Povinné ručení je zákonem zajištěný obchod. A jako takový má ten nejdůležitější atribut – zisk. V rámci České komory pojistitelů se na tomto obchodě podílí 14 pojišťoven, které k 31. 12. 2010 pojistili celkem 6.633.079 vozidel. Řebříček úspěšnosti vede Česká pojišťovna. Druhá skončila Kooperativa.

{+}

Že nejsou slova v úvodu nikterak přehnaná a že jde opravdu o dobrý obchod, ukazuje názorně tabulka porovnávající předepsané pojistné a skutečně vyplacené pojistné plnění.

rokpředepsané pojistnévyplacené pojistné plněnírozdíl, zisk
200823 656 53710 252 28813 404 249
200722 782 3989 883 96212 898 436
200622 125 56110 284 64111 840 920
200521 612 0829 702 48911 909 593
200420 946 1099 003 26911 942 840

Zdroj: ČKP

Ostatně tento nepoměr je předmětem stížnosti Nehodové služby, o niž jsem zde informoval zhruba před rokem. Je to samozřejmě složitější problém, protože Nehodová služba není, na rozdíl od koordinátora jako je Nehodové centrum, smluvní partner pojišťoven. Je to soukromá osoba.

Vývoj pojistného

Permanentní přebytek pojistného a silný konkurenční boj stlačuje ceny pojistného dolů. Každý nový klient znamená nový zisk.

Ona by se výše pojistného u nás dala úspěšně srovnat s cenami oblečení, spotřebního zboží atp. Mimo ČR jsou všechny tyto ceny výrazně nižší. Naši obchodníci nás stanovením nepřiměřeně vysokých cen okrádají. A my mlčíme.

U pojistného je to názorně vidět srovnáním pojistného u nás a v Německu. Pro srovnání zvolme vůz značky VW Passat, rok výroby 2009, objem motoru 1,6 FSI a výkon 85 kW. Majitelem vozu je 46letý muž. V ČR je cena povinného ručení u tohoto modelu vozu až dvojnásobně vyšší než v Německu. Zatímco u nás se pohybuje od 5 200 do 11 200 korunám, v  Německu je to (v přepočtu) od 4 000 do 5 400 korun.

Současný stav je takový, že pojistné je předražené, zisky jsou vysoké a konkurence je velmi silná.

V rámci tohoto konkurenčního boje se zvyšují bonusy z před časem maximálních 50 % na 60 %.

Objevují se nové formy připojištění, např. úrazové připojištění. Pro řidiče bývá zdarma. Dále připojištění skel, zavazadel a hlavně asistenční služby.

Asistenční služba není již jen otázka havárie, ale i poruchy, defektu pneumatiky, nedostatku pohonných hmot, vybití autobaterie a nebo poškození nebo ztrátu klíče.

Povinné ručení získává některé základní charakteristiky havarijního pojištění. Neslouží již jen pro náhradu škody způsobené jiným, ale začíná poskytovat i ochranu pro klienta pojišťovny. Typicky jde zatím o střety se zvěří, poškození zvířetem, živelní pohromy atp.

Ve výsledku je rozptyl výše pojistného u jednotlivých pojišťoven ohromný, a navíc pojišťovny neustále nabízejí nějaké akční slevy. Nalézt nejvhodnější (či nejlevnější) pojišťovnu je velmi obtížné.

Ale podstatné je, že pojistné v globálu neustále klesá. Pro rok 2011 se sníží až o 43 %. To je samozřejmě maximum, ale 20 % slevy jsou dost běžné.

Není to však automatické. Jsou pojišťovny, které v konkrétním případě mohou i zdražit. Půjde však o koruny.

Konkrétnější hodnoty jsou uvedeny např. na webu top-pojisteni.cz, od kterého jsem také čerpal konkrétní údaje pro druhou část textu.

Pokud někdo má pojištění bez výrazných změn již několik let, je velice pravděpodobné, že platí zbytečně mnoho. Je dobré si zjistit podmínky u konkurence a pokusit se změnit pojišťovnu nebo si u té stávající vyjednat lepší podmínky.

Zdroj: POJISTENEC.CZ

A co Vy, souhlasíte s názory autora a nebo spíše zastáváte postoj, že je vhodnější zůstat u jednoho pojistitele?

komentářů 7
  1. TP 9 roky

    Když chce vlastník vozidla ušetřit, určitě se zajímá a je ze všech stran bombardován nabídkami. Podíváme-li se na trh tak mezi nejlevnější patří bezesporu Slavia, Triglav (nyní až 60%), Generali (až 55%). Zpravidla platí jedno: Příjde-li klient na přepážku a zmíní se, že u té poj.dostal lepší nabídku nebo dálniční známku, nebo pojištění sklo nebo úrazovku, ale nechce přecházet. Tak mu udělají nabídku výhodnější… A Ti co POV nesledují bohužel neví, že mohou ročně ušetřit klidně tisíce.

    3

    2
  2. uspořit na PR je věc pěkná, a neříkám že to není možné. Ale co kvalita pojištění a pojišťovny samotné, na tom už nezáleží? Nikdy bych se nepojistila u těchto malých ,,rádoby” pojišťoven, protože není v jejich silách uhradit případné škody (především většího rozsahu). Takže cena a možné připojištění navíc ano, ale pouze u velkých pojišťoven, které škody zaplatí.

    2

    1
  3. TP 9 roky

    S tím souhlasím, záleží kdo a co pojišťuje, ale kdybychom se zeptali všech lidí co pojistili 6.633.079 vozidel co je pro ně rozhodující faktor jestli cena/kvalita … vsadím se, že vyhraje cena. Teda alespoň kolem mě je tento poměr asi 80% cena / 20% kvalita …. kdybychom do rozhodnutí zahrnuli kompromis, už bych se nevsázel.

    3

    0
  4. Ano to je pravda, ale od toho jsme poradci, aby jsme lidem radili onen kompromis :)

    2

    0
  5. Nad Slavií a Triglavem začnu přemýšlet, až mi konečně nějaký automechanik řekne, že plní bez problémů:) Jinak u každé pojišťovy se dá na něco udělat pěkná nabídka. Kooperativa vychází moc hezky, Allianz autopojištění 06, vycházelo také velmi pěkně, pokud měl klient penzijko od nich, AXA je super pro málo výkonné diesely atd…

    2

    0
  6. Nevím, nějak mi ten přehled nesedí, přeci nemůžu považovat rozdíl mezi vyplaceným plněním a předepsaným pojistným za zisk? Kde je provize obchodníků, mzdy zaměstnanců, celý ta režie pojišťovny?

    3

    0
  7. Jsem “poradkyně v plenkách”. Do té doby jsem jako obyčejný člověk byla konzervativní, platila, platila, platila – u jedné pojišťovny. Nyní zastávám názor, vybírat, měnit pojišťovny a jiné finanční instituce. Dokud nebudou vysoce oceňovat VĚRNOST, tak jít za lepší nabídkou. Ale – pro běžné spotřebitele platí, že by měl mít “svého finančního poradce/pojišťovatele (asi tak, jak v Americe má každý svého psychologa :) ).

    4

    0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account