Společnost Stone a Belter vyvinula vlastní koncept placeného poradenství: Analyzuje klientům nastavení jejich smluv. O službu projevilo zájem 30 % klientů . V čem se liší od klasického finančního poradenství? „Klient platí za něco, co s produktem nesouvisí,“ říká Mojmír Urbánek, zakladatel a ředitel společnosti.
{+}
Čím se odlišuje vaše společnost od ostatních finančně poradenských společností?
Od počátku budujeme nový formát poradenství. Ten má svůj základ především v propojení oblastí realit, financí, daní a investic, hlavně z toho důvodu, že pouze takový koncept může mít dlouhodobý efekt na klientovo portfolio. A samozřejmě jednou z těchto služeb je i placené finanční poradenství, jakožto vyšší úroveň finančního poradenství.
Placené poradenství je v České republice spíše na okraji zájmu klientů.
Bohužel nejenom v České republice.
Jaký podíl tvoří v rámci vaší společnosti?
Placené služby vznikají na jakémsi nadstandardu, na nějaké přidané hodnotě. Právě proto, že je většina klientů stále považuje za nadstandardní, nemohou prozatím zaujímat výrazný podíl naší práce. Jejich podíl však není zanedbatelný.
Současnou formu placeného poradenství jsme ucelili přibližně před rokem a od té doby se stále vyvíjí. Od té doby také na tuto formu přivykáme i naše klienty.
V čem je ta forma významná? Zdůrazňujete ji poměrně dost. Dokáži si představit, že když poradce přijde za klientem a nabídne mu službu, za kterou klient bude muset zaplatit, tak na to klienti nereagují příliš vstřícně.
Není to plošná nabídka. Spíš je to o tom, že máme přesně dáno, které služby jsou již hrazené klientem a které nikoli. Jedná se o určitý typ nestandardních služeb, využívajících zkušenosti poradce přímo.
Např. když analyzujeme celkové portfolio klienta vč. majetku a hodnotíme celý jeho koncept, jak do sebe jednotlivé součásti portfolia zapadají, tak v tomto případě dopředu říkáme, jakou částku budeme za analýzu účtovat. Právě z toho důvodu, abychom nebyli nuceni zprostředkovat produkt a z něj si naše služby zaplatit.
Jak jde dohromady klientem placené poradenství s provizním poradenstvím?
Věřte, že to dohromady jde. A to především proto, že na českém trhu v podstatě neexistují nenákladové produkty, které by se přenesly na poplatek za poradenství, a klient by tedy zaplatil pouze za službu, kterou od poradce vyžaduje, nikoliv za zprostředkování daného produktu. Je tedy nemyslitelné, aby klient zaplatil jednou náklad na provizi a podruhé za poradenství. Toto je třeba odlišovat.
Když to jde dohromady, zpravidla z toho vychází modely, kdy klient zaplatí dvakrát: Jednou v rámci produktů a provizí vyplácených finanční institucí a jednou přímo finančně poradenské společnosti.
Souhlasím. Náš model je však odlišný. Klient platí za něco, co s produktem nesouvisí. Platí za přidanou hodnotu, za čas a práci poradce, kterou musí poskytnout k tomu, aby vytvořil optimální řešení pro klienta.
Analýza situace klienta, vyhodnocení jeho potřeb a hledání optimálního řešení je služba, kterou v rámci zprostředkování zpravidla finančně poradenské společnosti nabízejí zdarma.
Určitě se shodneme na to, že kvalita výstupů je velmi „různorodá“.
Kvalitativně velmi odlišná poradce od poradce.
Přesně tak. Je také velmi podstatné, jakým způsobem je poradce proškolen a jak svou činnost provádí. Náš poradce je placen za poradenskou činnost z nadhledu, řeší portfolio v nestandardních případech, „nekouká na smlouvy“, ale řeší spíše portfolio jako celek. Dílčí práce jako např. zprostředkovat nebo zajistit hypotéku apod.
Uvedu to na konkrétním příkladu: Klient přijde s požadavkem, že chce zajistit hypotéku, přitom si však vzpomene, zda bychom se mu mohli podívat na ty a ty smlouvy, „jen jestli je vše správně nastavené“. Vzápětí se zeptá, kolik ho to bude stát. Tedy: v první části se jedná o standardní platbu z provizního systému společnosti, které hypotéku zprostředkujeme. Ale v druhé části, kde jde vyloženě o práci poradce, klient zaplatí přímo za analýzu. Pokud dojde k tomu, že bude třeba změnit nějakou smlouvu, tak se cena ještě může upravit, aby to klienta nestálo více, než musí.
Celý text článku si můžete přečíst na serveru Investujeme.cz.
V tuto chvíli je dle mého placené poradenství nemožné plošně zavést právě proto, že je veškeré zprostředkování smluv odměňováno provizně.
Jestliže mi bude platit klient za poradenství, tak očekávám, že bude mít v těch produktech výraznou výhodu oproti ostatním, tedy že nebude obsahovat poplatky za zprostředkování té smlouvy, což u nás ale prakticky neexistuje.
S placenym poradenstvim mam dobre zkusenosti. Je ale nutne mit pro klienty sluzbu, za kterou budou ochotni zaplatit. Zbytek uz jsou jenom trzni principy o poptavce a nabidce.
Pavle nepředpokládám, že se tu budete rozepisovat jaké služby máte teď momentálně na mysli.
Půjdeme v blízké budoucnosti někdy na kafe i s mojí skvělou kolegyní Andrejkou:-)
Stejně mám na Vás pár věcí, které s Vámi chci probrat.
Prima napad, na to se tesim. Placene poradenstvi je snadnejsi nez se muze zdat, ale moje zkusenosti rikaji, ze neni nutne se verejne delit o know how, ktere prinasi penize. O nasi platformu placeneho poradenstvi se umime podelit, tak vice o tom si povime u toho kafe.
Placené poradenství přímo od klienta má svůj význam především kvůli nezávislosti. Jakým jednodušším způsobem předejdeme uzavírání smluv, kde je vyšší provize? Co nám zaplatí čas, který věnujeme klientovi na servisech bez toho, aniž bychom změnili parametry produktů?