Podvody při prodeji ojetých aut jsou stále aktuálním problémem. Prodejci často klamně informují kupující o stáří vozu, najetých kilometrech a dalších parametrech, které ovlivňují výslednou cenu prodávaného vozidla. Kupující ojetých aut jsou tak za současného stavu informačně znevýhodněni. Nemají totiž možnost oficiálně si ověřit, zda jsou údaje o nabízeném vozu pravdivé. Situaci by přitom bylo možné řešit zpřístupněním neosobních údajů o automobilu z Centrálního registru vozidel.

 

Výpis z registru by odstranil informační znevýhodnění kupujícího

V dnešní době je běžné, že si občané mohou za nízký poplatek vyžádat výpis z katastru nemovitostí nebo z obchodního rejstříku. A obdobně by mohlo fungovat i vyžádání informací z Centrálního registru vozidel. Kupující ojetého automobilu by se tak mohl pohodlně informovat o průběhu stavu ujetých kilometrů, datu první registrace vozidla u nás či v zahraničí nebo počtu jeho předchozích majitelů. Důležitá je také možnost ověřit si, zda není vozidlo exekučně blokováno nebo po něm nepátrá policie. Prodávající ojetého auta by tak ztratil informační výhodu a nemohl by své zákazníky klamat. A trh s ojetými vozidly by se díky tomuto kroku značně kultivoval a přirozeně reguloval. Podezřelá vozidla s neznámým původem by na něm již nenašla své kupce.

 

Je třeba kontrola údajů vozů dovážených ze zahraničí

Velká část ojetých aut prodávaných na území České republiky se k nám dováží z jiných států Evropské unie. Proto je nutné zajistit informace také o tom, co se s autem dělo před jeho vstupem na území České republiky. Pro tyto účely by měl být zajištěn přístup i k neosobním údajům centrálních registrů vozidel jiných zemí. To již v současnosti umožňuje komunikační rozhraní Eucaris, které propojuje centrální registry vozidel všech zemí, které se do něho zapojí. Přistoupení České republiky k tomuto rozhraní je zatím ve fázi příprav.

 

Nutná změna legislativy

V současné době by situaci pomohla alespoň možnost nahlédnutí do Centrálního registru vozidel, v němž jsou údaje většiny vozidel provozovaných a prodávaných na území České republiky. Občané by si navíc touto cestou mohli ověřit, zda jsou údaje o jejich vozidle v registru vozidel po přechodu na nový systém zcela v pořádku. K realizaci tohoto opatření nejsou nutné příliš rozsáhlé úpravy softwaru registru vozidel. Předpokladem je ale i změna zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který je nyní připraven v Parlamentu ČR k dalšímu projednávání.

 

Stát by získal prostředky na rozvoj nových technologií

Zpřístupnění údajů z registru vozidel by bylo přínosné nejen pro občany, ale i pro státní správu. Trh s ojetými vozidly ročně zahrnuje statisíce operací prodeje ojetých automobilů. Vybírané poplatky za výpis z registru by tak pro stát znamenaly příjem v řádu desítek milionů korun ročně. Získané prostředky by pak mohly být účelně investovány například do rozvoje technologií kontrolujících pravost dokladů či do kvalitnějšího softwaru pro ověřování originality vozidel.

 

Autor článku:Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, jeden z autorů realizujících projekt původního Centrálního registru vozidel.

 

1 komentář
  1. Lidé si ale přejí být klamáni. Je tu rozšířen mýtus, že auto s najetým více jak 200 000 km už je totálně odjeté a nepoužitelné, proto se takový stav na tachometru u vozidel v autobazarech moc nevyskytuje. Dokud lidé budou věřit údajům na tachometrech budou se upravovat dál.
    Ze zkušenosti vím, že s vozidlem Škoda Forman, Octavia, Fabia či VW Passat se dá ujet i 400 000 km aniž by se musel měnit motor či převodovka. Mnozí mají taková auta doma jen na tachometru je jiné číslo.

    1

    0

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account