Motoristé průměrně zaplatí za povinné ručení letos 2969 Kč, což je o čtyři procenta více než loni. Cena za opravu vozidel vzrostla téměř o sedm procent. Počet pojištěných vozidel stoupá o tři až čtyři procenta ročně, informovala dnes Česká kancelář pojistitelů.

Ceny povinného ručení až do roku 2017 dlouhodobě stagnovaly, od roku 2018 začaly mírně stoupat. “Za rok 2019 se na celém kmeni povinného ručení odhaduje zvyšování pojistného o 4,1 procenta na průměrné pojistné 2969 Kč. Roli hraje především zvyšování finanční náročnosti škod, kdy průměrná škoda na majetku narůstá o 6,9 procenta a růst nároků újmy na zdraví při indexaci průměrnou mzdou činí téměř osm procent,” uvedl pojistný matematik asociace Petr Jedlička.

Nejvíce nárůst ceny pocítí rizikoví klienti, kteří již v minulosti způsobili opakovaně škody. U osobních automobilů způsobí ročně škodu průměrně 36 klientů na každých 1000 pojištěných vozidel, frekvence škod je tedy v letošním roce 3,6 procenta. U rizikových klientů je výrazně vyšší, každý pátý motorista ve věku 18 let způsobí nehodu. Průměrná škoda na majetku dosahuje nyní 45.000 Kč a průměrná újma na zdraví se šplhá na 420.000 Kč. Vývoj povinného ručení za poslední období se nese ve znamení růstu počtu škod. V letošním roce se předpokládá, že jejich počet dosáhne téměř 285.000 případů.

“Počet řešených škod z povinného ručení má už od roku 2014 vzestupnou tendenci, letos za období od ledna do srpna vzniklo zatím historicky nejvíce škod. Pojišťovny vedle majetkových škod řeší i újmy na zdraví, u kterých 89 procent jejich počtu připadá na případy s lehkými zraněními, 11,5 procenta na těžká zranění a tři procenta končí úmrtím obětí nehod,” vypočetl Jedlička.

Finanční objem škod z povinného ručení dosahuje v letošním roce za období od počátku ledna do konce srpna historicky nejvyššího objemu 10,32 miliardy Kč. Proti 6,94 miliardy Kč v roce 2014 tak jde o 49procentní nárůst.

Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií. V budoucnu půjde i o frekvenci a rozsah přestupků či vybavenost asistenčními systémy.

Zdroj: ČTK

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account