Průzkum mezi manažery finančních společností poskytl odpovědi na otázky bezprostředně související s byznysem v době koronaviru. Zajímavou skutečností je také to, jak se odpovědi vyvíjely v průběhu několika měsíců. Jsou mezi manažery spíše optimisté nebo skeptici? A pokud přijde druhá vlna koronaviru – bude pro byznys skutečně rozhodující?

Zvukový záznam prezentace ve formátu MP3 si můžete stáhnout zde. Pokud chcete být informováni o všech podcastech, které vydáváme, přihlaste si odběr ve vaší aplikaci, nebo ve službách Spotify, Google PodcastPocket Casts.

Z obsahu videa

Jak ovlivní koronavirus jednotlivé finanční společnosti? Pohled manažerů průzkum zjišťoval ve dvou vlnách. Oproti odpovědím ze 17. dubna šla nově aktualizovaná data jednoznačně negativním směrem. Manažeři, kteří odpovídali později, hodnotili dopad koronaviru na jejich firmy pouze negativně. Někteří (19 %) hodnotili dopad jako zcela negativní, což je odpověď, která v první fázi nebyla ani jednou zaznamenána. V celkových číslech pak hodnotila situaci spíše pozitivně třetina manažerů, stejně tak třetina ale vnímá situaci spíše negativně.

Jakou očekávají změnu tržního postavení jejich společnosti v souvislosti s pandemií koronaviru? Pandemie podle většiny manažerů posílí tržní podíl jejich firmy (uvedlo to 76 % z nich). Oproti dubnovým výsledkům došlo k velkému nárůstu pozitivních očekávání. Pozitivní odpovědi převažovaly po celou dobu platnosti mimořádných opatření.

A jak konkrétně bude mít koronavirus dopad na jednotlivé produktové kategorie? Oproti dubnu došlo k posunu ve výhledu míry negativních dopadů, stejné jsou však produktové segmenty, kterých se negativa nejvíce dotknou: úvěry na bydlení a doplňkové penzijní spoření. Naopak nejméně jsou ohroženy spotřebitelské úvěry.

Pokud vezmeme v potaz názory manažerů výhradně z poradenských firem, odpovídali v souladu s názory ostatních respondentů jak v otázkách vlivu koronaviru na jejich společnost, tak i v očekávání růstu tržního podílu jejich firem. Největší produktový dopad, a to negativní, však vidí především v oblasti životního pojištění.

„V poolovém modelu se dopad koronaviru promítne do konkrétních smluv a výsledků produkce vždy se zpožděním,“ konstatoval na online konferenci Ivan Špirakus z Insie a dodal, že výrazný útlum produkce jeho společnost zaznamenala v tom nejtvrdším období od poloviny března do poloviny dubna. „Byla to šoková reakce, kdy se byznys výrazně omezil, a to i v neživotním pojištění i v autech. Propadli jsme se přibližně na polovinu produkce. Po otevření autosalonů a bazarů se to zase začalo vracet pomalu zpátky. Na hodnocení krize je ale ještě brzo. Čekám zejména dopad do storen životního pojištění na podzim, a to z důvodu růstu nezaměstnanosti.“

Sice se v krizi pokaždé zvedne zájem o práci na IČO, ale dostat lidi do oboru bude mnohem těžší než v předešlé krizi roku 2008. Doba se změnila a nároky na výkon práce finančního poradce značně stouply. Je nutné složit obtížné certifikační zkoušky, zatímco dříve stačilo znát základy několika produktů a nováčci mohli ihned začít sjednávat smlouvy s klienty.

Tomáš Sýkora namítl, že rozhodující bude, až přijde druhá vlna koronaviru. „Pokud přijde, bude skepse mezi lidmi ještě větší. A už to nebudou jenom ti, kteří přestanou platit svoje smlouvy v září a v říjnu, ale další, kteří je přestanou platit v lednu, v únoru příštího roku. Jak se situace skutečně vyvine, to bohužel dneska nikdo neví.“

A jak vidí současnou situaci na trhu a svůj byznys IT firmy, která dodává technologie finančním společnostem? „Pravděpodobně se urychlí exodus malých firem z trhu do poolů nebo jiných organizací. Pokud se sotva držely z pohledu nákladů na digitalizaci a compliance, teď to pro ně bude ještě obtížnější. My tak budeme na jedné straně čelit snižování počtu našich potenciálních klientů na trhu, což bude logicky generovat i v budoucnu počet subjektů, kteří budou schopni technologie za rozumné peníze na trh dodávat. Na druhé straně se bude poptávka zvyšovat. Velcí hráči budou přemýšlet, jaké technologie si budou vyvíjet sami a jaké budou nakupovat od externích firem. A to je pro nás příležitost.“

David Kozák

Obchodní manažer společnosti emadata.cz

David se dlouhodobě věnuje tvorbě obsahu a školení. V posledních letech je stále aktivnější také v oblasti obchodu, ve které se snaží kombinovat obchodní činnost s poradenskou. Zastává totiž názor, že dobrý obchodník musí být připraven klientovi poradit při výběru toho nejvhodnějšího řešení jeho potřeb. Od ledna letošního roku působí jako obchodní manažer společnosti emadata.cz.

Ivan Špirakus

Generální ředitel společnosti INSIA, a.s., člen prezidia Asociace českých pojišťovacích makléřů

Ivan Špirakus v roce 1992 spoluzaložil makléřskou pojišťovací společnost Portfolio Alfa, s.r.o., kde se zabýval především marketingem, obchodem a řízením podnikatelských rizik klientů.

V roce 2004 stál u vzniku mezinárodní sítě pojišťovacích makléřů INSIA. V současné době je místopředsedou představenstva.

Aktivně publikuje, přednáší a podílí se na propagaci pojišťovnictví a profese pojišťovacích makléřů. Od roku 1999 byl členem představenstva Komory pojišťovacích makléřů, kde založil tradici makléřské ankety Pojišťovna roku. Od roku 2016 vykonává funkci prvního místopředsedy AČPM.

Jako člen dozorčí rady se podílí na aktivitách Nadačního fondu pro vzdělávání v pojišťovnictví.

Osobní motto: Buďte samostatní, ale ne sami.

Tomáš Síkora

Ředitel společnosti CreaSoft

Na začátku devadesátých let založil společnost pro finanční plánování SLON a v oblasti zprostředkování finančních produktů úspěšně působil patnáct let, mj. i jako prezident Asociace finančních poradců.

V roce 2006 byl jmenován výkonným ředitelem České asociace pojišťoven a členem Executive Committee Evropské asociace pojišťoven Insurance Europe v Bruselu, kde působil až do roku 2015.

Poslaneckou sněmovnou byl v roce 2009 zvolen předsedou Výboru pro finanční trh, poradního orgánu bankovní rady České národní banky.

Tomáš (*1971) je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze, oboru mezinárodní vztahy a bankovnictví/pojišťovnictví a manažerského studia Senior Executive britské Nottingham Trent University.

Dnes řídi společnost CreaSoft orientovanou na poskytování IT řešení a služeb pro distributory finančních produktů, kterou rovněž v roce 2004 pomáhal zakládat.

Prezentace proběhla dne 15. 5. 2020 a je součástí Meet EMA Online.

 

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account