diamanty
Zdroj: Pixabay.com

Občas se potkáme u klientů s výhodnou nabídkou investic do diamantů. A tak se nám na stůl dostal požadavek na náš názor investic do diamantové komodity. Jak se na diamanty díváme?

Nejdříve si řekněme, co to jsou investiční diamanty. Jde o broušený přírodní diamant, který má (musí) mít určitou charakteristiku. Říká se jí 4C – Charakteristika diamantu: Carat (hmotnost), Color (barva), Clarity (čistota), Cut (brus). Pravost a kvalitu diamantů dokládá certifikát vydávaný gemologickými laboratořemi. Důležitý je obsah certifikátu – nikoliv certifikát samotný. Důležité je tedy to, co je v certifikátu napsáno.

Diamanty mají svá specifika. Hlavním je tím, že se staly symbolem bohatství a prosperity až díky marketingové kampani. O oblíbenost diamantů se postarala společnost De Beers ve spolupráci s největší reklamní agenturou N.W.Ayer na začátku druhé světové války v USA. Cílovou skupinou byly mladé páry z bohatších rodin. Sloganem „diamant je věčný“ (Diamond Is Forever) začala budovat představu, že prsten s diamantem je jediný akceptovatelný zásnubní prsten. Strategie byla velmi úspěšná a trhu s diamanty zajišťovala odbyt. Až časem se tak z diamantu podařilo vytvořit symbol prestiže a romantiky.

Diamanty nejsou tak vzácné, aby poptávka převýšila nabídku. Ročně se na trhu s diamanty prodá cca 1/100 celkových nabízených diamantů koncovým zákazníkům. Tedy 1 ze 100! Pokud by došlo k výraznějším výprodejům držiteli diamantů, patrně by to významně ovlivnilo cenu diamantů. Vzácnost diamantů není dána ani tak jejich omezeným množstvím, ale především jejich omezenou nabídkou. Společnosti obchodující s diamanty pouštěly do oběhu jen omezené množství diamantů tak, aby cena diamantů postupně rostla. Vzácnost nabídky diamantů tedy může být brzy minulostí, což by se následně promítlo i do většího kolísání cen diamantů. Vzácnost diamantů je tedy uměle podporována.

Šperky s diamanty jsou jako investice naprosto nevhodné

Cena šperku s diamantem = práce šperkaře + cena diamantu. Pro prodej šperku s diamantem (jakožto investice do diamantu) se však oceňuje pouze diamant.

Průmysl přírodních šperkařských diamantů v poslední době ohrožuje výroba velkých syntetických diamantů. Jejich výroba je poměrně levná (krystalizací uhlíku z kovových slitin za velmi vysokých tlaků a teplot).

Konečný efekt obecné dostupnosti syntetických diamantů šperkařské kvality na cenu přírodních diamantů lze jen těžko předvídat. Navíc, přírodní a umělé (syntetické) diamanty lze rozlišit většinou spektroskopickými metodami v dobře vybavené laboratoři. I proto je vždy nutné kupovat kámen s certifikátem.

Šperky tedy jako investice jsou zcela nevhodné. Naprosto netransparentní ceny, extrémně vysoké marže diamantových prodejců (v klidu 40 % i více) jsou důvody, proč nekupovat.

Další z komplikací vidíme to, že není problém diamant koupit, ale je problém diamant prodat. Jinými slovy, musíte najít na světě nějakého člověka, který chce právě ten váš diamant a žádný jiný. Jen na serveru pricescope.com je nyní v nabídce více než 450 000 diamantů. A v čem je ten váš tak unikátní, aby si jej ostatní koupili?

Prodejci navíc používají tzv. Rapaport Diamond Report – „ceník“ diamantů.  Jde však o maloobchodní cenu, za kterou nakupuje koncový zákazník. Prodejní cena bývá 60 % až 80 % maloobchodní ceny – výnos lze tedy očekávat až za mnoho, mnoho let. Pokud vůbec. Někdy prodejci říkají, že diamanty odkoupí, a klient se tak nemusí bát likvidity. Ale pozor, co když firma přestane existovat? Kdo převezme její závazek? A také vám asi neřeknou, za jakou cenu jej odkoupí… a za 100 % ceny nebo více to určitě nebude.

Obvykle lze z kupní ceny diamantu jeho prodejem získat max. 80 %. (a to jsme hodně optimističtí). Samotný prodej může trvat několik týdnů. Spíše měsíců. Opět otázka – proč by si někdo měl koupit právě ten váš diamant, když jich prodejce má stovky na skladě?

Také si musíte uvědomit, že držení diamantu nenese žádné průběžné výnosy, jako jsou úroky nebo dividendy. Výnos z investice je dán pouze kapitálovým výnosem dosažitelným jen v případě, že se podaří za nižší cenu nakoupit, prodat za vyšší. Navíc musí ještě překonávat inflaci a měnové riziko (ceny diamantů jsou oceňovány v USD).

Cena diamantů může i klesat…

Pokles ceny diamantů (především větších) je zřetelný na vývoji od roku 2007 do poloviny roku 2009. Ceny diamantů klesaly za posledních 100 let již několikrát. A poslední léta klesají stále dolů a dolů… Od roku 1980 se cena diamantu propadala několik let. Byl to tzv. „Diamond Crash“, který předcházel (po pádu akcií a vysoké inflaci) v USA nárůst jejich ceny vlivem rostoucí poptávky. Banky dokonce na investice do diamantů půjčovaly peníze. Rostoucí inflace ale ovlivnila úrokové sazby na trhu, dlužníci nebyli schopni splácet a ceny diamantů začaly padat.

Investiční diamanty mohou být teoreticky dobrou investicí na velmi, velmi dlouhou dobu pro velmi, velmi bonitní investory. Investor se navíc musí v problematice velmi dobře orientovat, musí mít nadstandardní kontakty s obchodníky s diamanty a nakupovat za přijatelné marže. Stejně tak klient musí mít síť lidí, kterým by případný svůj diamant odprodal (za vyšší cenu než nakoupil…).

Kvůli vysokým rizikům by měla investice krýt jen skutečně enormně malou část portfolia, nebo nejlépe žádnou.

Rozhodně nelze doporučit nákup diamantů přes společnosti či obchodníky, kteří na rizika spojená s diamanty neupozorní nebo slibují vysoké výnosy bez rizik. Investice do diamantů nese rizika. Pojďme si je zrekapitulovat.

  • Minimální doba pro investici – 10 až 20 let.
  • Dostupné informace o cenách diamantů nejsou spolehlivé a transparentní.
  • Rozdíl mezi cenou nabídky a poptávky v řádu 20 % až 40 % je považován za fair. Na trhu jsou i společnosti s daleko vyššími maržemi.
    • To je cca 40% poplatek. Představte si, že si nakoupíte podílový fond za 1 mil. Kč a zainvestuje jen 600 tis. Kč a zbytek je poplatek. Udělali byste to?
  • Vzácnost diamantů je uměle vytvořená a podporovaná.
  • Svět umí vyrobit velmi levně syntetické diamanty.
  • Cena diamantů může i klesat.
  • Není problém nakoupit, ale prodat.

Autor je partner a výkonný ředitel Trusts & Wealth Protection

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account