Aktuální analýza Pillow pojišťovny se zaměřila na pojištění vozidel dle ujetých kilometrů v Evropě a v USA. Výsledky jsou překvapující a tím hlavním je zjištění, že Česko je v Evropě jednoznačně největším inovátorem. Předběhlo tak i mnohem vyspělejší trhy jako je Velká Británie nebo Německo.

Pojištění vozidel dle ujetých kilometrů (v angličtině označované jako Pay-per-mile) k určení ceny přidává kromě parametrů vozidla a řidiče také ujeté kilometry. Vychází z toho, že pokud vozidlo jezdí méně, jeho vystavení se možné nehodě je menší. Zatímco majitelé aut s nižším nájezdem v tradičním pojištění prakticky doplácejí na škody řidičů, v pojištění dle kilometrů mají spravedlivější, a tedy nižší cenu.

Oficiální seznam pojistitelů využívající platbu dle kilometrů není k dispozici, analýza se opírá o informace vydávanými jednotlivými pojistiteli. Výstup analýzy ve formě seznamu pojistitelů v Evropě a USA s produkty Pay-per-mile je uveden v následující tabulce. Podobné produkty lze ale nalézt i v dalších zemích. Mezi známější patří pojišťovna Beema v Arabských Emirátech nebo ICICI Lombard v Indii.

 

Tabulka: přehled pojistitelů v Evropě a USA s pojištěním dle ujetých kilometrů

Pojišťovna (produkt)StátWebDokládání kilometrů
MetromileUSAMetromile.comOBD-II
Nationwide (SmartMiles)USANationwide.comOBD-II
Mile AutoUSAMileauto.comFoto každý měsíc
Liberty Mutual (ByMile)USALibertymutual.comOBD-II
Allstate (Milewise)USAAllstate.comOBD-II
MoblyBelgieMobly.beOBD-II
EmilNěmeckoEmil.deOBD-II
Fri:dayNěmeckoFriday.deJednou ročně stav
ByMilesUKBymiles.co.ukOBD-II, connected
PillowČeskoMypillow.czFoto jednou ročně
AllianzČeskoAllianz.czFoto jednou ročně
Uniqa (Safe Line)ČeskoUniqa.czTelematická jednotka

 

USA: Dříve inovace, dnes standard

Zatímco před dvěma lety byla průkopníkem platby dle kilometrů jediná pojišťovna (Metromile), k dnešnímu dni zařadilo produkt dle ujetých kilometrů do své nabídky i tradiční „pojišťovácké“ giganty jako Allstate, Nationwide nebo Liberty Mutual. Nový přístup se tak přesouvá od startupů do běžného využití.

„Změna začala ještě před pandemií Covid, ta ji ale významně urychlila,“, komentuje vývoj Martin Podávka, spoluzakladatel a inovátor Pillow pojišťovny. „Karanténa automaticky přinesla otázku, proč platit stejnou cenu za pojištění, když s autem jezdím méně. Jedinou spravedlivou odpovědí z pohledu spotřebitele je pojištění podle ujetých kilometrů.“

Fotografie jako alternativa sledovacího zařízení

Aby pojišťovna mohla vyúčtovat ujeté kilometry, potřebuje znát jejich aktuální stav. Větší část pojišťoven používá OBD-II port pojištěného vozidla. Tímto portem jsou vybavena auta vyrobená po roce 1996. Pojišťovna po sjednání pojištění zašle klientovi zařízení podobné USB flashdisku, které zasune do OBD-II portu. Výhodou tohoto přístupu je automatická komunikace a odesílání dat např. přes mobilní aplikaci a z pohledu pojišťoven také možnost sledovat i jiné parametry než pouhý nájezd.

Cena tak může záviset i na stylu jízdy odvozeného ze zrychlování, brždění, zatáčení vozidla nebo i čase a místu, kde vozidlo jezdí. Zároveň se tak jedná o nevýhodu, na cenu podle způsobu jízdy zatím nejsou klienti připraveni, stejně tak jako na ztrátu části svého soukromí. Druhou nevýhodou je nutnost zasílat speciální zařízení, což navyšuje náklady na pojištění a neumožňuje vyjet s vozidlem ihned po uzavření pojistné smlouvy.

Z analýzy vyplynulo, že již tři pojišťovny používají k reportování stavu kilometrů jednoduchý systém zaslání fotografie tachometru (přesněji odometru) klientem. Jedná se o český vynález a proto nepřekvapí, že ho používají hned dvě české pojišťovny (kromě Pillow pojišťovny i Allianz – pozn. red.). Příjemným překvapením ale je, že tento způsob „okopírovala“ i další pojišťovna. Jedná se o Mile Auto, která nabízí pojištění dle kilometrů na americkém trhu například i ve spolupráci se značkou Porsche.

Česko: příští rok půl milionu klientů

Jednotlivé pojišťovny nejen v Česku nezveřejňují počet pojištěných vozidel s produktem dle ujetých kilometrů. Celkový počet pojištěných vozidel zahrnuje nejen produkt s nájezdem, ale i bez kilometrů, který byl nabízen dříve nebo se jedná o flotilové pojištění, jehož cena zatím na kilometrech také nezávisí.

Spoluzakladatel, hlavní matematik a procesní stratég Pillow pojišťovny Marcel Beno na základě dostupných informací odhadl aktuální počet klientů v Česku s produktem dle kilometrů na 400 000. „Všechny tři pojišťovny, které na českém trhu produkt nabízejí, rostou v počtu pojištěných vozidel rychleji než ostatní. Vozidel s podprůměrným nájezdem, a tedy s lepší cenou v produktu dle kilometrů, může být v Česku zhruba 2,5 milionu. Hranice půl milionu klientů s pojištěním dle kilometrů bude zcela jistě prolomena příští rok a jeden milión do tří let,“ předpovídá Marcel Beno.

 

Zdroj: Pillow pojišťovna



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account