S prvními slunnými dny se na silnice vracejí motocykly. A bohužel během dubna už registrují statistiky několik mrtvých, kteří se z projížďky domů nevrátili. Každá nehoda na motocyklu znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti. Pojďme se podívat na jarní motocyklový fenomén poněkud blíže optikou pojišťovny a jejích zkušeností.

Řidiči na motocyklech nejsou chráněni jako kolegové v osobních autech. Jednostopé vozidlo má výrazně delší brzdnou dráhu a neodpouští chyby ve způsobu jízdy. To jsou faktory, které ovlivňují vysokou zranitelnost a bohužel i úmrtnost motorkářů.

Nemilosrdné statistiky

Loňský rok se z pohledu statistik vymykal. Byl historicky nejpříznivější od počátku sledování v roce 1961. Pandemie COVIDU-19 zejména během jarního a podzimního nouzového stavu snížila dopravní intenzitu na silnicích. Na jaře se počet dopravních nehod snížil zhruba o třetinu, stoupla však závažnost kolizí. Na podzim počet nehod klesl asi o pětinu. Během roku 2020 zemřelo na silnicích celkem 460 osob, z nichž 57 byli motorkáři (asi 12 %). Zatímco o rok předtím zahynula každá sedmá obět na motocyklu, loni to byla zhruba každá osmá.

Ovšem ještě v období let 2011-2018 byla ČR v hodnocení průměrného ročního přírůstku usmrcených motocyklistů na třetím nejhorším místě evropských statistik s hodnotou +2,4 % za Rakouskem (+3,8 %) a Lucemburskem (+17 %). A letošní měsíce leden až březen byly nejtragičtější od roku 2012, protože o život přišlo u nás celkem 7 motocyklistů.

Mezi nejčastější příčiny smrtelných dopravních nehod se řadí nepřizpůsobení rychlosti motocyklu technickému stavu vozovky, nedání přednosti v jízdě na křižovatce nebo přehlédnutí přijíždějícího motocyklisty při předjíždění. Bohužel je stále i hodně nehod pod vlivem alkoholu a návykových látek. Mezi motorkáři po nehodách je vysoké zastoupení těch, kteří nesou doživotní těžké následky a jsou nezřídka odkázání zcela na 24hodinovou péči. A právě takové případy jsou z pohledu pojišťovny nejnáročnější a také nejnákladnější.

Rizika na silnici

Nejvíce nebezpečí číhá na silnicích hned zkraje sezóny. Po zimě je na silnicích stále ještě štěrk či písek z posypu, větve nebo listí. Povrch je chladný a přilnavost pneumatik horší než v teplém létě. Slunce svítí kratší dobu, takže nestačí vysušit všechna místa. Právě střídání suchých a teplých úseků na vozovce s mokrými a stinnými pasážemi jsou velmi zrádná. Je třeba myslet i na to, že řidiči aut si musí po zimě zase na své „jednostopé kolegy“ zvykat.

Proto se vyplatí předvídat a počítat s tím, že motoristé v autech mohou motocykly  přehlédnout.

Rekreanti na skútrech, skupiny na silných strojích

Fenoménem posledních let je pro pojišťovny i obliba zapůjčení skútru nebo menšího motocyklu na dovolené za účelem snadnějšího poznání destinace. Motorkářem se v létě stávají i lidé, kteří normálně jezdí jen autem. Samozřejmě nemají potřebnou bezpečnou výstroj a vyrážejí někdy doslova v kraťasech a žabkách. Svoji roli hraje i neznalost místních dopravních předpisů a jiné zvyklosti v provozu.

Naopak jsme zaregistrovali vyšší zájem cizinců na silných motocyklech o cesty po České republice. Například Rakušané a Italové si naše území oblíbili nejen pro rozmanitost a malebnost krajiny, ale také pro relativní blízkost, liberálnější předpisy a menší hustotou úsekového měření rychlosti, takže se u nás „lépe svezou“. Často vyrážejí ve skupinách čítajících i několik desítek strojů. Samozřejmě tím generují dodatečná rizika.

Dalším trendem jsou  skútry hlavně ve městech, v poslední době i díky možnosti jejich sdílení prostřednictvím množících se sharingových firem. Vzhledem ke kolonám je jízdní rychlost prakticky srovnatelná s autem, ale díky subtilnosti se může skútr v provozu pohybovat obratněji. A to je bohužel i zdrojem nehod, protože řidiči na skútrech se snaží prokličkovat mezi stojícími nebo pomalu jedoucími auty. Šoféři v nich však takové vozidlo často přehlédnou a jezdce na skútru srazí. Vzhledem k nižší rychlosti bývají zranění i škody menší, má-li jezdec bezpečnou výstroj. Počty střetů a havárií skútrů klientů Uniqa rostou každoročně o 10 – 20 %.

Čeští motorkáři stárnou

Nejvíce nehod se přihodí těm, kteří vlastní motocykl teprve jeden až pět let. Podle dlouhodobých statistik jsou nejohroženější jezdci ve věku 35 až 44 let. Ukazuje se také, že český motorkářský „gang“ stárne. Každoročně se zvyšuje podíl aktivních milovníků motocyklů nad 45 let. Za tímto číslem je jednak skutečné stárnutí motorkářů, ale také vyšší úroveň jejich příjmů, jež jim umožní pořídit si silný stroj.

I když přibývá žen motorkářek, jejich rizikovost je stále ve srovnání se silnějším pohlavím nízká. Uniqa řeší každý rok jen několik málo nehod, které zavinily dámy.

Motocykly, oprávnění a pojištění

Motorkářů stále přibývá. Uniqa registruje v posledních pěti letech každoročně nárůst počtu pojištěných motocyklů přibližně o 6 – 7 %. Odbytu nahrávají nižší ceny strojů i obliba městských skútrů. Přispívá i fakt, že  skútry s obsahem motoru do 125 ccm byly nedávno zařazeny pod řidičské oprávnění na osobní auta. Řídit je může tedy každý, kdo vlastní řidičský průkaz skupiny B; nezáleží přitom, jak dlouho. Podmínkou však je, že stroj musí mít automatickou převodovku. Novinka se proto týká hlavně skútrů a ne malých motocyklů, jež mají nižší objem, ale jsou osazeny manuální převodovkou. Pokud je klient držitelem řidičského průkazu, kde je uvedeno, že může řídit stroj do 50 ccm se skupinou B, může jezdit například na pionýru i nadále.

Měsíce květen a srpen jsou ve statistikách Uniqa pojišťovny spojeny s největším množstvím karambolů motocyklistů. Odškodnění za škody na zdraví těchto motoristů jsou o desítky procent vyšší než v jiných segmentech.

Sezónní pojištění

Naši motocyklisté vyrážejí zpravidla na silnice v dubnu a v květnu. Mohou využít sezónní pojištění na letní sezónu, které je výhodnější cenově, a hlavně se není třeba mimo sezónu odhlašovat z registru vozidel. V Uniqa využívá této možnosti zhruba každý sedmý motorkář.

 

Zdroj: Uniqa

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account