Pouhá čtvrtina obyvatel hlavního města Prahy se dokonale orientuje v oblasti financí. Naopak s nakupováním po internetu mají bohaté zkušenosti (70 procent). Vyplývá to ze  společného projektu ČSOB a výzkumné agentury STEM/MARK, který se zaměřil na téma finanční gramotnost.

{+}

Průzkum dále ukázal, že pro 8 % obyvatel ČR je svět financí dosud nepoznanou oblastí. „Překvapilo nás, že nejmenší znalost prokázali respondenti v oblasti spořicích a investičních produktů, což může být u některých dáno menší informovaností či zkušeností v této oblasti. Naopak jsme rádi, že v oblasti úvěrů si lidé vedli poměrně uspokojivě,“ komentoval výsledky výzkumu Ondřej Škorpil, ředitel Kanceláře představenstva ČSOB.

Celých 70 % obyvatel Prahy podle průzkumu aktivně nakupuje na internetu. Necelá jedna pětina při tomto způsobu nakupování k placení využívá platební kartu, 51 % raději volí formu dobírky. Respondenti také projevili solidní znalost v základních otázkách typu, co je SIPO (67 %), jaký je rozdíl mezi běžným a spořicím účtem (56 %), nebo co je kontokorent (80 %). Naopak 62 % z nich netuší, co je to RPSN a 70 % nezná CashBack, tedy možnost bezplatného výběru hotovosti u pokladny v obchodě.

V návaznosti na průzkum byla provedena také behaviorální segmentace české společnosti. Z ní mimo jiné vyplynulo, že v celé České republice podíl tzv. zranitelných (typicky starší člověk s nízkým příjmem a nízkými finančními znalostmi) činí okolo 23 % a podíl tzv. lehkovážných (typicky mladý člověk s vysokým příjmem, vyučen, který nemá přehled o bankovních produktech ani o svých financích) je 13 %. Právě to jsou skupiny, které mohou být ohroženy ekonomickými výkyvy nebo se stát obětí podvodných či neeticky operujících úvěrových firem. „V rámci výzkumu, při kterém byla použita unikátní metodologie STEM/MARK pro zjišťování úrovně gramotnosti, bylo dotázáno více než 1600 osob v celé ČR,“ uvedl Jan Tuček, ředitel firmy STEM/MARK.

Výzkum také odhalil, jaký postoj mají Češi ke svým rodinným financím, jaké je jejich chování, zvyky a jednání. Téměř 80 % obyvatel České republiky si odkládá část svého příjmu stranou pro případ potřeby, přičemž jedna třetina osob to dělá pravidelně. Polovina českých domácností by bez hlavního příjmu finančně nevydržela déle než 3 měsíce. Téměř třetina dotázaných neví, jak by se zachovala v případě finanční tísně. „Tyto výsledky jsou velice důležité pro naše aktivity v oblasti společenské zodpovědnosti. Navíc nás utvrdily v tom, že naše dosavadní angažovanost v této oblasti je významná a je potřeba ji i nadále rozvíjet. V letošním roce jsme například zřídili nový Nadační program vzdělání, který rozdělil více než jeden milion korun mezi 10 vítězných projektů, které se zabývají zejména zvyšováním finanční gramotnosti u dětí a dospělých v České republice,“ doplnil Ondřej Škorpil z ČSOB.

Hlavním cílem aktivit v ČSOB na poli společenské odpovědnosti je zvýšení kvality života komunity a zajištění její udržitelné budoucnosti. Pilíři strategie banky v péči o komunitu je několik klíčových programů, které jsou zaměřeny na vzdělávání a finanční gramotnost, podporu regionů a firemní dobrovolnictví. Poštovní spořitelna navíc vyvinula Koeficient rozumného zadlužení (www.rozumnezadluzeni.cz), který slouží jako preventivní nástroj ochrany před nebezpečným zadlužením.

Také se ve své poradenské praxi setkáváte s tím, že Vaši klienti neznají pojmy, které považujete za základní? Je to podle Vás tím, že mají plnou důvěru ve Vaše služby, nebo spíše jejich nezájmem o oblast financí?

komentářů 19
  1. Michal Mička 9 roky

    Článek samozřejmě vystihuje s velkou přesností, jaká je u nás v ČR finanční gramotnost lidí. Je to zapříčeněno nezájmem lidí o problematiku financí, nevyučování této látky na ZŠ a středních školách…
    Na druhou stranu věřím v to, že třeba mnoho dobrých finančních poradců přispěje k vyšší finanční gramotnosti.

    6

    0
  2. Nedostatečná finanční gramotnost lidí v Česku je už delší dobu známá věc. Díky podobným výzkumům, dostupným informacím na internetu a v periodikách, by se do budoucna mohla situace zlepšit. Těžko si dovedu představit, že by se do budoucna situace zhoršila.
    I kvalitní poradci by mohli přispět k vyšší informovanosti obyvatel. Jenže kolik takových poradců je???

    3

    0
  3. Jakub Pecha 9 roky

    Popravdě mě pobavilo, že nejvíce lidí zná kontokorent :-D

    3

    0
  4. V tom Vám musím dát za pravdu, pane Pecho. Z výše uvedených pojmů je právě kontokorent ten pojem, který já jsem znal až jako poslední… :-))) zajímavé…

    5

    0
  5. U některých lidí se jedná o nejpůžívanější produkt, kterým řeší běžné výdaje. Aspoň, že ví, jak se tomu odborně říká .-)))

    4

    0
  6. Michal Mička 9 roky

    Kolegové,souhlasím s Vámi, problematice úvěrů lidé rozumí podstatně lépe než akumulačním produktům. Je to zapříčeněno dle mého názoru tím, že koupě spotřebitelského zboží je ovlivněna především emocemi, a proto člověk moc neřeší, kolik v důsledku přeplatí. Pro takového člověka je nepředstavitelné, že by si měl na svou vytouženou věc x let spořit. Potřebuje to přece okamžitě!!!

    9

    0
  7. Jan Rettich 9 roky

    Vnimam jako svuj ukol u svych novych klientu v pripade, ze toto (spotrebni uvery, kreditky, kontokorenty atd.) pouzivaji, je temto zlozvykum odnaucit. V pripade, ze nepochopi, ze tyto produkty pro ne nejsou vyhodne o dalsi (delsi) spolupraci nestojim.

    8

    0
  8. Jan Rettich 9 roky

    Pane Splechto, musim souhlasit s Arturem Petrzilkou. Ani ja nemam auto na uver, nebo leasing. Jeste nez jsem zacal delat poradenstvi, pracoval jsem kratkou dobu v leasingove spolecnosti. Nebylo vyjimkou, ze klienti preplatili cenu auta i o 100%! Samozrejmne to je spise extrem, ale i tak bych toto nedoporucil. Jediny uver ktery uznavam je uver na porizeni vlastniho bydleni.

    1

    1
  9. Petr Babička 9 roky

    Bohužel musím prohlásit, že je toho mnohem víc, co lidé nevědí, než jen to, co je RPSN či CashBack. Je to smutné, ale o to víc máme práce.

    0

    0
    • Kdyby se lidé v této problematice bez problému orientovali, neměli bychom žádnou práci. A to by se mi moc nelíbilo .-)

      2

      1
      • Vít Suchý 9 roky

        No fuj, pane Brabenče, doufám, že jste to myslel žertem. Naopak – transparentní práce by na finančně-poradenském trhu bylo hodně, ale bylo by méně výdělků , získaných způsobem “vytěžení klientů”, či periodickým “protáčením” různých produktů……

        0

        0
  10. Jan Rettich 9 roky

    Jeste by mne zajimalo, jak by vyzkum dopadl mimo Prahu. To by bylo zrejme jeste mnohem zalostnejsi zjisteni…

    2

    3
  11. Martin Dratva 9 roky

    Nesouhlasím, lidé na vesnicích a v menších městech mají to co “velkoměšťáci” ne. Ptáte se, co je tou tajnou ingrediencí? Ano, je to selský rozum ! Kupecké počty jsou občas více, než jaderná fyzika ;-)

    1

    1

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account