Výsledky výzkumu mezi manažery finančních společností na téma dopadů koronavirové krize prezentoval na Meet EMA Online David Kozák, obchodní manažer emadata.cz. Respondenti reagovali na otázky vlivu pandemie na společnost, změn tržního postavení firmy a příležitostí (a hrozeb) v jednotlivých produktových kategoriích.

Manažeři si zachovávají nadhled

Přes poměrně negativní náladu ve společnosti zůstává pohled manažerů na finančně poradenský byznys relativně vyrovnaný. Otázka zněla: Jak koronavirus ovlivní vaši společnost (sběr dat proběhl od 25. 3. 2020 do 16.4.2020)? Spíše pozitivně hodnotí byznys v aktuální situaci necelých 42 % z nich, dalších 8 % je přesvědčeno, že koronavirová krize jejich firmu nijak neovlivní. Opačný názor (spíše negativní postoj) zaujímá 33 % respondentů a zcela negativně vnímá dopady do svých podnikatelských aktivit téměř 17 % manažerů.

A jakou očekávají změnu tržního postavení jejich společnosti v souvislosti s pandemií koronaviru? Na růst tržního podílu své firmy věří skoro 67 % respondentů, pokles tržního podílu očekává 25 % a prudký pokles podílu zmiňuje přes 8 % manažerů. V posledních dnech průzkumu se zvyšoval počet negativních odpovědí, nicméně nevzrostl do žádného zásadního zlomu.

Hrozba pro většinu produktových segmentů

Koronavirus však podle manažerů představuje hrozbu pro většinu produktových segmentů. Největší pokles produkce odhadují jednoznačně v oblasti úvěrů na bydlení a doplňkového penzijního spoření. Nejméně jsou ohroženy spotřebitelské úvěry.

Jakou aktuální náladu mezi manažery zaznamenal Karel Veselý z Deloitte? “Nezaznamenal jsem, že by byli až tak pozitivní, jak ukazuje průzkum. Vnímám to tak, že oslovení manažeři věří firmě, pro kterou pracují, protože tržní podíl je relativní věc.”

“V případě hodnocení tržního podílu možná věří, že konkurence je na tom ještě hůř,” podotkl s nadsázkou Martin Viktora z pozice moderátora diskuse.

Koronavirový efekt jménem digitalizace

“Komunikujeme s více než třiceti distributory na trhu a vidíme produkci přes různé typy produkčních kanálů včetně MLM firem a broker poolů,” navázal na jeho slova Tomáš Síkora z Creasoftu. “A vidíme dvě skupiny distributorů: u jedněch významný pokles produkce není vidět, protože jejich poradci pracují a pracují s online nástroji, snaží se hledat cestu k řešení požadavků a potřeb klientů. Pak je na trhu skupina distributorů, u nichž šla produkce extrémně dolů. Nemoc nižší produkce postihuje spíše menší hráče, kteří z trhu pravděpodobně stejně dříve nebo později odejdou, protože koronavirový efekt bude silně tlačit na digitalizaci.”

Z pohledu IT segmentu je Tomáš Síkora krátkodobě skeptický, dlouhodobě vnímá příležitosti, které přijdou ve formě fúzí a akvizic. “Velké firmy – a tady bych chtěl zmínit především pojišťovny a banky – začínají zastavovat všechny rozvojové projekty, zkrátka vidí riziko pouštět se do nových věcí. Naopak manažeři menších a středně velkých progresivních firem si začínají uvědomovat, že budou muset v digitalizaci šlápnout na plyn a optimalizovat vnitřní procesy.”

Když se otevřely autobazary…

O tom, že koronavirová krize nakonec dopadne na všechny finančně poradenské firmy, je přesvědčen Ivan Špirakus ze společnosti Insia: “Na nás to dopadne taky. Z poslední doby mě potěšilo, když se znovu otevřely autobazary a autosalony. My nejsme úplně typický hráč v poradenském světě – u nás větší byznys než životní pojištění jsou auta, protože naším výchozím modelem bylo firemní pojištění. Souhlasím s tím, že digitalizace je pro poradenský byznys řešením. A každá krize má také svoje příležitosti. Třeba se uvolní někteří lidé v IT oboru, programátoři, kteří dělají pro cestovky a třeba se nám díky tomu podaří sehnat další lidi do našich firem, kteří už nebudou mít naprosto nesmyslné mzdové požadavky. Jedno je jasné – koronavirová krize bude bolet všechny. Otázka je, koho víc a koho míň.”

 


David Kozák

David Kozák se dlouhodobě věnuje tvorbě obsahu a školení. V posledních letech je stále aktivnější také v oblasti obchodu, ve které se snaží kombinovat obchodní činnost s poradenskou. Zastává totiž názor, že dobrý obchodník musí být připraven klientovi poradit při výběru toho nejvhodnějšího řešení jeho potřeb. Od ledna letošního roku působí jako obchodní manažer společnosti emadata.cz.

 

 

 

 

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account