Česká národní banka odmítá tvrzení spolku Podvedení klienti, že se obává dopadů kauzy kolem smluv investičního životního pojištění Generali České pojišťovny na finanční stabilitu a že v této věci změnila svůj postoj.

Člen spolku Jiří Chvojka v pozvánce na čtvrteční tiskovou konferenci uvedl, že ČNB poprvé přiznala, že se “průšvih” s investičním životním pojištěním dotýká finanční stability. Podle spolku pojišťovny v investičním životním pojištění protiprávně vybírají poplatky a poškozují tím klienty.

“Je to skutečný průlom. Po letech, kdy ČNB celý problém bagatelizovala, odmítala zahájit správní řízení s Českou pojišťovnou navzdory předloženým důkazům o poškozování klientů, musela obří rozsah problému přiznat,” řekl Chvojka. Z nedávného pravomocného rozsudku Městského soudu v Praze, který konstatoval neplatnost pojistné smlouvy Generali Česká pojišťovna, podle Chvojky vyplývá, že jde o systémový problém. Je potřeba ho řešit na úrovni centrální banky, parlamentu i vlády, míní zástupce spolku.

“Chvojka těmito tvrzeními dezinterpretuje informace, které obdržel od ČNB v rámci její odpovědi na žádost podle zákona o svobodném přístupu k informacím,” uvedla ČNB. V ní spolek požadoval informace, zda ČNB v roce 2019 zahájila s Generali Českou pojišťovnou správní řízení v souvislosti s krácením odkupného na pojistných smlouvách investičního životního pojištění a zda byla této pojišťovně uložena sankce.

ČNB tvrdí, že na stabilitu finančního systému neodkazovala v souvislosti se správou pojištění a právními vadami souvisejícími se smlouvami investičního životního pojištění, ale z jiného důvodu. “Nezveřejňování informací o zahájených správních řízeních a uložených pokutách je činěno v zájmu ochrany před rizikem jejich možné dezinterpretace,” napsala centrální banka.

Spotřebitelské organizace Asociace občanských poraden a Podvedení klienti loni v říjnu oznámily, že na Českou pojišťovnu a pojišťovnu Generali podávají žalobu. Pojišťovny by podle organizací měly přestat s vybíráním poplatků v investičním životním pojištění. Obě sdružení zároveň chtěla, aby ČNB odložila fúzi České pojišťovny a Generali. Ta v prosinci nastala. Obě pojišťovny tvrdí, že všechny uzavřené smlouvy jsou v pořádku.

Rozhodnutí finančního arbitra a soudů o nesprávně účtovaných poplatcích mohou mít podle spotřebitelských organizací důsledky pro téměř dva miliony pojistných smluv. Největší množství verdiktů se přitom týká právě smluv České pojišťovny. Ve sporech s touto pojišťovnou zatím ani v jednom případě arbitr nerozhodl v neprospěch klienta, pokud se spor týkal smlouvy investičního životního pojištění uzavřené mezi roky 2005 a 2013, tvrdí spolek. ČNB dnes uvedla, že při dohledu nad investičním životním pojištěním postupuje v mezích zákonů.

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account