Od 1. června posílil Drahomír Najdenov vedení broker poolové společnosti SAB servis. Manažerské zkušenosti získal během třiadvaceti let ve třech největších českých finančních skupinách, naposledy byl ředitelem pro externí distribuci skupiny ČSOB. Drahomír Najdenov převezme po Mojmíru Urbánkovi funkci výkonného ředitele. Urbánek zůstává generálním ředitelem společnosti a soustředí se na technologický vývoj firmy.

Proč jste odešel ze skupiny ČSOB?

Většina z nás po určité době vyhodnocuje, nebo by vyhodnocovat měla, jak se cítí, zda přináší společnosti, kde je, patřičnou přidanou hodnotu. V mém případě jsem již dva roky před svým odchodem ze skupiny ČSOB uvažoval o tom, zda se cítím dobře, zda dokážu dostatečně ovlivňovat dění uvnitř finanční skupiny, zda dokážu před naše obchodní partnery předstupovat se sebevědomím a s jistotou, že pro ně děláme maximum. Hodně často se mi toto osobní mentální cvičení opakovalo. Ale stále, i v tomto dvouletém období, jsem byl schopen vyhodnotit aktuální práci tak, že mi to vycházelo na více než 50 % pro setrvání. Cítil jsem velkou zodpovědnost vůči kolegům ze svého týmu, vůči představenstvům, vůči externím, ale i interním partnerům. A navíc se objevovaly stále nové  příležitosti uvnitř ČSOB skupiny, které můj útvar začaly samy vyhledávat (zejména další produktové řady v nabídce finanční skupiny). Přesto všechno jsem v roce 2018 učinil konečné rozhodnuti a podal jsem výpověď. Dostal jsem se pod oněch pocitových 50 % spokojenosti.

S jakou vizí přicházíte do broker poolové společnosti? Jestli to správně chápu, jste novým impulzem firmy.

Odpovím trochu obecněji. V první řadě je důležité rozlišovat, o jaký pool se jedná. Podle toho je možné uplatňovat vize a návrhy. Na trhu je největší a profesionální poolová jednička, všichni víme o koho se jedná, pak z mlhy ostatních poolů vystoupil SAB servis; ostatní společnosti jsou pro mne ve specifickém nastavení nebo období. Osobně mne těší, že mě oslovil majitel Mojmír Urbánek s nabídkou spolupráce, protože SAB servis je podařený „husarský kousek“ několika nadšenců, kteří se dokázali vymezit a nabídli a nabízejí trhu to, co jinde nenajdete. Prostě to v takové koncentraci neexistuje.

Co přesně máte na mysli?

Firmu vybudovali lidé, kteří sami v „poradenském“ pelotonu byli a mnozí částečně i jsou. Dokáží servisovat osobně vlastní klienty, a tím jednoznačně chápou konkrétní potřeby firem (jejich poradců) sdružených v SAB servis. Hovořím o majiteli, obchodním manažerovi, strategických manažerech, ale i kolegové z oblasti technologií tuto zkušenost mají. Považuji to za velikou sílu této společnosti.

Ještě k vaší předešlé otázce – nebudu zmiňovat vize, ale raději  konkrétní praktické oblasti. V zásadě převezmu provozní chod celé společnosti. Tím významně přispěji k uvolnění kapacit majiteli firmy, který bude nadále zastřešovat a rozvíjet technologické oblasti, PR a samozřejmě strategii.

Na co se chcete především zaměřit?

Mam dvě základní oblasti, se kterými chci společnosti pomoci. První je pomoc kolegům na centrále SAB v udržení a hledání cest ke zlepšování kvality práce. Druha oblast souvisí s tou první a je to maximalizace podpory stávajícím obchodním partnerům (poradenským firmám).

Nakolik je silné obchodní oddělení firmy? Ptám se proto, že trh se nachází ve fázi konsolidace a jistě budete chtít, aby poradenské skupiny nebo společnosti přecházely také k vám.

Obchodní oddělení je silné a kvalitní, ale je zřejmé, že budeme posilovat a upravovat některé oblasti. Sám nemám akviziční oblast v nejvyšších prioritách, ale samozřejmě spousta lidí na trhu mne zná, ví, že  jsem osoba, která drží slovo, takže těmto lidem rád pomohu ve spolupráci se SAB servisem.

Proč by měli jít do SAB servisu a ne třeba do Broker Trustu?

Opět musím začít  obecněji. Broker poolový systém je fenomén posledních let, ale naštěstí jeden z nejsmysluplnějších v oblasti podpory obchodníků. Je určený pro ty, kteří mají jasno, ví, že  nepotřebují být součástí pyramid či jiných vlivů a hlavně ví, že klienta vůbec nezajímá, kde daný poradce „kotví “, pod jakou hlavičkou, ale zda mu poskytne odborně a rychle službu. Značka je poradce jako osoba, osobnost, ten zajímá klienta, ne zda je součástí  firmy xy. „Hra“ na značky je něco, co dává smysl jen ve velmi zúženém pohledu společností naší branže, nic víc to není. Již v předešlé otázce jsem zmiňoval, o čem SAB je – firmy, které jsou v naší servisní péči, jsou v péči  lidí, kteří ví, co reálně znamená servis pro klienta, prostě taková koncentrace neexistuje nikde jinde. To je jeden aspekt. Druhý aspekt je propracovanost systémů a vzájemná provázanost v rámci SAB. Je to čistý a jasný přehled aplikací, které poradcům pomáhají. Třetí oblast, a tou chci být garancí já osobně, se týká systému „lidské “ podpory. Prostě stále trvám na tom, že  se musí zvedat telefony a odpovídat na e-maily, ideálně okamžitě a zároveň se musí plnit slíbené. To chci za sebe posilovat.

V provizním obratu SAB servis meziročně narostl o 61 %, máte přes 750 poradců. Kam směřujete dál, co se týká čísel?

Jsem přesycený slovem „růst“. Skoro bych řekl, že už mě ani nebaví. Slýchal jsem jej pořád  a určitě jej uslyším i nadále, ale pro mě neznamená nic. Já chci, aby SAB pokračoval v tom co dobře začal a již jsem zmiňoval, že jednou z preferencí bude servisní oblast a díky ní, její jednoduchosti a rychlosti nebude moc lepších firem než je SAB. Věřím, že nebude žádná.

Jak hlídáte kvalitu práce poradců?

O kvalitě poradců se na trhu vedou diskuse dlouhodobě. Pro mne to je již přežitá chiméra. To špatné bylo spojené hlavně s prodejem investičního životního pojištění. Nenajedenost všech zúčastněných na trhu. V dobách slávy stavebního spoření se také dělaly velmi „stupidní“ smlouvy s cílovými částkami, které by klient nebyl schopen uplatnit, ani kdy měl trojnásobnou délku života. Opět motivováno „hladem“ po provizích a po rychlém plnění plánů. To je naštěstí za námi. Je zřejmé, že se nedá zcela zamezit selháním jednotlivců, ale ta selhání se dnes odhalí velmi brzy – jak na straně poskytovatelů, tak i zodpovědných poolových společností. Konkrétní hlídání kvality práce poradců v SAB vám ještě přesně nezodpovím, ale je minimálně na úrovni kvalitních firem na trhu.

Jaká pozitiva a negativa finančně poradenského trhu jste vnímal ve vašich předchozích pozicích v bance a v pojišťovně?

Pozitiva jsou zřejmá, poradce má proti standardním mono produktovým nebo mono brandovým subjektům tu výhodu, že najde optimální klientské řešení. Nemluvíme náhodou všichni o tom nejlepším pro klienta? Mluvíme! A v dnešní době je to jedině nezávislý, ideálně poolový poradce, kdo toto dokáže nabídnout. Proč poolový? Jednoduše nezávislý, bez řešení plánů a čísel, prostě poradenství, které hledá to nejlepší řešení  pro klienta. Negativa? Nevím ani si je nevybavuji. Spolupráce s externími partnery je motorem a obohacením pro každého bankovního, pojišťovacího úředníka. Je to ten nejlepší kontakt s tržní  realitou, která je za velkými a silnými zdmi těchto institucí. Externí prodej všem poskytovatelům, pominu-li  komplikace v oblasti životních pojištění a nesmyslů ve stavebních spořitelnách, pouze pomohl v rozvoji a ve zrychleni vývoje.

Kam podle vás finančně poradenský trh směřuje? Kde bude/mohl by být za pět, deset let?

Směřovaní je aktuálně do technologií a zjednodušování procesů. U procesů se musím trochu zastavit, protože celý finančně  poradenský  trh by byl výrazně dále, nebýt regulatorních  vstupů. Nicméně trendy jsou jasné, neživotní pojištění je téměř standardně bezpapírové, spotřebitelské úvěry jdou v závěsu, velmi intenzivně se řeší velké úvěry (stavebka, hypotéky). Pokud je otázka myšlena také v tom smyslu, zda budou vůbec potřeba poradci, když existují tyto online formy sjednávání, které se budou nadále zdokonalovat – jsem přesvědčený, že budou potřeba minimálně ze dvou důvodů: 1) nevěřím v plný on-line prodej velkých úvěrů, životního pojištění a investic. Zdůrazňuji plný prodej, neříkám tím procesní zjednodušení a provázanosti například přes API. 2) klient sám si velmi pravděpodobně neporadí s profesionální finanční analýzou. Co se může dále udat na poradenském trhu, je skutečnost, že budou více specializovaní profesionálové, kteří budou v rámci subdodávek pracovat pro vztahového poradce, který klientovi předá finální řešení. Vzdáleně se tomu blíží systémy asistentek, které dnes velmi dobře kooperují a jsou vlastně specialistkami na některé produkty a úkony s tím spojené. Každopádně za pět až deset let nebudou na trhu malé firmy, nedává to smysl. Banky i pojišťovny už nyní musí vědět, že potřebují mít jasné partnerství s profesionálními a silnými společnostmi.

Děkuji vám za rozhovor.

Dagmar Krátká

komentáře 2
  1. Martin Viktora 3 měsíci

    Super rozhovor. Držím palce!

    0

    0
  2. Jiří Rondoš 3 měsíci

    Pochvala za výborné vymezení hodnot SAB servisu, včetně identifikace slabých míst. Pokud se Drahomírovi podaří zaměnit na trhu běžnou propagační kvalitu “inovativního” obsahu za reálnou stabilní progresi pracovní prostředí a přispět k eliminaci roztříštěných vývojových aktivit softwaru, má SAB servis šanci dosáhnout maxima ve svém oboru. Držím palce a pevné nervy :-)

    0

    0

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account