí, zatímco ženy mají tendenci jít ve vztazích s klienty více do hloubky a mají blíž ke skutečným životním hodnotám – pokud se ovšem nechytí do pasti nedostatku, jak bylo popsáno výše.

A jak vnímají svůj život podnikatelé, kteří jsou v byznyse úspěšní? „Když narazíme na témata pocitu skutečného vnitřního štěstí, tak mi mezi čtyřma očima řeknou, že by víc než byznys potřebovali řešit osobní věci, protože nejsou v této životní roli šťastní,“ připouští lektor. „Proto bychom si měli pravidelně klást otázku: Kam jsem se ve svém životě dostal (bez ohledu na to, kolik mám peněz na účtu)? Doba covidová nám všem ukázala, že ve skutečnosti dokážeme vyjít s poměrně málem. Všichni jsme začali přemýšlet, co je v životě opravdu důležité. Není to o tom, že by lidé měli přestat chtít vydělávat peníze nebo snižovat svoje nároky nebo si klást menší cíle, ale měli by mít zdravou pokoru, že to, co mám, je v pořádku a nepotřebuji se srovnávat s druhými.“

Třetí mýtus zní: takto je to ve společnosti dáno a musím to přijmout. „Což v souvislosti s penězi znamená starý způsob vydělávání peněz,“ vysvětluje Petr Jan Křen. „Přijímáme hru, kterou někdo vymyslel. Je fajn přemýšlet se nad tím, jestli to může být jinak.“

A jak se takového pocitu zbavit? „Zaměřit se z vnějšku dovnitř  – přestat se porovnávat s druhými, zaměřit se sám na sebe, na svoji vlastní skutečnou hodnotu. Každý den po probuzení se zamýšlet nikoliv nad tím, co udělám, abych vydělal peníze, ale co udělám pro to, aby byl dneska svět lepší. Čím můžu přispět k tomu, aby moji klienti a spolupracovníci měli lepší den? Mám přece světu co dát. A když s touto energií budeme vstávat každý den, tak se k nám energie peněz vždycky vrátí v hojnosti. To je základní rovnice, na které nová energie peněz stojí.“

Petr Jan Křen

Transformační a vztahový kouč, expert na budování a rozvoj osobnosti

Zabývá se mimo jiné také osobním i byznys mentoringem. Ve svém životě zažil jak vybudování hvězdné úspěšné kariéry, tak i pád na pomyslné životní a pracovní dno. Díky těmto životním extrémům má reálný rozhled a také nadhled, z čehož čerpá své bohaté zkušenosti a předává je formou konzultací a seminářů dál. Jeho mottem je: “Vybuduj sebe, vybuduj lidi, vybuduj byznys, buď výjimečný leader.”

 

Martin Viktora

Organizátor festivalů FINfest a REALITYfest, zakladatel webu Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz

Praxe:

jednatel 4stones, s.r.o. (organizátor konferencí FINfest a provozovatel Poradci-sobě.cz)
jednatel EMAdata.cz (poskytovatel dat pro finanční trh)
historicky pracoval pro banky a investiční společnosti v oblasti podpory prodeje, marketingu a produktového managementu investičních produktů.

Vzdělání: VŠE v Praze (mezinárodní obchod a politologie), DePaul Univerzity Chicago
Osobní motto: “Začínám naplno a postupně přidávám.”
Záliby: hudba (metal, klasika, pop), moderní technologie, cestování, právo

Komentářů: 2
  1. Naprosto super vysílání, nádherná ukázka dávání a poděkování současně, děkuji moc

    2

    0

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account