Když se slavného investora sira Johna Templetona lidé ptali, které odvětví má dobré vyhlídky, aby do něho investovali, dočkali se překvapivé odpovědi, že se ptají špatně. Správná otázka by měla podle Templetona znít: Které odvětví či firma má nejhorší vyhlídky? A tam investujte, odpovídal.

I jeho zkušenost potvrzuje, že úspěšný investor musí být schopný pustit se do investic, o které ostatní nemají zájem. Aktuálně je takovým příkladem společnost Boeing, která se potýká se značnými problémy po dvou haváriích svých strojů.

Pesimismus vytváří zajímavé příležitosti

Investovat do odvětví či firem, které jsou na tom špatně a mají nejvíce pesimistické vyhlídky, se lidem příliš nechce. Tento pesimismus ale vytváří zajímavé příležitosti. Zpravidla totiž způsobí, že hodnota akcií dané firmy je cenově zdecimovaná a investoři takovou společnost považují za téměř prašivou. Jedná-li se o v dlouhodobém horizontu ziskovou společnost, která nečelí vyloženě fatálnímu krachu, je to okamžik, kdy by měl inteligentní investor zvažovat svou investici. Samozřejmě se to jednoduše řekne, ale hůře udělá. Navíc, při pohledu napříč globálními akciovými trhy, které opět zažívají pozitivní časy, je obtížné najít dlouhodobě ziskovou firmu, která by byla alespoň z části zdecimována a zároveň byla v nelibosti investorů. Najdete-li ale takovou firmu, pak hlavním rizikem bývá spíše jen čas, za který se její akcie odlepí od pomyslného dna, než možnost dalšího poklesu jejich hodnoty.

Tuto definici aktuálně jedna společnost splňuje. Jedná se o výrobce letadel Boeing, a to bohužel na základě dvou leteckých neštěstích, po kterých byla letadla typu Boeing 737 MAX zakázána v rámci letového provozu po celém světě. Boeingu tak vzniknou značné ztráty, protože bude muset s nejvyšší pravděpodobností aerolinkám uhradit vzniklé škody spojené se zákazem letů těchto strojů. V současné době nikdo neví, jak dlouho bude zákaz trvat. A čím bude vyšetřování oněch dvou leteckých katastrof delší, tak i škody, které Boeing bude muset hradit, budou vyšší. Některé aerolinky navíc zvažují odřeknutí objednávek tohoto typu boeingu, což se do hospodaření firmy rovněž promítne. V návaznosti na tuto skutečnost jsou akcie Boeingu téměř o 20 procent níže, než byly před dvěma týdny.

Selský rozum a kvalitní fundamentální analýza

Vyhlídky Boeingu nejsou nejrůžovější. A kvůli nejistotě ohledně opětovného povolení typu 737 MAX jsou také akcie firmy v nelibosti investorů. Ovšem právě při těchto negativních zprávách by chytrý investor měl zbystřit a dát spíše na selský rozum a kvalitní fundamentální analýzu. V historii měl Boeing již několik problémů s různými typy letadel, která také musela zůstat po nějakou dobu na zemi. Vždy se ale podařilo objevit řešení problémů a letadla Boeingu opět vzlétla. Odhady škod pro Boeing se nyní vyčíslují v objemu pěti miliard dolarů, což je řádově jeho roční zisk. Navíc v dnešním globálním světě, kdy využívání letecké dopravy neustále roste, zaručuje Boeingu nové a nové zakázky, a tím i vyšší zisky do budoucna. Proto by akcie Boeingu, které jsou nyní v nelibosti, měli investoři naopak vyhledávat. Nabízejí zajímavou příležitost budoucího růstu, otázkou spíše jen je, kdy se tak stane.

Příkladem z minulosti může být těžařská společnost British Petroleum. V roce 2010, kdy došlo k rozsáhlé havárii plošiny Deep Water Horizon v Mexickém zálivu, propadly akcie firmy přibližně o 50 procent. Od této hranice se ale odrazily a do dnešních dnů vzrostla jejich hodnota o 60 procent.

Akcie nebo podílový fond?

Akcie Boeingu i po propadu stojí přibližně 370 dolarů. Vedle přímého nákupu, může být řešením pro českého investora, který nechce podstupovat měnovou konverzi či měnové riziko, korunový podílový fond, který se měnově zajišťuje a je zároveň zaměřený na přední hráče světového průmyslu. Jednak tak nebude sázet pouze na jednu kartu (Boeing), ale na vícero společností, protože v portfoliu podílových fondů jsou desítky až stovky firem. Případný bankrot či problémy jedné firmy nebudou pro investora znamenat téměř žádnou ztrátu, protože váhové zastoupení každé firmy v podílovém fondu je velmi nízké. Na druhou stranu ale i případný růst Boeingu se v podílovém fondu projeví nepatrně. Každá mince má tedy dvě strany a záleží na investorovi, co preferuje. Zda je to stabilní výnos akciového trhu skrze podílový fond s nižší volatilitou, nebo sázení na jednu kartu.

Ať už se rozhodnete jakkoliv, tak minimálně Boeing nám připomíná, že investor by v dobách propadů a negativní nálady na akciových trzích neměl panikařit. Naopak, měl by zbystřit a hledat příležitosti, které odpovídají jeho rizikovému apetitu.

Michal Valentík, člen investičního výboru společnosti Broker Trust

komentáře 4
  1. Jan Maňák 7 měsíci

    No nevím, Michale, akcie pod tlakem prodejů by se asi měla obchodovat levnějim, než 21,5- násobek (P/E) zisku …

    https://finance.yahoo.com/quote/BA?p=BA

    0

    0
    • Michal Valentík 7 měsíci

      Ahoj Honzo, díky moc za komentář. Ukazatel P/E je snad nejvíce kontroverzní veličnou. Například Stanley Druckenmiller, který je jedním z nejúspěšnějších hedge fond správců (průměrné zhodnocení za 30 let 30 % p.a.), ukazatel P/E vůbec nepoužívá. Ukazatel P/E má velmi nízkou vypovídací schopnost. Například akcie společnosti BBBY již několik let mají P/E hluboko pod úrovní 10 a přitom od roku 2015 spadla z 80 dolarů na současných 17 dolarů. NA druhou stranu Amazon má již několik let ukazatel P/E (včetně forward P/E) v rozmezí 50-300 a přesto tato akcie neustále roste. Proto dívat se na ukazatel P/E jakožto indikátor levné či drahé akcie pozbývá dle mého názoru smyslu.

      Boeing jsem se snažil použít jako příklad a poukázat na skutečnost, že v dobách propadů a negativní nálady na akciových trzích by investoři neměli panikařit. Naopak, měli by zbystřit ….

      0

      0
  2. Jan Maňák 7 měsíci

    Ano, na příkladu BBBY popisuješ value trap – past hodnotové investice, která je sice levná, ale časem se ukáže, že pro to byl dobrý důvod.

    Jo, já s Tebou zcela souhlasím v obecné rovině. A vlastně s tebou souhlasím i v tom Boeingu jen s tou výhradou, že bych po tak závažném incidentu očekával větší pokles ceny. Snad to bude tím, že jedno letadlo spadlo v Indonesii a druhé v Etiopii. Kdyby spadlo napůl naložené letadlo v USA, byla by hrozba odškodnění o řád vyšší, než kolik si musí Boeing připravit nyní.

    0

    0

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account