akcie
Zdroj: pixabay.com

Akciové trhy se blíží k rekordům. Nejspíše se budou objevovat články, které budou říkat: „Akcie jsou na rekordu, musí spadnout“. Tak to ale není. Akcie nepadají proto, že se dostaly na rekordní hodnoty.

Jakmile akcie dosahují rekordních hodnot, mezi investory a poradci převládá nálada, že z vrcholu vede jediná cesta, a to je cesta dolů. Rekord trhů se ale nerovná vrchol trhu. Rozlišujme mezi těmito pojmy.

O vrcholu trhu hovoříme v okamžiku, kdy už je po bitvě a můžeme být konečně generálem. Vidíme, kdy trh dosáhl vrcholu, ze kterého začal padat dolů. Máme potvrzeno, že v dané datum šlo skutečně o nejvyšší hodnotu v daném čase a pak přišel pokles.

Často máme před očima vrcholy trhů z doby internetové bubliny v roce 2000 nebo nemovitostní krize 2008, případně poslední vrchol před koronavirem z února letošního roku.

Pokud ale trh dosáhne maxima, nevíme, kam se v příštích letech pohne. Vždy může jít dvěma směry: nahoru i dolů. A v minulosti to také často dělal. Jak je vidět z následující tabulky:

 

Výnosy akciového trhu po dosažení rekordu (hodnoty, kde v minulosti nikdy nebyl) a výnosy bez ohledu na cenu.
Zdroj: index MSCI ACWI, měsíční data od roku 1987

 

Po zainvestování dosáhly akciové trhy v horizontu jednoho roku zisku v 75 % případů. Pokud jsme investovali na rekordu, bylo růstových let dokonce 80 %. Zde je vidět, že neplatí, že by akciové trhy po dosažení rekordu musely nutně klesat. Většinou to ani nedělají, většinou rostou.

Průměrný výnos, kterého akciové trhy po dosažení rekordu v minulosti dosáhly, byl 8,8 % p.a. To není daleko od typického dlouhodobého růstu akciových trhů, který je cca 10 % p.a.  K průměrnému výnosu je potřeba dodat, že průměr je hezké číslo, ale že v minulosti byl výnos mezi -29 % až +28 %. Počítejme tedy s oběma scénáři: s růstem i poklesem. Růst je sice pravděpodobnější, ale nespoléhejme na něj.

 

Autor je lektorem společnosti KFP.

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account