Pojištění privátního majetku bývá v porovnání s pojištěním aut nebo osob vnímané jako méně atraktivní. Klienti ho často dlouhé roky nemění nebo ani nemají. Změní se situace již letos? Svěží vítr změn dofoukl i do této oblasti. Pojďme se podívat na deset trendů, které nyní hýbou pojistkami domova.

1.      Bez (sub)limitů

Ještě několik let zpátky se tabulka s různými specifickými limity nevešla na jednu stránku. Vzpomínáte třeba na sublimit pro krby, markýzy nebo náhradní díly na auto? Nebo volitelný limit pro lavinu? Ta doba je pryč. Dnes se pojišťovny předhánějí ve vyškrtávání všech limitujících částek, kde to jen rozumně jde (a některé je škrtají i tam, kde to rozumně nejde). Zbývající limity navyšují tak, aby se chránily před podvodníky, ale aby to nijak nezasáhlo poctivé klienty. Rozlišování kvality krytí podle limitů tak zřejmě brzy skončí, neboť dostatečné částky budou nabízet všechny ústavy.

2.      Bez podpojištění

S inflací nad 10 % ročně je podpojištění aktuálnější než kdy jindy. Pojišťovny proti němu stále významněji vystupují, zatím bohužel spíše formou PR článků. Řešení zatím mnoho nepřinášejí, ale změna už je ve vzduchu. Jednou z možností je jistě zrušení pojistné částky, k čemuž se před lety odhodlala jedna z pojišťoven, ale zatím bez následovatele. Jinou cestou je propagace valorizace a pořád častější „našeptávání“, na kolik si má klient majetek pojistit. Je logické, že v podmínkách stále visí obligátní „za stanovení pojistné částky odpovídá pojistník“, neboť domů pojišťovna nikomu nevidí. Na druhou stranu klient není většinou profesionální odhadce. Proto nyní první pojišťovna přišla s novinkou – garantuje, že při pojištění na aspoň jí navrhovanou částku neuplatní podpojištění. Je to vizionářské, je to fér, zda to bude trend, uvidíme za pár let.

3.      Bez pidiškod

Ruku na srdce – kvůli kolika penězům byste vyrazili na pojišťovnu se škodou? Kvůli stovce? Dvěma? Pěti? A kolik máte v majetkové smlouvě spoluúčast? Nevíte? Nejčastěji to bývala nula. Až v posledních letech si poradci i pojišťovny začínají uvědomovat, že nulová spoluúčast jen neefektivně prodražuje pojištění a začínají klientům vysvětlovat, že mít na smlouvě přiměřenou spoluúčast není žádné zlo, naopak. Moderní produkty nabízí spoluúčasti shodné jako u pojištění vozidel, kde je to samozřejmost.

4.      Bez perel

Ano, stále se dají v podmínkách pojištění najít různé perly, ale za posledních deset let jich velmi výrazně ubylo. Trendem jsou pojistné podmínky, které dovede přečíst a pochopit i laik. Příjemným bonusem je to, že do pojišťoven pomalu přichází poznání, že kouknout někdy ke konkurenci není nic špatného. Díky tomu z podmínek postupně mizí oblíbené výluky produktového manažera pracujícího v „naší skoro rodinné korporátní pojišťovně už 20 let“, které však zbytek trhu považuje už tak trochu za přežité. Příklad? Třeba poškození „platných tuzemských státovek“ nebo „uložení pojištěných věcí poškoditelných vodou minimálně 12 cm nad úrovní podlahy“ už dnes naštěstí nikde v podmínkách nenajdete. Cesta je samozřejmě ještě stále dlouhá, ale krátké a úderné podmínky jsou jasným trendem současnosti.

5.      Bez opotřebení

I dnes se ještě dá v podmínkách najít, že mobily starší tří let nebo boty starší jednoho roku zaplatí pojišťovna v časových cenách, tedy se zohledněním opotřebení. Ale většina ústavů už pochopila, že když klientovi shoří tenisová raketa, potřebuje koupit novou. A od toho je tu pojištění, na vracení věcí do původního stavu, ne na nějaké „bolestné“. Jasným trendem je tak plnění v nových cenách, na které pojišťovny postupně přechází. Mimochodem i pro ně je to snazší než řešit, jaká je vlastně životnost trička…

6.      Bez misselingu

Misselingem máme v tomto odstavci na mysli to, že si klient pojistí něco, co nemůže nikdy využít. Krásným příkladem je třeba situace, kdy klient žijící v nájmu hrdě platí za pojištění stavby, za jejíž poškození nikdy nic nedostane, neboť není jeho. V poslední době si můžete všimnout, že moderní pojišťovny do svého sjednávacího procesu zařazují otázku, kdo a proč si pojištění dělá. Důvod je nasnadě – jinou nabídku dostane nájemce, bydlící majitel, družstevník nebo třeba pronajímatel, protože jejich potřeby jsou velmi odlišné. Postupná digitalizace pojištění zkrátka dovede pojištění nastavit výrazně více na míru, než to uměl před pár lety papírový průpisový formulář.

7.      Bez věštění

Řekněte, za kolik máte dům a my vám řekneme, za kolik máte na pozemku plot, pergolu, stodolu nebo třeba studnu. Nemožné? No, tak trochu:-) Takové byly ale pojišťovny před pár lety. Limit plnění pro vedlejší stavby býval plně navázaný na pojistnou částku, třeba 10 % paušálně a bum ho. Naštěstí si pojistitelé stále častěji uvědomují, že jim to „tak trochu“ neodpovídá, takže novým standardem se stává jasný dotaz na klienta, za kolik na pozemku všechny „ty kůlničky“ má. Do budoucna lze podobný posun čekat i u pojištění stavebních součástí v rámci domácnosti, jak už s tím dnes první pojišťovny přichází. S nárůstem nájemního bydlení totiž klienti nebudou chtít platit za kuchyňskou linku pana domácího, a naopak budou jasně vědět, kolik do cizího bytu vrazili ze svého.

8.      Bez omezení, co navrtat

Všechny pojišťovny zaplatí výměnu trubek po vodovodní škodě. Trendem dneška je ale jít dál. Stále populárnějším je allriskové pojištění všech rozvodů – nejen vody, ale i elektřiny nebo třeba plynu. Jsou tak kryté jakékoli nevyloučené škody na všech rozvodech. Pokud tedy vrtáte díru do zdi, náhodou trefíte fázi a zůstanete bez šťávy, zajděte do pojišťovny – ty progresivnější už pomoci dovedou a ostatní se pravděpodobně brzy přidají.

9.      Bez (ne)užitečností

Pojišťovny se snaží přidávat pořád další rozšíření svých pojištění, ale upřímně, občas nejsou úplně často k užitku. Trendem současnosti je přidávat ne zcela praktické asistenční služby. Teď nemluvíme o nouzové pomoci nebo opravě elektrospotřebičů, které se opravdu hodí. Ale vážně chcete platit za IT asistenci, která je dostupná jen ve všední dny od 9 do 16 hodin po telefonu a vztahuje se jen na základní úkony? Není snazší řídit se obligátní IT pomocí „a restartoval jste to?“? Stejně praktická je cykloasistence, která vám pomůže s rozbitým kolem jen na silnicích aspoň druhé třídy tím, že vás doveze do nejbližšího cykloservisu bez ohledu na jeho otevírací dobu…

10. Bez složitostí

Posledním a zásadním trendem současné doby je zjednodušování. Pojistit majetek je stále snazší jak pro zprostředkovatele, tak i pro klienty na webu pojišťoven. Nevěříte? Zajděte na stránky své oblíbené pojišťovny nebo do sjednávacího programu pro poradce a uvidíte sami. Tam, kde vás ještě před pár lety čekalo jen „neumíme, volejte“ nebo případně padající dvou a půl hodinové procesy plné cizích slov, se dnes nacházejí graficky vyladěné sjednávací cesty. Místo tabulky se sublimity objevíte obrázky, místo pojišťováčtiny krátké podmínky. Ne každá pojišťovna je stejně daleko, ale aspoň u těch modernějších nebylo sjednání pojištění majetku nikdy snazší. Zkuste sami a uvidíte!

Závěrem

Pojištění majetku se může stát pojistným produktem, který v roce 2022 zaznamená nejvíce inovací ze všech druhů pojištění. I proto nebyl problém najít deset trendů, určitě jich ale bude více. Na které nezbylo místo? Diskuse je vaše!

 

Jan Hofta

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account