V diskusi bankéři poodhalili konkrétní procesy digitalizace. Software rozpozná dvojčata i změněné kopie dokladů. Hypotéka se bude vyřizovat přes telefon. Klienti si budou hypotéku vybírat sami a po poradci požadovat, aby celý proces dořešil až k podpisu úvěrové smlouvy a čerpání peněz. A kdy budou roboti schopni číst kupní smlouvy a rozumět jim?

Panelová diskuse

MP3 záznam ke stažení zde (14 MB).

Libor Ostatek (Golem Finance): Honzo, jak vnímáš změny za poslední dva roky? Když se dívám na vaši banku, tak jste velmi dynamičtí v růstu obchodu a tržního podílu. To vše za krátké období.

Jan Brejl (MONETA Money Bank): Přechod z GE na MONETU byl velmi zásadní. MONETA chce být digitálním leaderem trhu a tomu přizpůsobuje spoustu věcí. Jsem až překvapen, když nám kolegové nebo externí firmy prezentují, co všechno se dá dělat. Dnes jsme schopni pomocí mobilu naskenovat obličej a projet občankou. Tím pádem proběhne verifikace klienta. Rychlost procesů se zvyšuje. Všichni říkají, jaký je GDPR strašák ohledně ochrany osobních údajů. Nám naopak přináší spoustu možností, jak s klientem komunikovat digitálně a zlikvidovat klasický papírový podpis. Máme biometrické podpisy. O tom se mi před dvěma lety ani nezdálo. Dnes si otevřete účet pomocí pár kliků v mobilním telefonu. Vím, že ve Vietnamu si lidé žádají o půjčky přes mobilní telefon. Software rozpoznává obličej. Technologie je tak dokonalá, že nejsou problémem ani dvojčata. Dokonce nám nabízeli technologii, kterou používá MOSAD, a to na rozpoznání kopií dokladů. Pokud by nám někdo vyfotografoval občanku a potom ji změnil, software dokáže tyto změny zjistit. Toto je cesta, kterou se musíme všichni vydat. Podívejte se na e-shopy. Slyšel jsem, že náš největší obchod Alza má obrat 21 mld. Kč; to je neuvěřitelné číslo. Lidi klikají a nakupují. Všechno se digitalizuje a jde směrem k on-linu. Ale stále tam do určité míry bude lidský faktor zastoupený.

Libor Ostatek: Co internetová mBank?

Soňa Holíková (mBank): Stále vyvíjíme technologie směrem kupředu. Naším cílem je, aby klienti mohli pomocí aplikace a internet bankingu, který již mají v telefonech, komunikovat také hypotéku. Doklady k žádosti naskenují přes telefon. Digitalizace je rozhodně cesta, kterou musíme vytvořit. Politika čistého stolu se uplatňuje již všude. Všechno naskenovat, abychom papírů měli co nejméně.

Libor Ostatek: Předám slovo Danielovi.

Daniel Horňák (Chytrý Honza): Pamatuji si, jak Home Credit China prezentoval svůj úvěrový proces na sjednávání úvěrů. Jsou schopni ho přes chytré zařízení během pěti minut dokončit a klient má hned peníze na účtu. Je tam vše. Ověření příjmů, identifikace klienta, podpis. Souhlasím, že u hypotéky lidský faktor úplně nevymizí. Bude potřeba. Ovšem klient k vám bude chodit s tím, že již má hypotéku vybranou a po vás požaduje celý proces dotáhnout. To je trend, který bude pokračovat. Poradce již nebude hlavní tahoun procesu. Hlavní tahoun bude klient. V Chytrém Honzovi mám na starosti „Honzova klienta“, což je propojení on-line klientů s off-line poradci. Tam patrný obrovský trend.

Libor Ostatek: Otázka na banky. Budou schvalovat úvěry roboti?

Jan Brejl: U nás již schvalují. Ve spotřebitelských úvěrech jedeme téměř automatem, jen drobné procento klientů může spadnout do manuálního schvalování. U hypoték jsme spustili automatické schvalování bonity klienta. Až polovinu klientů jsme schopni takto schválit. Výrazně to urychluje zpracování. Schvalují se vlastně jenom čísla. Až naučíme roboty číst kupní smlouvy, tak aby jim rozuměli, můžeme i tuto část procesu automatizovat. Dále – když se podíváte na odhady, vše je digitální (fotky i katastr), odhadce se na nemovitost jede jenom podívat. Padly u nás i nápady na použití dronů. Odhadci jsou teď na řadě a potom uvidíme, jak to bude s konstrukcí obchodu.

Libor Ostatek: Soňo, máte již nějaké robotické schvalování?

Soňa Holíková: Částečně ano. V hypotékách je to více o lidském faktoru. Navíc regulátor nám nařizuje, abychom příjmy a výdaje posuzovali obezřetně. Schvalovatelé musí složku osobně projít. Úplná automatizace totiž vede k tomu, že se neumíme podívat na klienta individuálně. Když jsem pracovala pro jinou banku, tak mi takový přístup velmi chyběl. Ne vždy je odstranění lidského faktoru to nejlepší řešení.

Foto z panelové diskuse

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account