Pouhá čtvrtina obyvatel hlavního města Prahy se dokonale orientuje v oblasti financí. Naopak s nakupováním po internetu mají bohaté zkušenosti (70 procent). Vyplývá to ze společného projektu ČSOB a výzkumné agentury STEM/MARK, který se zaměřil na téma finanční gramotnost.
{+}
Průzkum dále ukázal, že pro 8 % obyvatel ČR je svět financí dosud nepoznanou oblastí. „Překvapilo nás, že nejmenší znalost prokázali respondenti v oblasti spořicích a investičních produktů, což může být u některých dáno menší informovaností či zkušeností v této oblasti. Naopak jsme rádi, že v oblasti úvěrů si lidé vedli poměrně uspokojivě,“ komentoval výsledky výzkumu Ondřej Škorpil, ředitel Kanceláře představenstva ČSOB.
Celých 70 % obyvatel Prahy podle průzkumu aktivně nakupuje na internetu. Necelá jedna pětina při tomto způsobu nakupování k placení využívá platební kartu, 51 % raději volí formu dobírky. Respondenti také projevili solidní znalost v základních otázkách typu, co je SIPO (67 %), jaký je rozdíl mezi běžným a spořicím účtem (56 %), nebo co je kontokorent (80 %). Naopak 62 % z nich netuší, co je to RPSN a 70 % nezná CashBack, tedy možnost bezplatného výběru hotovosti u pokladny v obchodě.
V návaznosti na průzkum byla provedena také behaviorální segmentace české společnosti. Z ní mimo jiné vyplynulo, že v celé České republice podíl tzv. zranitelných (typicky starší člověk s nízkým příjmem a nízkými finančními znalostmi) činí okolo 23 % a podíl tzv. lehkovážných (typicky mladý člověk s vysokým příjmem, vyučen, který nemá přehled o bankovních produktech ani o svých financích) je 13 %. Právě to jsou skupiny, které mohou být ohroženy ekonomickými výkyvy nebo se stát obětí podvodných či neeticky operujících úvěrových firem. „V rámci výzkumu, při kterém byla použita unikátní metodologie STEM/MARK pro zjišťování úrovně gramotnosti, bylo dotázáno více než 1600 osob v celé ČR,“ uvedl Jan Tuček, ředitel firmy STEM/MARK.
Výzkum také odhalil, jaký postoj mají Češi ke svým rodinným financím, jaké je jejich chování, zvyky a jednání. Téměř 80 % obyvatel České republiky si odkládá část svého příjmu stranou pro případ potřeby, přičemž jedna třetina osob to dělá pravidelně. Polovina českých domácností by bez hlavního příjmu finančně nevydržela déle než 3 měsíce. Téměř třetina dotázaných neví, jak by se zachovala v případě finanční tísně. „Tyto výsledky jsou velice důležité pro naše aktivity v oblasti společenské zodpovědnosti. Navíc nás utvrdily v tom, že naše dosavadní angažovanost v této oblasti je významná a je potřeba ji i nadále rozvíjet. V letošním roce jsme například zřídili nový Nadační program vzdělání, který rozdělil více než jeden milion korun mezi 10 vítězných projektů, které se zabývají zejména zvyšováním finanční gramotnosti u dětí a dospělých v České republice,“ doplnil Ondřej Škorpil z ČSOB.
Hlavním cílem aktivit v ČSOB na poli společenské odpovědnosti je zvýšení kvality života komunity a zajištění její udržitelné budoucnosti. Pilíři strategie banky v péči o komunitu je několik klíčových programů, které jsou zaměřeny na vzdělávání a finanční gramotnost, podporu regionů a firemní dobrovolnictví. Poštovní spořitelna navíc vyvinula Koeficient rozumného zadlužení (www.rozumnezadluzeni.cz), který slouží jako preventivní nástroj ochrany před nebezpečným zadlužením.
Také se ve své poradenské praxi setkáváte s tím, že Vaši klienti neznají pojmy, které považujete za základní? Je to podle Vás tím, že mají plnou důvěru ve Vaše služby, nebo spíše jejich nezájmem o oblast financí?
Článek samozřejmě vystihuje s velkou přesností, jaká je u nás v ČR finanční gramotnost lidí. Je to zapříčeněno nezájmem lidí o problematiku financí, nevyučování této látky na ZŠ a středních školách…
Na druhou stranu věřím v to, že třeba mnoho dobrých finančních poradců přispěje k vyšší finanční gramotnosti.
Nedostatečná finanční gramotnost lidí v Česku je už delší dobu známá věc. Díky podobným výzkumům, dostupným informacím na internetu a v periodikách, by se do budoucna mohla situace zlepšit. Těžko si dovedu představit, že by se do budoucna situace zhoršila.
I kvalitní poradci by mohli přispět k vyšší informovanosti obyvatel. Jenže kolik takových poradců je???
Popravdě mě pobavilo, že nejvíce lidí zná kontokorent :-D
Termín kontokorent zná dle mého hodně lidí. Bohužel jsem přesvědčen, málo lidí ví, co to vlastně znamená.
V tom Vám musím dát za pravdu, pane Pecho. Z výše uvedených pojmů je právě kontokorent ten pojem, který já jsem znal až jako poslední… :-))) zajímavé…
U některých lidí se jedná o nejpůžívanější produkt, kterým řeší běžné výdaje. Aspoň, že ví, jak se tomu odborně říká .-)))
V tom případě se ještě měli zeptat na rozdíl mezi kreditní a debetní kartou :-) To by byly výsledky… Nebo by respondentni překvapili? :)
Kolegové,souhlasím s Vámi, problematice úvěrů lidé rozumí podstatně lépe než akumulačním produktům. Je to zapříčeněno dle mého názoru tím, že koupě spotřebitelského zboží je ovlivněna především emocemi, a proto člověk moc neřeší, kolik v důsledku přeplatí. Pro takového člověka je nepředstavitelné, že by si měl na svou vytouženou věc x let spořit. Potřebuje to přece okamžitě!!!
Řekl bych také, že samotné banky cílí reklamu právě na tyto produkty, kde vydělávají nejvíce. Každý už asi nejednou byl v bance nebo telefonicky osloven na sjednání techto produktů.))
Konečně pravda. Je to obchod s emocemi, které nejčastěji využívají podvodníci. Některé reklamy navádějící k zadlužování by měly být trestné.
Vnimam jako svuj ukol u svych novych klientu v pripade, ze toto (spotrebni uvery, kreditky, kontokorenty atd.) pouzivaji, je temto zlozvykum odnaucit. V pripade, ze nepochopi, ze tyto produkty pro ne nejsou vyhodne o dalsi (delsi) spolupraci nestojim.
Dobrý den,
nevidím na spotřebním úvěru nebo kontokorentu nic tak démonického. Kolik z nás využívá například leasing/úvěr na vozidlo?
Problém spíš vidím v tom, že lidé těchto produktů využívají mnohdy zbytečně a příliš bez rozmyslu, popřípadě prostudování úvěrové smlouvy.
Dobrý den,
já leasing ani úvěr na auto nepoužívám.
Pane Splechto, musim souhlasit s Arturem Petrzilkou. Ani ja nemam auto na uver, nebo leasing. Jeste nez jsem zacal delat poradenstvi, pracoval jsem kratkou dobu v leasingove spolecnosti. Nebylo vyjimkou, ze klienti preplatili cenu auta i o 100%! Samozrejmne to je spise extrem, ale i tak bych toto nedoporucil. Jediny uver ktery uznavam je uver na porizeni vlastniho bydleni.
Bohužel musím prohlásit, že je toho mnohem víc, co lidé nevědí, než jen to, co je RPSN či CashBack. Je to smutné, ale o to víc máme práce.
Kdyby se lidé v této problematice bez problému orientovali, neměli bychom žádnou práci. A to by se mi moc nelíbilo .-)
No fuj, pane Brabenče, doufám, že jste to myslel žertem. Naopak – transparentní práce by na finančně-poradenském trhu bylo hodně, ale bylo by méně výdělků , získaných způsobem “vytěžení klientů”, či periodickým “protáčením” různých produktů……
Jeste by mne zajimalo, jak by vyzkum dopadl mimo Prahu. To by bylo zrejme jeste mnohem zalostnejsi zjisteni…
Nesouhlasím, lidé na vesnicích a v menších městech mají to co “velkoměšťáci” ne. Ptáte se, co je tou tajnou ingrediencí? Ano, je to selský rozum ! Kupecké počty jsou občas více, než jaderná fyzika ;-)