Drahé kovy byly a budou zajímavou komoditou. Kolem zlata a stříbra dokonce vznikla velice nadšená komunita, jejíž víra v budoucnost blyštivých kovů mně často připomíná leckterou náboženskou sektu. Stoupá-li cena drahých kovů, je to pochopitelné a zákonité. Pokud klesá, je to nepochybně manipulace ze strany mocných. Největším satanem je pak pro ně banka JP Morgan, která dlouhá léta držela na zlatě a stříbře velké množství krátkých pozic (obchody, které dosahují zisku, pokud cena dané komodity klesá). Vysvětlení banky, že se z její strany nejedná o spekulaci na pokles komodity, ale pouze o zajišťovací pozice pro fyzické kovy jejich klientů zlato a „stříbromily“ pochopitelně nepřesvědčila. Manipulace to byla…

Pokud ovšem člověk abstrahuje od těchto emociálních výlevů, pak může vývoj ceny drahých kovů v posledních letech poměrně dobře trefovat. Máme pro vás pět jednoduchých tipů, které z vás udělají experta na investice do zlata.

Základní informace o trendu jsou veřejně dostupné

Na začátku je dobré udělat si představu o dlouhodobějším vývoji ceny zlata. Užitečné grafy najdete například na serveru stockcharts.com.

zlato_obr_1

Obr. 1: Vývoj cen zlata v posledních třech letech (zdroj: stockcharts.com)

Už pouhý pohled na cenový vývoj zlata nám poskytne základní informace. Dlouhý býčí trh na drahých kovech, kterého jsme byli svědky do roku 2011 je pryč. Nyní se nacházíme spíše v trendu klesajícím. Důvody? Inflační očekávání let minulých se jednoduše nenaplnila a neplatné jsou také dřívější katastrofické scénáře ohledně vývoje ekonomik. Současným problémem je deflace. To není pro zlato dobrá zpráva.

anual_inflation_obr2

Obr. 2: Meziroční inflace v září 2014 (zdroj: zerohedge.com)

Kam až může cena spadnout?

V posledním roce se klesající trend ceny zlaty zastavil těsně pod hranicí 1200 USD za unci, odkud se hned třikrát odrazil vzhůru. Budete-li hlouběji uvažovat o důvodech tohoto jevu, pak dojdete k otázce: „Jaké jsou vlastně celkové náklady na vytěžení jedné unce zlata?“ Údaj, který budete těžko hledat. Vodítkem mohou být výroční zprávy velkých těžebních společností. Ale pozor! Jsou to staří lišáci a k této informaci vás jen tak nepustí. Často uvádějí pouze náklady přímo spojené s těžbou a to není údaj, který hledáme. Celkové náklady na těžbu jsou definované jako „all-in cost per ounce of gold“ a teprve ty správně ukazují, jak na tom zlato a zejména firmy zlato těžící skutečně jsou. Aktuální číslo hovoří o celkových nákladech mírně nad hranicí 1100 USD za unci. Tedy úroveň velice blízkou té, kde se cena zlata již třikrát za sebou zastavila.

Pokud se cena zlata dostane pod náklady těžařských firem, pak budou prodělávat a budou nuceny utlumovat těžbu. To bude mít po nějaké době také za následek menší vytěžený objem zlata a při konstantní poptávce, které se žlutý kov těší, to může znamenat jen jediné.

Sledujte chování těžařských firem

A když se podíváme ještě na to, jak se chovají sami těžaři drahých kovů a jejich zpracovatelé, pak bude poměrně jasná i současná situace. Tato skupina hráčů na trhu se zlatem (pochopitelně i stříbrem), má povinnost reportovat velikost svých pozic. Tedy kolik kontraktů zlata mají nakoupeno a kolik prodáno. Česky řečeno jak moc považují aktuální ceny zlata za nízké, aby je pro svůj byznys ve velkém nakupovali, nebo případně na těchto cenách ve velkém prodávali. O tom, že samotní těžaři a zpracovatelé mají o trhu nejlepší informace, není vůbec pochyb. A jak jsou reálně přesní? Dá se na ně spolehnout?

cena_zlata_obr3

Obr. 3: Vývoj ceny zlata a prodejních pozic těžařů a zpracovatelů zlata (zdroj CFTC)

Na grafu je znázorněna cena zlata (horní část) a vývoj prodejních pozic těžařů a zpracovatelů. Je evidentní, že ti chlapci svému byznysu rozumí a lze se na ně do velké míry spolehnout. Je-li cena zlata nízká, je také nízký počet prodejů. Pochopitelně, za ceny blízké nákladům prodají tyto společnosti jen nutný objem komodity. Naopak pokud je cena na trhu vysoká (viz graf) prodávají, co jim síly stačí.

Nejsilnější je konec roku

Posledním údajem, který lze vyčíst třeba i z grafů je tradiční sezónní vývoj. Komodity mají své logické cykly a těm se nevymykají ani drahé kovy. Ty mají tendenci na konci roku posilovat a jejich růst trvá zpravidla až do jarních měsíců. Po zbytek roku již kovy tak úspěšné nejsou.

Deset procent stačí

Sečteno a podtrženo. Současná situace nahrává k nákupům žlutého kovu do investičních portfolií. Ceny jsou blízko výrobním nákladům, insideři (těžaři) to vědí a tak na těchto úrovních příliš neprodávají. Navíc se blíží konec roku a s ním pro kovy také to nejpříznivější období. Takové situace je pochopitelně možné využít. K případným nákupům máme v produktovém portfoliu Zlatý plán, který Broker Trust nabízí společně s firmou Ekka Gold. Není od věci ceny zlata a orientační body zde uvedené samostatně sledovat. Není to opravdu těžké a všechny údaje, které jsem zde použil, jsou k dispozici zcela zdarma. Přesně takových situací se dá následně využít k budování portfolií klientů.

Je dobré přitom nezapomínat na to, že zlato by nemělo tvořit velkou část investičního portfolia. Deset procent jako pojistka zcela postačí.

Autor je investičním analytikem společnosti Broker Trust.

1 komentář
  1. René 5 roky

    Zdravím.
    Nemyslím si, že výše zmíněných 5 bodů ze mě udělá experta, ale určitě je dobré se jim věnovat. Většina lidí investuje do zlata/stříbra z důvodu, aby se díky tomu v hodně daleké budoucnosti měli lépe. Při nákupu drahých kovů je dobré sledovat aktuální trend vývoje ceny, ale drobné výkyvy nehrají žádnou roly, protože za 10,20 nebo 30 let se drobný rozdíl v ceně absolutně ztratí. Já osobně si hlídám, kdy je cena drahého kovu alespoň průměrná a pak dle svých finančních možností kupuji. Projdu si prodejce (teď jsem k tomu našel ideální nástroj na htttp://www.investicnizpravodaj.cz kde je přímo srovnání ceny konkrétního produktu u všech prodejců) vyberu si toho, který má zajímavou cenu a pak nakoupím. A uvidíme, až budu v důchodu, jak jsem na tom (ne)vydělal ;-)

    0

    0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account