Podle údajů České asociace pojišťoven (ČAP) došlo v 1. čtvrtletí letošního roku, a to poprvé po osmi letech, k poklesu předepsaného pojistného v oblasti pojištění motorových vozidel. Celkové předepsané pojistné se však udrželo v černých číslech, především díky jednorázově placenému životnímu pojištění, které rekordně vyskočilo o 58 %.

Auta: udeřila krize?

Největší pokles předepsaného pojistného (-9 %) se projevil u pojištění motorových vozidel. Ovšem počet smluv naopak mírně rostl, a to o 1 %. „Na jedné straně se ukazuje, že lehce přibývá nově pojištěných vozů, ovšem výrazně klesá cena pojistného,“ komentuje vývoj v daném segmentu Tomáš Síkora, výkonný ředitel ČAP. „Na trhu se již delší dobu projevuje silný cenový boj pojišťoven o zákazníka formou cenových zvýhodnění, bonusů a různých slevových balíčků. Propad předepsaného pojistného zároveň ovlivnila stagnace prodeje vozidel, zejména pak dražších typů.“

“Životko” zachraňuje pojistný trh

Opačný trend lze pozorovat u životního pojištění, které svou dynamikou zachraňuje tempo celkového růstu pojistného trhu i v letošním roce. Enormní nárůst obchodní produkce je evidentní zejména v oblasti jednorázově placeného pojistného, kde počet nově uzavřených smluv stoupl meziročně o 33 %, což obnáší nárůst o 21 tisíc kusů.

“Takové lepší spoření…”

Jednorázové vklady do pojištění jsou nyní mezi pojistnými produkty opravdu populární,“ komentuje tento fenomén Tomáš Síkora a dodává: „Významnou měrou se na jejich prodeji podílejí ty pojišťovny, které disponují bankovními distribučními kanály. Bohužel se nejedná o přirozený růst pojistného trhu v oblasti pojistné ochrany rizik, ale spíše o zhodnocování finančních prostředků. Pevně doufám, že si však spotřebitelé uvědomují dlouhodobost takovéhoto rozhodnutí.

Faktem totiž zůstává, že i při takovémto boomu životního pojištění došlo ke snížení počtu smluv o více než 31 tisíc kusů, což znamená, že klientů, kteří mají sjednanou pojistnou ochranu, ubývá.

Trend bude nejspíš pokračovat…

Na trhu není jednoduché najít rizikové životní pojištění bez investiční nebo spořicí složky. I kdyby tyto produkty získaly (zejména u poradců!) vyšší popularitu, předepsané pojistné bude stále relativně nízké. Na trhu se naopak objevují produktové inovace, které budou předepsané pojistné zvyšovat, avšak nebudou mít dopad na zvýšení pojistné ochrany klientů.

Například AXA nedávno spustila novinku, která umožní lépe řídit investiční riziko u investiční složky životních pojistek, a to formou realokace, zamykání výnosů a dokonce stop-lossů.

Jak hodnotíte vývoj trhu životního pojištění vy? Dočkáme se skutečného růstu pojistné ochrany klientů?

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account