Nabízí investičním specialistům řešení pro zprostředkování investic. Jeho business se každý rok zdvojnásobuje. A na obchodní střet MLM poolů se nedívá nijak ideologicky. Čím se mu daří oslovovat investiční zprostředkovatele? Čtěte rozhovor s Andreasem Palem, zástupcem platformy Moventum v České republice!

Martin Viktora: Před časem jsme získali a také zveřejnili srovnání následných provizí (trailer fee) napříč různými investičními platformami. Stejné fondy se na trhu nabízí s provizemi, které se násobně liší. Ty vaše patřily k těm nejvyšším… 

Andreas Pal: Teď se trochu bojím, aby to nevypadalo, že jsem vám toto srovnání poskytnul já… I když asi vím, kdo to byl. Byl to XXXXX XXXXXXX ? (pozn.: Andreas jmenuje konkrétního známého investičního zprostředkovatele a poradce)

… ne, tak ten to opravdu nebyl (smích)…

Trailer fee, které vyplácíme poradcům, je opravdu vysoké. A co je možná zajímavé – je prakticky pro všechny partnery – investiční zprostředkovatele – prakticky stejné. To platí na více než 90 %. Partneři mají opravdu přibližně ty provize, které jste dříve zveřejnil. Možná máme výjimku u jednoho partnera. Pokud například partner řekne, že se specializuje na BNP, NN nebo cokoliv dalšího, můžeme v této oblasti udělat individuální dohodu. To se může stát.

Andreas Pal

Andreas Pal

  • Pracovní pozice: od roku 2006 Director Sales – Moventum.
  • Vzdělání: Škola financí a managementu ve Frankfurtu n. M.
  • Motto: Kdo nic neriskuje, nic nezíská.

Cena ale není všechno. Co úroveň vašich služeb? Není to tak, že tuzemská konkurence prostě poskytuje vyšší uživatelský komfort? Nabízí se třeba otázka jednacího jazyka… Přeci jen jste německy mluvící společnost (Lucembursko). Není to problém?

Obvykle nemáme s partnery či klienty jazykové problémy. Je pravda, že naším hlavním jazykem je angličtina. Ale online přístup pro koncové klienty je v češtině. Všechny klientské dokumenty a formuláře jsou vždy dvoujazyčně: anglicky a česky. Také otevřeme v Praze naši oficiální pobočku zapsanou do obchodního rejstříku. To bude nezbytné také v souvislosti s MiFID 2. Ale vzhledem k tomu, že naše administrace sídlí v Lucembursku, je potřeba, aby back-office našich partnerů dokázal komunikovat anglicky. Přestože máme v administraci i kolegy a kolegyně z Čech či Slovenska.

Myslím, že z pohledu služeb máme opravdu co nabídnout. Máme funkční systém, ve kterém poradci sami otevírají klientům účty online, a to v reálném čase. Kontrola dokumentů probíhá až v dalším kroku. Ale to už je účet pro klienta otevřen a v další sekundě lze realizovat konkrétní obchody – a vydělávat peníze. To je obrovská naše výhoda a servis pro poradce i klienty. Ale je možno používat i běžné tištěné formuláře.

S jakými investičními produkty vaše obchodní platforma obchoduje?

Nabízíme zejména podílové fondy a ETF. Zejména ETF jsou také naše obrovská konkurenční výhoda oproti jiným investičním platformám. Nabízíme všechny podílové fondy, které jsou registrovány u České národní banky. Pak nabízíme cca 15.000 fondů pro sofistikované kvalifikované investory. A jak jsem říkal – nepočítaně ETF. Vše je dostupné online. Lze ale nakupovat také akcie a dluhopisy.

Když hovoříme o službách, velkou výhodou platformy Moventum je také to, že každý klientský účet je spojen s hotovostními účty hned v pěti měnách. CZK, EUR, USD, GBP a CHF, čímž klient snižuje své transakční náklady (forex).

Spolupracující firmy vás – dle mých informací – charakterizují jako platformu vhodnou pro obsluhu movitějších klientů. Můžete to okomentovat? Vysvětlit?

Účet u Moventa stojí 36 EUR ročně, přičemž oněch 5 hotovostních účtů je již zahrnuto v této ceně. Nejdůležitější je, aby zde byla vyváženost mezi objemem investované částky a cenou za vedení účtu.

“Nejdůležitější je, aby zde byla vyváženost mezi objemem investované částky a cenou za vedení účtu.”

Když budete měsíčně investovat 20 EUR, bude pro vás Moventum příliš drahé. Pochopitelně u vyšších investovaných částek je poměř podstatně zajímavější. Proto možná vzniká ten dojem, který jste zmínil. A klient má účet v Lucembursku, což je také z různých důvodů zajímavé. Důležité je i to, že klient má online náhled na účet a ceny investic vidí online.

Ale aby byl obrázek o cenové úrovni služeb platformy Moventum kompletní, pro drobné pravidelné investory zde máme i model vedení účtu zdarma… pokud bude klient držet na svém účtu výhradně námi řízené fondy (fondů). Pak jsou všechny služby již zahrnuty v ceně. Pokud klient do portfolia přikoupí fond třetí strany, pak musí platit za vedení účtu běžnou cenu.

Nabízíte více typů účtů. Co můžete poradcům nabídnout?

Nejběžnějším typem účtu je typ „Classic“. Klient platí při investování klasické vstupní poplatky, platí zmíněný poplatek za vedení účtu a platí (nízký) transakční poplatek například při přestupech z fondu do fondu. Trailer fee získává finanční poradce.

U tarifu „Plus Honorar“ klient platí transakční poplatek a zejména servisní fee, které je kalkulováno z průměrného „zůstatku“ na investičním účtu. Výše poplatku závisí na individuální dohodě klienta a poradce (od 0,3 % do 2 % p.a.). Tento tarif je vhodný například pro zprostředkování nástrojů typu ETF, které nemají ani vstupní poplatek ani žádný průběžně vyplácený poplatek. Poradce je odměněn právě servisním poplatkem.

Pak zde máme tarif „Plus Flexible“. To je kombinace mezi vstupními poplatky a výše uvedeným servisním poplatkem (kombinace předchozích tarifů Classic a Plus Honorar“. Zde klient dostává slevu na vstupním poplatku a platí poradci za své služby servisní poplatek. Je na poradci, jaký si zvolí směrem ke klientovi obchodní model.

Další tarif – Classic Plus – je jedním z nejpopulárnějších účtů mezi finančními poradci, kteří nemají zájem na provizi a chtějí žít z poplatků placených klientem. Klient platí roční poplatek za vedení účtu, servisní poplatek a transakční poplatek. Ale průběžná (následnou) provizi (trailer fee) nedostává poradce, ta se vrací zpět klientovi. Poradce tedy inkasuje pouze domluvený servisní poplatek a může tak klientovi jasně ukázat, že poradce nemá žádnou motivaci preferovat určitý typ produktů s nevyšší provizí, protože provize se vždy vrací klientovi. Tento tarif je velmi populární například u velkého broker-poolu z Mladé Boleslavi.

No a posledním tarifem je Moventum Plus Aktiv, což je účet vedený čistě pro námi řízené fondy. Klient platí pouze vstupní poplatek, přičemž poradce má možnost klientovi poskytovat slevy.

Klient pochopitelně může vlastnit více typů těchto účtů. Různé účty pokrývají všechny myslitelné obchodní modely pro různé typy poradenské či zprostředkovatelské práce. Umíme se přizpůsobit jak multilevelovým tak i poolovým obchodním modelům.

Jak jste na našem trhu začínali?

Na tomto trhu se pohybujeme již od roku 2005. A naším jediným partnerem byla po dlouhou dobu významná společnost brokerpoolového typu. V 2012 jsme se rozhodli posílit zdejší aktivity a začali jsme s českým trhem úžeji spolupracovat. Nejprve jsme měli obchodní formuláře pouze v angličtině. Pak jsme je vytvořili dvojjazyčné, vytvořili jsme i dvojjazyčné obchodní podmínky. Minulý rok jsme otevřeli v Praze kancelář a najíme nové kolegy. Aktuálně pracujeme na založené právní pobočky Moventum v České republice. Reinvestujeme všechny výnosy získané v České republice zpět do rozvoje služeb na tomto trhu.

Kdo je váš ideální obchodní partner? MLM? Pool?

Samozřejmě máme etický kodex, který nám zakazuje spolupracovat s partnery, kteří to s klienty nemyslí poctivě a kteří jim prodávají pochybné produkty. Chceme si být jistí kvalitou produktové nabídky našich partnerů. Ale nepreferujeme ani pooly ani MLM… Máme rádi všechny modely, pokud mají zájem nabízet klientům kvalitní produkty (ne hedgeové fondy, pochybné fyzické zlato a podobně). O nutnosti angličtiny jsem již hovořil. To je také podmínka (s ohledem na náš backoffice). A pochopitelně partner musí být investiční zprostředkovatel registrovaný u ČNB. Počet podřízených zprostředkovatelů není rozhodující. Známe jednotlivce, kteří dokáží individuálně generovat produkci, kterou mají týmy o desítkách poradců. Důležité pro nás je, aby společný obchod probíhal na win-win bázi. Aktuálně spolupracujeme cca s 30 investičními zprostředkovateli, kteří pod sebou sdružují stovky podřízených obchodníků. Každý rok zdvojnásobujeme náš business v Česku.

Hodně se u nás diskutuje otázka předplacených provizí? Jak se k nim stavíte?

Máme historicky pro tento typ odměňování funkční model. Máme tzv. předplacené cílové účty v Německu, v Rakousku i jinde v západní Evropě. Ale v letech 2011-12 došlo ke změně regulace, která zákonem omezila délku předplácení tak, že jako provize může být vyplaceno předem maximálně pouze 30 % roční platby klienta. V Česku takový zákon zatím není. Pokud by ale takový model naši partneři požadovali, dokážeme ho zařídit, pokud to klient výslovně podepíše. Formulář takové žádosti však musí být označen brandem našeho partnera – nikoliv naším brandem. Respektujeme tedy individuální dohodu našeho partnera s klientem a na jeho odpovědnost dokážeme provizi předplatit.

Nějaká zpráva pro poradce na závěr?

Zprávu na závěr? Vyzkoušejte si nás.:-)

Děkuji za rozhovor!

komentáře 2
  1. Vašek Kott 4 roky

    jak jde do kupy onen etický kodex s tím, že tato společnost poskytuje i třídu pod. fondů se zvýšeným manažerským poplatkem?

    0

    0
  2. Pavel Dacík 3 roky

    Pro klienta dost drahá sranda na správu. Jednorázově investovat do akcií tímto způsobem například 0,5 milionu Kč? Ne. Investice? Ne, spíše spekulace.
    Autor článku by mohl uvést na pravou míru pro jak bonitního klienta už je tato platforma výhodná

    1

    4

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account