Polovina domácností bedlivě sleduje, za co utrácí a snaží se šetřit. 38 % ale přiznává, že neušetří ani korunu, dalších 16 % nemá o svém hospodaření s penězi přehled. Vyplývá to z telefonického průzkumu, který mezi svými klienty provedla úvěrová společnost Home Credit.

{+}

Průzkum zjišťoval, jak české domácnosti hospodaří s penězi. Výsledky ukázaly na dvě protichůdné tendence: Víc než polovina lidí obrací v ruce každou korunu, snaží se uskromnit a neutrácet za zbytečnosti, téměř dvěma pětinám se ani přesto nedaří nic naspořit. „Lidé nejčastěji uvádějí, že musí své peníze hlídat a dávat si pozor, za co utrácejí. Jsou připraveni šetřit, ale kvůli vysokým cenám, bydlení, energií, potravin a oblečení i přesto vydají veškeré své příjmy,“ komentuje výsledky analytik Home Creditu Michal Kozub.

Šestina oslovených lidí svoje výdaje nesleduje a utrácí bez rozmyslu. „Přitom právě uvážlivý přístup k penězům a jasný přehled o tom, kolik má člověk měsíčně k dispozici, je předpokladem zdárného hospodaření s rodinným rozpočtem, doplňuje Kozub s tím, že na Slovensku je tento podíl ještě o pět procent vyšší.

V případě že české domácnosti ušetří, nebývá to žádná závratná suma. Téměř 14 % zvládne dát na stranu měsíčně do 2 500 Kč. Naopak nad 7 500 korun uspoří pouze něco málo přes 7 % lidí. V průměru odloží česká domácnost 2600 korun měsíčně, což je přibližně stejná částka jako na Slovensku, kde uspoří zhruba 100 eur.

Osm procent respondentů prohlašuje, že své výdaje hlídat nemusí, protože nepřesahují výšku příjmu. U našich východních sousedů je podíl „finančně bezstarostných“ o něco nižší – pět procent.

Kolik peněz ušetří české domácnosti?

Měsíční úsporaPodíl
Nic38%
Nevím16%
do 2 500 Kč14%
2 500 – 5 000 Kč9%
5 000 – 7 500 Kč12%
7 500 Kč a víc7%
Odmítlo odpovědět4%

Telefonický průzkum realizovaný v únoru 2011 na vzorku 304 klientů Home Credit a.s. 316 klientů Home Credit Slovakia a.s.

Jaké zkušenosti máte Vy se svými klienty – patří spíše mezi ty, kdo své výdaje detailně sledují, nebo většina z nich naopak utrácí bez kontroly?

1 komentář
  1. Michal Mička 8 roky

    Práce finančního poradce by v některých případech měla být i o tom, naučit klienta hospodařit s penězi vzhledem k tomu, že mnoho lidí má základní nedostatky ve finanční gramotnosti. S většinou retailových klientů by poradce měl rozebrat jejich příjmy,výdaje, potřeby a stanovit priority, na základě kterých by se popřípadě měl upravit rozpočet domácnosti.
    V dnešní době naštěstí můžu konstatovat, že se potkávám především s lidmi, kteří tyto problémy nemusí tolik řešit.

    3

    0

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account