Česká asociace pojišťoven zveřejnila výsledky pojistného trhu a výši předepsaného pojistného za 3. čtvrtletí 2010. Zejména při pohledu na výsledky v oblasti povinného ručení a zřejmě také životního pojištění vznikají zajímavé konsenvence.

{+}

Povinné ručení

Podle statistik asociace poklesl k 3. čtvrtletí 2010 objem předepsaného pojistného za povinné ručení o více jak 6 %. A to při nárůstu smluv o 2 %. Je to nepochybně způsobeno výraznou nabídkou slev a různých dodatkových služeb, zejména v oblasti asistencí, ve snaze přilákat co nejvíce klientů.

Problém je v tom, že se ti klienti naučili nabízené výhody konzumovat, lépe se vyznají v nabídce služeb a ve svých nárocích na náhradu škody. Týká se prý hlavně náhrad za škody na zdraví a ušlé mzdě.

Ve výsledku pak bude pravděpodobně následovat zvýšení pojistného.

Na webu asociace lze snadno nalézt informace o vývoji pojistného (odkazy viz závěr článku). Bohužel tam však není zmíněn vývoj pojistného plnění. Pokud si vzpomínáte na nedávnou aféru s obviněním pojišťoven z vytváření vysokých přebytků, je to opomenutí dost významné.

Životní pojištění

Z výrazného nárůstu nových smluv při současné stagnaci „propojištěnosti“ občanů může vyplývat jeden trochu nebezpečný trend. Totiž snaha zprostředkovatelů o uzavírání nových smluv za cenu rušení staré smlouvy.

Investiční nebo kapitálové životní pojištění má dva aspekty. Jednoznačně platí, že to není vhodný nástroj pro spoření. Ale to nemusí v opačném gardu znamenat, že je nutné starou a platnou pojistku okamžitě rušit. A paradoxně hned uzavřít novou, „výhodnější“. Žádná taková není. Je to jen možnost, kterou nelze ovlivnit.

„Pokud vám toto nějaký zprostředkovatel navrhne, žádejte po něm písemný přehled o tom, kolik jste jako klient dosud zaplatil. Zvlášť na riziku a zvlášť za spoření. A na jaký odkup máte nárok,“ doporučuje server POJISTENEC.CZ. Porovnat konkrétní čísla je pak jednoduché. A také najít zdůvodnění v čem je nová smlouva výhodnější a jaká nese tato transakce rizika.

A také je pěkné porovnat si, kolik za ta léta spoření zaplatíme a co za to dostaneme. Někdy je to i méně, než jsme odevzdali. Ptejte se na to! Reálná čísla jsou výmluvnější, než seberůžovější sliby.

Zdroj: POJISTENEC.CZ

Statistiky pojistného trhu (3Q 2010): čísla / grafy



Komentářů: 2
  1. Aleš Brabenec 14 roky

    Neznám moc poradců, kteří by u klienta za vidinou provize nedoporučili jiný produkt životního pojištění, i kdyby stávající vyhovoval potřebám klienta.
    „Výhodnost“ nově doporučovaného produktu si u klienta, který se ve financích nepohybuje, není problém obhájit.

  2. Michal Mička 14 roky

    Problém je také v tom, že pojistný trh se rychle vyvíjí, což má za následek vznik flexibilnějších a lépe nastavitelných produktů. Kdyby bylo možné provést u starších pojistných smluv konverze bez nutnosti rušení smlouvy, nemuselo by to být tak, jak to je. Jde o to, že lidé rušením smluv a zakládáním nových přichází o peníze, které jdou do kapes „finančním poradcům“.

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account