Finanční poradenství v Česku prochází pozvolnou proměnou, z níž jednoznačně těží zákazník. Pro poradce a manažery je měnící se prostředí výzvou. V tomto předvánočním čase je vhodná příležitost trochu uklidnit letošní vášnivé spory zastánců poolů a strukturálních firem, chcete-li MLM. Konstruktivně, přátelsky a v uvědomění si společné odpovědnosti za vývoj trhu. Vzájemný rozhovor Ivana Špirakuse, GŘ společnosti INSIA s Petrem Stuchlíkem, GŘ společnosti Fincentrum vnáší do finančního poradenství ducha Vánoc.
Petr Stuchlík (PS): Ivane, vůně svařáku a stromeček za dveřmi; nemůžeme začít jinak než pozitivně. Vidíš něco pozitivního na českých MLM firmách? Tedy minimálně na těch slušných?
Ivan Špirakus (IŠ): Určitě, podle mě mají oba naše obchodní modely na trhu své místo. Je ale pochopitelné, že se některé MLM budou muset možná změnit a přizpůsobit novým podmínkám na trhu, jako vlastně všechno v ekonomice.
PS: V čem konkrétně?
IŠ: Myslím si, že doba překotného náboru stále nových lidí je prostě pryč. Neznám detaily MLM systémů zevnitř, ale možná by tou vhodnou změnou bylo snížení počtu úrovní, či stupňů kariéry, nebo jak tomu vy říkáte a větší zaměření na skutečnou práci s klienty místo náborování.
PS: No, ohledně těch stupňů kariéry ukáže budoucnost – ale rozhodně to bude evoluce, spíš než revoluce. Tedy pozvolný vývoj. S tím náborováním to myslíš jak?
IŠ: Podle mě nejvíce lidem v MLM vadí ten neustálý tlak na nábor a frustrace z těch dokola rozpadajících se týmů.
PS: Jak říkají chlapci z OVB: Aus der Masse kommt die Klasse. Ale máš asi pravdu, doba zběsilých náborů je pryč, náborování dětí na gymnáziích snad skončilo. I když mne tedy překvapuje, že tomu po dvaceti letech pomohl vývoj trhu a ne opatření ČNB.
IŠ: To je přesně to, co vyčítám MLM nejvíc. Nábor moc mladých lidí, kteří nemají žádné životní zkušenosti a nemohou přece radit ostatním s financemi. Právě po nich zůstaly v portfoliích smluv mnoha klientů ty největší hrůzy, byť spáchané v dobré víře.
PS: Ivane, neřekl bych to líp. Pod to bych se podepsal, vážně. A víš co je nejhorší? Že tím nejvíce poškozeným je ten mladý poradce. Smlouvy popadají a typicky mu zbydou dluhy a zničené vztahy v rodině a s kamarády.
IŠ: Tak pozoruji, že v podstatě máme shodné názory. Ale mnoho lidí na trhu nás dva považuje za úhlavní nepřátele J . Jaké tedy vidíš mezi našimi firmami hlavní rozdíly?
PS: Nepřátelé… Ivane, jak dlouho se známe?
IŠ: Já Tě sleduji od té doby, co jste dělali finance na iDNESu, takže nějakých 14 let?
PS: A poprvé jsme se spolu bavili na akci Komory pojišťovacích makléřů, tak 2003, 2004. No a od té doby se známe, víme o sobě a dokážeme se rozumně pobavit.
IŠ: Jaké vidíš ty rozdíly?
PS: My jsme takový netypický mulťas, vy netypický pool. Podle mne poskytujete svým kolegům mnohem větší podporu, než se v „poolu“ považuje za standardní. Ale zároveň lidi hodně hlídáte co do produkce a mají o něco menší volnost než v „tradičním“ poolu. Fincentrum je zase takový mulťas s lidskou tváří. Lidé u nás mají mnohem větší volnost než v „tradičním“ MLM, neumíme tu přiblblou mulťáckou „motivaci“ a kdo u nás nechce být, může v klidu odejít.
IŠ: Ty mě snad ještě přesvědčíš, že jste vlastně „zakuklený pool“ J Někde jsem zahlédl, že ve Fincentru může člověk mít i s.r.o.
PS: No jasně, spolupracovníci mohou ve Fincentru mít už několik let své s.r.o. Jak jsi říkal, trh se mění a my na to musíme reagovat. Reagujeme průběžně. Jaké rozdíly vidíš Ty?
IŠ: Souhlasím s Tebou v tom, že naše firmy nejsou typické. Vnímám, že se snažíte dávat větší důraz na vlastní poradenskou práci než ostatní MLM. Nevyrábíte „kindermanagery“. A taky máte výborný marketing. Samozřejmě vám zůstává schopnost MLM, tedy donutit lidi k práci. U nás musí mít majitelé firem vlastní motivaci a touhu budovat skutečný svůj business, samozřejmě nejlépe pod značkou INSIA. Spíš než pojem pool, je mi tedy bližší označení franšíza.
PS: Víš, já nemám moc rád ten výraz „donutit lidi k práci“. Člověk je v principu tvor líný, sám jsem toho nejlepším důkazem. Málokdo má vnitřní motor, aby dlouhodobě bez vlivu okolí radostně a zvesela pracoval. Podle mne slušná a férová strukturální firma vytváří dobré prostředí, kde lidi baví pracovat a vlastně je to tolik ani nebolí. Navíc, když nejsme klasický mulťák. Když před lety přecházeli lidé do Fincentra, jejich produkce časem klesla – prostě mnoho lidí si vydělá „to svoje“ a víc nepracuje. Stačí jim to. Mnoha kolegům prostě chybí to prostředí lidí kolem a na různých setkáních.
IŠ: Proto my také spoustu takových setkání pořádáme. Je mi jasné, že se lidé potřebují potkávat, vzájemně se motivovat a vyměňovat si zkušenosti. Síťová spolupráce mezi kolegy na společném klientovi je dokonce jeden ze základních bodů filozofie podnikatelského modelu INSIA.
PS: Ivane, když se rozhlédnu po Česku a nových poolech, poolech pod pooly a jiných konstrukcích, napadá mě jediné: Nikdo Ti nemůže dát to, co já Ti mohu slíbit. Jsi první muž mezi pooly – jak se díváš na ekonomicky nesmyslné nabídky nových hráčů? Je to neznalost, zlý záměr či záměrné lhaní?
IŠ: Já se na svět dívám optimisticky. Nevěřím, že to dělají ze zlé vůle. Je to směs naivity, která ke start-upům patří, neznalosti a možná moc velké sebedůvěry. Na volném trhu je ale nejhezčí to, že to každý může zkusit. Někdo uspěje, někdo to zavře, jako Finportal. Souboj se v budoucnu povede zejména v technologiích a službách pro poradce a to je hodně drahé. Prostor na trhu určitě je, ale budou to mít těžké. Dostat se přes 200 mil obratu, kde je podle mě zhruba break point, není až taková legrace. Dostat od mnoha pojišťoven smlouvu o spolupráci s nejlepšími podmínkami taky není snadné. Každá konkurence nás ale žene dopředu a nutí přemýšlet, jak být ještě lepší.
PS: Já tedy vidím break point až někde kolem půl miliardy, dlouhodobě. Pokud tedy lidem pomáháš i přímou finanční podporou, když se jim třeba dočasně méně daří nebo potřebují podpořit rozvoj svých týmů. A neseš tím pádem významné kreditní riziko. Robustní mulťák s plnou podporou je prostě drahý. To je další rozdíl obchodních modelů, i proto vznikají mraky poolů a žádné firmy našeho typu. Co si přeješ k Vánocům?
IŠ: Aby prošla novela 38 a zvýšila se konečně úroveň profesních zkoušek a brzy i kvalita a odborná úroveň pojišťováků. A Ty?
PS: Aby všichni poradci žili šťastně až do smrti.
IŠ: Nevypili jsme už moc toho vína?
PS: Máš pravdu. Ukončeme to.
Ivan + Petr společně:
Přejeme poradcům všech barev a značek krásné Vánoce
a hodně poradenského štěstí a úspěchů do roku 2015!!!
Pánové, nad takovým rozjímáním jsem dostal také chuť na skleničku. Ale nechám to až na večer. Musím mít dnes ještě taky nějakou „produkci“.:-) A připojuji se k přání všeho dobrého všem poradcům!
Po pravdě musím napsat, že mne zaujal název a přečetl jsem tento příspěvek jedním dechem.
Po pravdě také musím napsat, že jsem nečekal, že si tak moc budou pánové notovat.
Protože jsme si před lety vybrali (za naše PF PRO s.r.o.) Insii, vidím tento rozhovor z tohoto pohledu, tehdejšího rozhodnutí rozhodně nelituji, jen nějak nerozumím části: „Ale zároveň lidi hodně hlídáte co do produkce a mají o něco menší volnost než v „tradičním“ poolu.“ Že tomu nerozumím možná ale také znamená, že jsem (jsme) dosud nic takového nepocítili.
Je tam dále opravdu několik zajímavých momentů:
– Podle mě nejvíce lidem v MLM vadí ten neustálý tlak na nábor a frustrace z těch dokola rozpadajících se týmů.
– Aus der Masse kommt die Klasse
– doba zběsilých náborů je pryč, náborování dětí na gymnáziích snad skončilo – zde já doplním – i na učňovských oborech(!)
– mne tedy překvapuje, že tomu po dvaceti letech pomohl vývoj trhu a ne opatření ČNB
– Nábor moc mladých lidí, ……..i. Právě po nich zůstaly v portfoliích smluv mnoha klientů ty největší hrůzy, byť spáchané v dobré víře.
—
Bylo by tam toho více, ale to by byl potom opis.
Jak FC, tak IA se to snaží dělat dobře, fajn, tak si popřejme (i těm ostatním, kteří to nejen chtějí, ale i dělají OK), bez láhvinky, příjemné dny nejen do Vánoc, ale i dlouhodobě zdravé konkurenční prostředí, které pomůže zprůhlednit pojišťovnictví v ČR a alespoň o trochu, pravidelně, ročně, bude navyšovat jeho uznávanost a důležitost.
A žili spolu šťastně až do smrti :-)
Péťa pak půjde do pekla a Ivan do nebe?
ale no tak :)
nehledejte ve všem nějaké sdělení mezi řádky ;)
prostě jsou tu Vánoce a už nás nebaví na sebe jen házet špínu…
Taky musím čistě soukromě podotkout, že jsem nebyl moc spokojen s výkonem čerta, který nás posledně doma navštívil, aby domluvil mým dětem. Působil vysloveně zakřiknutým dojmem. To čert z článku je jiná liga!:-) Takže pokud si chlapi seženou ještě anděla, rád je u nás uvidím!:-)
Ale kdo by vlastně tím andělem měl být? Nějaké tipy?:-)
Nejspíš Martine někdo z ČNB…? :-)))
Předvánoční čas je období, kdy nastává klid zbraním… ;-) A protože jsem měl možnost poznat Mikuláše i čerta osobně, rád bych jim při této příležitosti popřál hodně zdraví a pracovních úspěchů do dalšího roku podnikání…Když vidím to prostředí, ve kterém oba jsou na té fotografii, tak bych asi toho anděla vzal… :-)
Líbí se mi, že spolu takhle dokážou mluvit konkurenti. Dobrý příklad pro všechny.
Jinak pod většinu bych se podepsal. Zvláště pod to Aus der Masse, komt die Klasse:-)
Já přidám taky jednu myšlenku. Myslím, že je úplně jedno, jestli je to MLM, brokerpool nebo malá firma řešící vše přímo. Je to o tom, že každému se podniká lépe v trochu jiném prostředí. Některé firmy umí nabídnout silnou energii k podnikání, někdo nabízí špičkové analytické zázemí, jiný spolehlivou administrativu stavěnou na obrovské množství smluv od retailu, jiný zase pomáhá shánět klientelu,další nabízí kompromis všeho. Je to o tom, aby si každý vybral, co mu nejvíce sedí v poměru dostávám/platím. Trh nakonec ukáže, kdo má nejfunkčnější model spolupráce pro finanční poradce. Téměř každý obchodní model má svou cílovou skupinu, kde funguje. Cílové skupiny se dynamicky přelévají, takže uvidíme, jak to nakonec dopadne. Já jsem fanda specializace a zacílení na úzkou skupinu lidí a těm poskytnout maximální servis v tom, co potřebují pro svou práci.
Na anděla navrhuji Vítka Kalvodu:-)
Tak to bude nejspíše nejlepší typ… :-)
Vítek Kalvoda.:-)) Výborná volba. Může dokonce alternovat, protože zná práci Mikuláše i čerta. A navíc to bude i docela praktické. Všem rozdává jen uhlí a brambory.:-)
Je fakt, že Vítek má vizuál a herecké nadání na všechny tři postavy:-)
Nemám osobně nic proti panu Kalvodovi :)
ale dovoluji si poznamenat, že v souladu s vyváženou genderovou politikou pro nadpřirozené bytosti, 40% kvótami navrhovanými EU pro zastoupení žen v orgánech firem a rovněž obecnými představami veřejnosti o andělských bytostech…..
mám o jeho možné nominaci na tento post jisté pochybnosti . ;)
nějaké jiné návrhy ??? :)
… a co tak osoba dvojjedinná?
:-)
Takže spotřebitel nebude ve trojici zase zastoupen?:-) Takhle jste si to ve sklípku upekli a ještě to kryjete pohlavím.:-)
Pánové, super.
Kéž by váš rozhovor byl jakousi první vlaštovkou v ukončení „házení špíny“ na jednotlivé modely spolupráce.
Někdy mám totiž pocit, že se nepíše o ničem jiném .-/