dítě
Zdroj: pixabay.com

Rozvíjející se trhy rychle bohatnou a jejich dopad na globální ekonomiku je stále silnější. Zejména nadnárodní společnosti zaměřené na produkci spotřebního zboží se už řadu let snaží proniknout na trh v Číně, Indii, Indonésii či Brazílii. Očekávané zisky jsou tak obrovské, že je nelze ignorovat.

Rozvíjející se trhy: v roce 2050 budou významnější než rozvinuté trhy

Dle odhadu Credit Suisse se do roku 2050 podíl vybraných rozvíjejících se zemí (Brazílie, Čína, Indie, Indonésie, Mexiko, Rusko, Thajsko a Turecko) na celosvětové spotřebě zvedne na 37 %, což by měla být stejná hodnota jako u G6 zemí (Francie Německo, Itálie, Japonsko, Velká Británie, USA). Teď je podíl z pohledu uvedených rozvíjejících se zemí 23 % vs 47 %.

 

Důvodů je několik. Demografický vývoj je u rozvíjejících se zemí příznivější. Vyspělé země budou z hlediska demografie spoléhat jenom na imigraci. Přirozená porodnost je v nich už teď nižší než úmrtnost a zlepšení nelze očekávat.

Dalším faktorem růstu významu rozvíjejících se zemí je jejich rychlé bohatnutí. Následující obrázek ukazuje změnu hrubého příjmu v období 2000 až 2020 a prognózu na roky 2020 až 2040. Je patrné, že nárůst příjmů bude v rozvíjejících se zemích daleko vyšší než v USA či západní Evropě.

Rozvíjející se země: co spotřebitelé chtějí?

Co chtějí kupovat domácnosti v Číně, Indii či Brazílii? Spotřebitelé v rozvíjejících se zemích už dávno nekupují jenom nutné zboží a služby (v grafu: necessities, kupříkladu jídlo a oděv), ale stále více si dopřávají zboží, které nutně nepotřebují (discretionary, kupříkladu rekreace, prémiové produkty). V roce 2040 by už měli za diskreční položky utrácet tolik co za nutné položky. To je stav, ve kterém se nacházely současné rozvinuté země v 80. a 90. letech minulého století. Samozřejmě, v G6 zemích podíl útraty za nutné položky stále konstantně klesá.

 

V rozvinutých zemích jde velká část spotřeby na bydlení, transport, zdravotní péči či rekreaci. Globálně nejsou mezi spotřebiteli až takové rozdíly a pokud jsou, tak je nadnárodní společnosti velmi rychle smažou cílenou reklamou. Proto lze očekávat, že spotřeba v těchto položkách bude nadprůměrně růst i v rozvíjejících se státech.

 

Uvedené trendy analyzují všechny nadnárodní firmy, jako jsou třeba Nike, Starbucks, LVMH, Volkswagen a řada dalších. Všechny se velmi snaží, aby si “ukously” co největší kus ze spotřebního trhu v Číně, Indii, Brazílii, či Turecku. I když mají s touto expanzí vysoké náklady (a ziskovější jsou pro ně domácí trhy v Severní Americe či západní Evropě), velmi dobře ví, že po etablování na trhu začnou generovat vysoké zisky.

Z hlediska oslovení zákazníků si musí společnosti pohlídat, aby byly silné v online prostoru. Zákazníci na rozvíjejících se trzích jsou mladší a více využívají online služby než lidé v rozvinutých státech. S tímto bude souviset i další obrovský rozmach e-commerce, logistických služeb nebo online finančních služeb.

 

Autor je analytik společnosti Finlord.

 

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account