Pojišťovny i letos zdražily povinné ručení. Důvodem jsou rostoucí náklady na odškodnění. Nejvyšší růst cen pojistek postihl opět rizikové klienty, kteří v minulosti dělali opakovaně škody. Loni průměrná cena pojištění odpovědnosti za provoz vozidla vzrostla o 3,4 procenta na 2869 Kč. Tempo růstu pojistného loni již převýšilo růst počtu pojištěných vozidel.

Růst mezd v ekonomice

“Pohyb ceny povinného ručení směrem vzhůru se pohybuje v průměru okolo deseti procent,” konstatovala mluvčí UNIQA Eva Svobodová. Klienti beze škod budou mít podle ní cenu spíše s menším navýšením, ovšem zákazníci s jejich vyšší frekvencí v posledních letech naopak spíše v řádu desítek procent.

Allianz sazby upravovala zhruba o tři až šest procent. Hlavním důvodem bylo podle mluvčího Václava Bálka to, že přibližně o desetinu rostly mzdy v ekonomice, což se plně odráželo i do opravárenství, na kterém je pojišťovnictví do velké míry závislé. Ti, kteří často bourají, zdražení pocítí více a zkušení řidiči s velkým bonusem a malým nájezdem jej zase zřejmě ani nezaznamenají, podotkl.

“Navýšení cen povinného ručení plánujeme i průběžně v tomto roce,” uvedl mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata. Růst se bude týkat především klientů, kteří v minulosti již způsobili nějakou škodu. “Určitě nepůjde o plošné navýšení, vše je pečlivě segmentováno podle mnoha parametrů řidiče a vozidla,” dodal.

Moderní technologie aut = vyšší náklady

I letos podle mluvčí České pojišťovny Ivany Buriánkové platí, že změna cen povinného ručení je reakcí na současný stav, kdy je segment ve ztrátě a vše hovoří pro to, že tomu tak bude i nadále. Roste odškodnění za škody na zdraví, rostou ceny práce v servisech a ceny náhradních dílů. Stále dostupnější moderní technologie, jimiž jsou dnes už vybavena i nejlevnější auta, znamenají významně vyšší náklady i na ty základní opravy. Stagnující či dokonce klesající cena povinného je tak možná pouze za předpokladu dalšího prohlubování ztrát v tomto pojištění, poznamenala.

Povinné ručení poskytuje 13 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru, počtu ujetých kilometrů a dalších kritérií. V budoucnu půjde i o frekvenci a rozsah přestupků či vybavenost asistenčními systémy.

Zdroj: ČTK

1 komentář
  1. Jan Skrbek 5 měsíci

    Ano, rostou mzdy. Podle mě nejvíce způsobuje růst průměrné škody více technologií v autech – čidla, jednotky atd. Při čelní srážce vozu i v malé rychlosti se vyměnil nárazník, blatník, světlomety, chladič, porovnaly výztuhy atd.
    Dnes k tomu přibyly senzory různých asistenčních systémů a další technologie a ty nejsou levné. Asi tak to vidím já.

    0

    0

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account