Asi jen těžko bychom našli finančního poradce, který tuto zprávu nezaznamenal. Přesto ji považuji za natolik významnou (byť nikoliv překvapivou), že ji publikuji: Finanční vzdělanost dospělé populace v České republice je překvapivě nízká a orientaci spotřebitele na finančním trhu je potřeba výrazně zlepšit.

{+}

Potvrdily to výsledky prvního komplexního Měření finanční gramotnosti dospělé populace ČR. Výsledky projektu dnes na společné tiskové konferenci představily Ministerstvo financí a Česká národní banka.

Sběr dat pro sociologický průzkum probíhal v září tohoto roku na reprezentativním vzorku tisíce respondentů. Metodika šetření vychází ze zahraničních zkušeností a doporučení OECD. Výsledky průzkumu využije Pracovní skupina pro finanční vzdělávání pro návrhy konkrétních opatření v oblasti zvyšování finanční gramotnosti.

„Nečekal jsem to nijak růžové, ale že budou data k průzkumu tak úděsná, mě překvapilo,“ uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. „Téměř dvě třetiny lidí nečte smlouvy, které podepisují a zavazují se v nich k dlouhodobým platbám. Nejsou si tak vůbec vědomi možných likvidačních důsledků pro sebe a svoji rodinu,“ dodal ministr financí.

„Lidé nejen, že si nepřečtou a neporozumí, ale ani nedokáží ocenit a propočítat základní věci. Číst a počítat by se měli mladí lidé naučit ve škole, nést odpovědnost za svá rozhodnutí v rodině,” uvedla vrchní ředitelka a členka bankovní rady České národní banky EvaZamrazilová. „Vize, že ochrana spotřebitele může umést lidem cestičky mezi nástrahami na finančním trhu, je absurdní.“

ČNB aktivně podporuje finanční vzdělávání již řadu let, protože vzdělaný spotřebitel odpovědně hospodaří s penězi a snáze se vyhne ztrátovým transakcím na finančním trhu.

Společně s Ministerstvem financí a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy je ČNB gestorem Národní strategie finančního vzdělávání. Měření finanční gramotnosti umožní, aby se naplňování strategie zaměřilo na největší nedostatky.

Výsledky šetření například prokázaly dlouhodobé zkušenosti ČNB získané na základě podnětů od spotřebitelů, podle nichž jsou smlouvy na prodej produktů finančního trhu často velmi komplikované. V průzkumu 43% dotazovaných potvrdilo, že některým pasážím zcela nerozumí. Z účastníků průzkumu, kteří uvedli, že některým pasážím nerozuměli, nakonec předloženou smlouvu přesto podepsala celá polovina.

Součástí českého dotazníku byly i otázky z mezinárodního šetření OECD, na základě kterých bude zveřejněno srovnání napříč zapojenými zeměmi na konci roku 2011.

Shrnutí hlavních závěrů šetření i plné znění závěrečné zprávy je zveřejněno na internetových stránkách Ministerstva financí i České národní banky.

Odkazy:

Ano, podobné výsledky už naznačily jiné průzkumy. Přesto, co výsledkům říkáte Vy jako odborníci?

komentáře 3
  1. Jan Rettich 9 roky

    Nejvice trefny mi jeste prisel komentar M. Kalouska, ktery v tomto kontextu rika:

    “takto neodpovedni lide, neodpovedni vuci svym vlastnim penezum, kdyz s odpustenim naleti, jakoze naleti anebo si nezvazi svoje moznosti, ze to potom neinterpretuji tim zpusobem JA HLUPAK, interpretuji to zpusobem za to muze stat, za to muzou spatny zakony, za to muzou neodpovedni poslanci, za to muze zlocinna narodni banka, okrali jste me a vratte mi me penize ze statniho rozpoctu. Pritom skutecnost je takova, ze jsou hloupi, neodpovedni a chteji-li tu kompenzaci ze statniho rozpoctu, nechteji ji od nikoho jineho, nez od svych odpovednych spoluobcanu, kteri se aspon pri rozhodovani o svych vlastnich penezich seznamili s temi elementarnimi skutecnostmi…”

    Svata pravda, tesat do kamene!!!!

    7

    0
  2. Někteří lidé jsou moc liní na to, aby si přečetli, co vlastně podepisují a pak se nestačí divit.
    Je potom smutný (spíš tragický), když ukazují v tv někoho, kdo podepsal nevědomky převod majetku.

    6

    1
  3. Chtíč mít něco hned teď je velmi silná lidská vlastnost, a jelikož jsou lidé v médiích přímo masírováni reklamami na půjčky téměř na cokoliv není se co divit, že teprve po podepsání a následném nesplácení přijdou na to, kolik je to vlastně stojí. Tyto zkušenosti jsou pro takové lidi nejcenější, ale také nejdražší.

    8

    1

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account