Web Poradci-sobě.cz ještě ani pořádně neodstartoval a už si nás všímají přední média. Výborně! Tentokrát se nám ve svém úvodníku alespoň zmíňkou věnoval časopis Finanční poradce…

Editorial šéfredaktora Petra Fejtka

Vážení a milí čtenáři,

doufám, že konflikt kolem provizí se chýlí ke konci. Tedy alespoň ten v našem časopisu, jinde bude nepochybně dále doutnat, tu tam i bouchne. Poučení si odnáším nejen sám, ale platné může být pro všechny: ověřujte, prověřujte, nenechte se utáhnout na vařené nudli, i když pochází z celkem důvěryhodných zdrojů. Potvrzuje se, že většinou jde o “čísla nečistá”. A přání plodící myšlenku není tím správným průvodcem na klikatých cestách ani reality, ani rozhodování.

Zřejmě by všichni v této branži měli věnovat i víc sil něčemu, co se často označuje jako “průzkum bojem”. Zejména v časech větší turbulence lidí na trhu a v očekávání přechodů celých skupin se to jistě vyplatí.

Mnohem méně, leč přesto také tajuplné informace vlají i kolem vývoje obchodu jednotlivých poradenských firem na trhu – že je dynamika vzhůru i dolů extrémní a nebývalá, jistě o mnohém svědčí. Ale i tady se musíme spokojit s nekomplexními signály, protože některé firmy nechtějí ani naznačovat. Základní trendy jsou však všeobecně známé, tak počkáme, jak dopadne celý rok. To jen jako preventivní upozornění, až zase zveřejníme nějaké inside informations.

Kdo nechce být otevřený, nemusí – ostatně polovina společností u nás nedodržuje ani zákon a nepublikuje své hospodářské výsledky ve sbírce listin. Kde ale jinde, než v odborném periodiku, které prakticky nečtou spotřebitelé (klienti), bychom se neměli pouštět i na tenký led?

Tím reaguji i na časté námitky ve webové diskuse, kde mnozí prý cíleně “házejí špínu”, ale tím poškozují celou poradenskou branži. Kus pravdy, jistě, obrana nelehká, proti anonymům zejména. Nakolik je guerilla marketing efektivní, lze pochybovat, na druhou stranu ale kouře bez ohně zkrátka není. A souboje právníků na tom nic nezmění.

Když jsme u odborných luhů a hájů, asi vzniká nový server s lákavým názvem “poradci-sobě”. Uvidíme, jak se mu podaří tuhle těžko polapitelnou komunitu přitáhnout. Zejména se nechme překvapit, co provede s moderováním diskuse. Všechny varianty mají svůj výrazný líc a ještě významnější rub.

Rébus úspor našich domácností pokračuje. Skromným odhadem 5 až 6, ale spíše až 10 miliard korun měsíčně se “někam schovává”. Vždyť za posledních pět měsíců jsme před rokem jen do bank uložili o 40 miliard korun více. A to netekla ještě v médiích finanční krev a nehauzírovalo se s “neomezeným” pojištěním vkladů.

Jistě, příjmy lidem příliš nerostou – spíše naopak, ale také méně neutrácejí – připravují se celkem rozumně na horší časy. Žádný z produktových trhů také nijak abnormálně neroste, kam se tedy ty úspory schovávají?

Příležitost jako dělaná pro finanční poradce a někteří ji zřejmě umějí “čapnout za pačesy” lépe než jiní. Jde skutečně o šanci, která je podmíněna kvalitou? Anebo kumštem, jak získat důvěru? Když jde obchod vzhůru ve dvouciferných číslech, je hej. Ale když růst visí na vlásku, ukazuje se asi charakter nejen “pěšáků”, ale zejména manažerů mnohem zřetelněji.

Motivace je tajuplný komplex mnoha proměnných, často nejsou dokonce peníze tím nejdůležitějším motivátorem. A je opět slyšet šepot o rybách smrdících od hlavy. Na druhou stranu bych rád zacitoval guvernéra Bank of England Mervyna Kinga: “Jde o úroveň, hlupáci – nejde o růst, ale o úroveň”. Měl na mysli sice makrodata, ale neplatí to do značné míry i o datech nižších pater?

Tím nechci říci, abyste usnuli na současné úrovni – “volných” peněz u lidí je zřejmě víc než dost.

Petr Fejtek
šéfredaktor

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account