Blíží se léto a na českých silnicích přibývá cyklistů. Právě ti jsou jednou z nejohroženějších skupin účastníků silničního provozu a sami také řadu nehod zaviní. Jen loni policie vyšetřovala 2625 nehod zaviněných řidičem nemotorového vozidla, tedy nejčastěji cyklistou, při kterých zahynulo 24 lidí. V případě způsobení nehody řidičem se škody hradí z povinného ručení, na cyklisty se ale nic takového nevztahuje. Jak se v těchto případech mohou chránit?

„Když cyklista způsobí dopravní nehodu, musí vedle pokuty platit i všechny vzniklé škody. Kvůli novému občanskému zákoníku navíc může být odškodnění několikanásobně vyšší, než jaké bývalo v předchozích letech. Viníci platí nejen za hmotné škody a léčbu poškozených, ale často také hradí ušlý zisk za období pracovní neschopnosti. Řešením je pojištění odpovědnosti z občanského života. To se vztahuje také na rekreační sporty, a zahrnuje tak i cyklistiku,“ říká Marek Seidl, pojistný analytik společnosti Broker Trust.

Údaje českých pojišťoven uvádějí, že průměrná výše škody nahlášených nehod, které se řeší z povinného ručení, se pohybuje v rozmezí 40 až 50 tisíc korun. Částku podstatným způsobem snižují nejčastější havárky, při kterých auta utrpí jen menší škody jako škrábance nebo promáčknutí. Výjimkou ale nejsou ani události, kdy jdou škody do milionů korun. Události, při kterých figuruje jízdní kolo, se nemusí výší škody příliš odlišovat. Stačí, aby například cyklista udělal na silnici nečekaný manévr a srazila se kvůli němu dvě auta plná lidí. Zranění a škody na autech pak částku vyženou raketově vzhůru.

Jak ukazuje tabulka, při porovnání maximálních limitů u pojištění odpovědnosti v nabídce českých pojišťoven (pro škody na zdraví) najdeme podstatné rozdíly. Některé by kryly škody maximálně do výše šesti milionů, jiné mají limity nastavené na desítky milionů korun. Nejštědřejší jsou v tomto ohledu pojišťovny Uniqa, Česká pojišťovna a Allianz.

PojišťovnaMaximální limit pro škody na zdraví (v mil. Kč)
Maxima  6
Axa 10
ČSOB  25
Ergo  10
Generali 10
Uniqa50
Allianz 30
ČPP     6
Direct  25
Slavia6
Kooperativa20
Česká pojišťovna30
Zdroj: Broker Trust

„Cyklisté musejí také myslet na to, že pojišťovny mohou uplatňovat výluky, kdy pojistné plnění krátí, nebo vůbec nevyplatí. Typickým případem je situace, kdy jede cyklista na kole pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek. Pojišťovny by krátily plnění i v případě, kdy by cyklista způsobil nehodu hrubou nedbalostí, nebo dokonce úmyslně,“ dodává Marek Seidl. Podobné výluky se pak vztahují i na případy, kdy by cyklista zranil sám sebe a uplatňoval nárok na vyplacení částky ze svého úrazového pojištění. Částka může být snížena i v případě, že by se cyklista zranil, neměl nasazenou přilbu a při šetření nehody by se prokázalo, že by přilba mohla rozsah zranění zmírnit. Nezapomínejme, že helmu je povinen nosit cyklista mladší 18 let a že za děti nesou odpovědnost rodiče.

Při dovolené v zahraničí si cyklisté zpravidla vystačí s běžným cestovním pojištěním, které řeší jejich úrazy. Pro případné škody třetím osobám musí mít buď sjednané připojištění odpovědnosti, nebo se ujistit, že pojištění občanské odpovědnosti se vztahuje i na jiná území než ČR. Je také dobré vědět, na jaký druh cyklistiky se pojištění vztahuje, některé rizikovější aktivity bývá potřeba připojistit a některé, typicky jízda horských terénem mimo vyznačené trasy, bývají nepojistitelné.

České pojišťovny v posledních letech nabídku pro cyklisty rozšiřují, vedle pojištění krádeže se nedávno na trhu objevily také různé druhy pojištění cyklo asistence, kterou mají v nabídce například Allianz, Generali či Česká pojišťovna.  Pojištění (či připojištění) se vztahuje na časté případy, kdy potřebuje cyklista pomoc, typicky při dopravní nehodě či jiném karambolu. Pojistit lze i více kol v rámci jedné smlouvy.

„V nabídkách najdeme možnosti, že pojišťovna zajistí odvoz rozbitého kola do servisu a zaplatí jeho opravu, případně zařídí převoz cyklisty do a ze zdravotnického zařízení. Pojišťovny se vedle ceny pojištění nebo vyplácených částek, které jsou ochotné za opravu kola zaplatit, liší také v počtu kol, která lze pod pojistku zahrnout,“ říká Marek Seidl z Broker Trustu.

1 komentář
  1. Ještě si dovolím doplnit toto o koloběžky.
    Tento, dnes znovu objevený dopravní prostředek je z pohledu zákona to samé jako kolo.
    Dále téma musíme ještě doplnit o elektrokola a i elektrokoloběžky, zde jsou rozdíly ohledně povolené homologace, ale to jsme zde na Poradcích, ve vnitřní diskuzi, již několikráte probírali.
    Pojištění odpovědnosti je důležité vždy, nejen s ohledem na jízdu na kole, ale i při pouhém zapůjčení sportovního nářadí, náčiní, či prostředku. Tedy nejen sportovního.
    Když použiji protikuřácký slogan, zní to takto:
    “Kdo nemá pojištění odpovědnosti,
    ten ohrožuje sebe a i lidi ve svém okolí.”
    —–
    Pojištění odpovědnosti je jednoznačně nedoceněné pojištění.
    Proto speciálně zde nedoporučuji klientům chodit na přepážku jednobarevné pojišťovny, ale k makléři, který detailně zjistí potřeby, navrhne ústav a limit pojištění.

    4

    3

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account