Internet ovlivňuje stále více – zejména mladých – lidí. Často také ovlivňuje jejich rozhodování a  chování. Facebook a sdílená videa prý způsobila nepokoje v severní Africe. Některé seznamky prý podle typu telefonu poznají, jak pestrý má uživatel intimní život. A Twitter předpovídá dění na akciových trzích.

{+}

To, že emoce se výrazným způsobem podílejí na chování a rozhodování investorů, není nic nového a v poslední době jsme podobného davového chování byli svědky několikrát. Prvním extrémem je nafukování investiční bubliny, kdy lidé nakupují investiční nástroje jen kvůli tomu, že rostou, a že do nich investují všichni ostatní, druhým extrémem je pak panika, kdy se na trzích objeví špatné zprávy a všichni se svých investic snaží co nejdříve zbavit.

Nakupování na vrcholu a prodej na dně samozřejmě přináší investorům poměrně velké ztráty. Ti, kteří nechtějí investovat pouze v dobách všeobecného optimismu a prodávat v době vrcholící paniky se pak snaží najít různé způsoby, jak vyzrát na trhy a vědět, kdy investovat. Společně s rostoucí oblibou sdružování se na různých sociálních sítích, kde jsou lidé schopni se svěřit druhým i s tím, co by za jiných okolností zůstalo utajeno, se společnosti v různých oborech snaží využít i tento informační potenciál. Informace dnes doslova hýbou světem a  internet je jejich prakticky nevyčerpatelným zdrojem. Společnosti z  různých oborů využívají data od svých klientů k pochopení jejich chování, které pak využívají při své obchodní strategii, nebo predikování určitých situací (jeden velký provozovatel platebních karet prý dokáže podle historie plateb kreditkou předpovědět rozchod partnerů, což může vést k zhoršení platební morálky) A využívají to také investoři, resp. ti, kteří mají pravděpodobně v úmyslu ulehčit investorům, hledajícím svatý grál, život.

Koncem minulého roku přišli tři vědci z univerzit v Manchesteru a  Indianě se vskutku ohromujícím výsledkem svého průzkumu, v němž pozorovali změny nálad uživatelů sociální sítě Twitter. Autoři průzkumu nejprve shromáždili bezmála desítku milionů zpráv z Twitteru z roku 2008, u nichž bylo možné určit náladu uživatele, které pak zpracovali pomocí matematického modelu a porovnali s chováním na akciových trzích. Nakonec zjistili, že korelace mezi náladou investorů (přesněji klidná nálada) a vývojem indexu DJIA skutečně existuje. A na jejich vlastní překvapení dokáže klidná nálada předpovídat pohyb indexu DJIA s  několikadenním předstihem s 87,6% úspěšností. Skutečně impozantní úspěch, ale přeci jen je zde několik ale. A ta platí i pro další, již zavedenější způsoby věštění vývoje na akciových trzích.

Celý text článku na serveru Investujeme.cz.

Komentářů: 2
  1. TP 10 roky

    Hodně nadsazený článek. Významní investoři – lidé – podle mého názoru nemají čas se rozepisovat na Facebooku nebo Twitteru, kde je nejaktivnější složkou věková skupina vr ozmezí 13 – 25 let.

    Nějakou souvislost to mít bude, protože nemám peníze = mám špatnou náladu, mám peníze = jsem relativně v pohodě, mám hodně peněz = jsem nervózní :) Ale rozhodně bych touto cestou nepředvídal vývoj nějakého indexu.

    0

    0
  2. Jan Maňák 10 roky

    Já naprosto souhlasím s nadpisem článku, ale vysvětení nehledám na FB nebo na Twitteru. V tom s Vámi Tomáši (aspoň v této chvíli) souhlasím, sociální sítě se rychle mění a za 5 let to může být jinak.

    Internet neuvěřitelně zvýšil intenzitu informačního šumu okolo nás. Otevete Patrii nebo Investicniweb a najdete tam tři názory každý den, že akcie půjdou dolů a jiné tři, že půjdou nahoru. Jinde totéž o zlatě, stříbře, deseti měnových párech atd atd ….

    Informace je zboží s nejkratší životností, jakmile jí dostanete, okamžitě jí začnete překrývat další vrstvou balastu. Objem infomrací podle mě znemožňuje dělat si objektivní názor.

    Trhy mají tendenci přeceňovat nové informace a kolísají výrazně víc.

    Mám stále větší rozpaky vzhledem k těmto médiím a myslím, že klasickému dlouhodobému asset managementu spíš ubližují. Není náhoda že průměrná doba držení akcie poklesla od roku 1966 z 8 let na 7 měsíců.

    Internet nedává možnost dát si odstup od informace a pudí člověka dát okamžitě nákupní nebo prodejní pokyn (rovněž prostřednictvím internetu).

    Není náhodu, že on-line obchodní platformy obsahují (a platí si) rozsáhlá zpravodajství, protože jejich model je postavený na obratu.

    1

    0

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account